Draairichting schroef

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Draairichting schroef

Berichtdoor stellamaris » 15 Okt 2018, 09:07

De logica bij het kiezen van de draairichting is veelal persoonlijk van aard.
Waarom er meer dan 1 draairichting nodig is . . . niet alle motoren zijn rechtsdraaiend en bij 2 voortstuwingsinstallaties moet er gekozen worden voor 2 verschillende draairichtingen om redenen van efficiency en comfort . Bij 1 installatie is het de persoonlijke voorkeur.
Stella Maris
stellamaris
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 10:08
ligplaats:
info:

Re: Draairichting schroef

Berichtdoor aquanaut » 17 Okt 2018, 09:13

Bijna alle motoren lopen CCW oftewel counter clockwise, tegen de klok in.
Deze draairichting is gezien op het vliegwiel, dus als je achter de motor staat linksom.
Omdat de meeste (moderne) keerkoppelingen een ingaande en uitgaande as hebben die maar via 1 set tandwielen in elkaar grijpen draait een keerkoppeling dus de draairichting om (vooruit lopend).
Daaruit resulteert dus een rechtse schroef.
Er zijn koppelingen die anders werken maar die laat ik even buiten dit verhaal (Bijv hydraulische Velvet of mechanische Volvo Penta MS)
Als je een dergelijke installatie voorziet van een linkse schroef moet je keerkoppeling dus continue achteruit lopen.
De koppeling kan dan niet zo veel vermogen hebben als vooruit, heeft soms aanvullende koeling nodig en heeft een lager rendement omdat het vermogen over een ander pad door de koppeling loopt via een hulp asje met een extra tandwiel.
Je ziet hierdoor ook een afwijking in reductie tussen de vooruit en achteruit.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2049
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten