NMEA-OUT signaal verdelen over 2 NMEA-IN poorten

communicatie en navigatie apparatuur

NMEA-OUT signaal verdelen over 2 NMEA-IN poorten

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Aug 2018, 09:35

Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van meerdere NMEA apparaten op dezelfde uitgang?

Voorziene situatie:
GPS positie komt via NMEA uit de Plotter en gaat nu alleen naar de DSC marifoon en daar wil ik een AIS Transponder bij zetten.

Dus het NMEA OUT van de plotter moet verdeeld worden over de NMEA IN van 2 apparaten.

Kan dit, of moet er een 'splitter' tussen?

NMEA is volgens mij redelijk 'basic', maar als het ontvangende apparaat een paritycheck doet denk ik dat het simpelweg parallel aansluiten niet mogelijk is.

Iemand ervaring / tips?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1444
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: NMEA-OUT signaal verdelen over 2 NMEA-IN poorten

Berichtdoor Davidos » 21 Aug 2018, 10:07

NMEA heeft een protocol specificatie en een interface specificatie.

De interface is officieel RS422 differentieel maar vaak ook alleen RS232 en 1 uitgang kan 2 ingangen sturen.

Dus als je inderdaad RS232 hebt, massa en serieel uit, dan kan het.

Met RS422 kan het ook, alleen moet je dan massa en je differentiele uitgang aansluiten.

Beide ingangen moet wel dezelfde standaard hebben (RS232 OF RS422).

RS232 heeft wel als nadeel dat de officiele maximale lengte van de kabel 3m bedraagt. RS422 kan honderden meters ver...
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 246
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 22:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: NMEA-OUT signaal verdelen over 2 NMEA-IN poorten

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Aug 2018, 10:49

Dank, ik zal eens in de specs van de apparaten kijken of ik iets kan vinden over RS232 resp RS422

Volgens mij zijn het 2polige aansluitingen, wat dus in zou houden dat we het over RS232 hebben (toch?)

Kabellengte is geen issue, de afstand tussen de plotter en de marifoon en geplande AIS Transponder zal de meter niet halen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1444
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: NMEA-OUT signaal verdelen over 2 NMEA-IN poorten

Berichtdoor henkvd » 21 Aug 2018, 11:36

3 apparaten zou moeten kunnen op 1 uitgang, dat is in de theorie het maximum, echter, het kan zijn dat 1 of meerdere listeners er mee stoppen, dan heb je een buffer nodig.

Meer gangbare manier van aansluiten is direct bij de gps uitgang de 3 apparaten te koppelen, denk echter dat het hier gaat om een usb gps en je daarom uit de plotter wil splitten, dan hangen er dus eigenlijk maar 2 listeners aan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 3346
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 18:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: NMEA-OUT signaal verdelen over 2 NMEA-IN poorten

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Aug 2018, 12:22

Nee, ik heb het hier niet over een USB GPS.
Ik heb het hier over het GPS bericht wat uit de plotter komt via de NMEA poort.
Dat gaat nu alleen naar de DSC Marifoon en dat wil ik dus ook naar de AIS Transponder hebben, die heeft een normale NMEA 0183 ingang.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1444
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: NMEA-OUT signaal verdelen over 2 NMEA-IN poorten

Berichtdoor henkvd » 21 Aug 2018, 14:13

Oke, ik begrijp je je hebt een combiplotter ( geen pc of laptop ) van bv Raymarine oid en je wilt daar de nmea output splitten, dat kan zonder problemen, dan hangt er dus een VHF DSC aan en je AIS.

Stel wel bij nmea output RMC in anders krijg je cog sog errors in je ais, ivm je VHF zal de baudrate op 4800, dat is voor de AIS sensor input ook geen probleem, staat hij waarschijnlijk al op.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 3346
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 18:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: NMEA-OUT signaal verdelen over 2 NMEA-IN poorten

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Aug 2018, 15:37

Klopt, ik heb inderdaad een Raymarine C80 en daar zit nu (via de NMEA poort) de DSC VHF op.
Nu wil ik daar dus een AIS Transponder naast zetten.

De geplande AIS transponder heeft welliswaar een ingebouwde GPS, maar gezien de geplande locatie van dat doosje denk ik dat het signaal niet sterk genoeg is.
Dus wil ik hem gewoon aan de NMEA van de C80 hangen, parallel aan de marifoon.
De COG wordt volgens mij standaard gewoon op de NMEA bus gezet, dus de AIS zou die er zelf uit moeten pikken.

Hamvraag was dus: Kan ik die apparaten gewoon parallel op de uitgang van de C80 zetten.
En als ik bovenstaande zo lees, kan dat dus.

Ik probeer het uiteraard eerst met de ingebouwde GPS, want als die voldoende signaal vangt, is het niet nodig om het signaal van de C80 te pakken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1444
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: NMEA-OUT signaal verdelen over 2 NMEA-IN poorten

Berichtdoor henkvd » 21 Aug 2018, 17:48

De ingebouwde gps moet het ook doen op de AIS, anders zal deze nooit gaan zenden, die heeft de klok nodig van die interne gps, anders krijg je fout melding en ontvangt alleen maar.
De tijd info uit een extern gps device is niet bruikbaar, die loopt minimaal een seconde achter en de AIS heeft voor de timing de GPS van de AIS zelf nodig om een plaats te vinden ( slot plan) om te mogen zenden, zonder deze info kan de AIS niet.





Het aansluiten verder klopt, dat kan, al heeft een class b transponder AIS die niet nodig en je eerste idee om hem daarvoor te gebruiken zal niet werken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 3346
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 18:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: NMEA-OUT signaal verdelen over 2 NMEA-IN poorten

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Aug 2018, 21:02

Ik kan me vinden in je verhaal, maar waarom zit er dan een aansluiting op voor een extern GPS signaal?

Maar goed, we gaan het zien .... ik laat het wel weten wat de configuratie uiteindelijk geworden is.
Misschien gebeurt eea nog dit najaar, anders wordt het een klusje voor het voorjaar.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1444
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: NMEA-OUT signaal verdelen over 2 NMEA-IN poorten

Berichtdoor henkvd » 21 Aug 2018, 21:55

De GPS unit van de AIS wordt gebruikt voor de klok en als backup voor positie, de extern aangesloten gps unit is degene die de positie info levert, echter bij een class B AIS is het hebben van een primaire en backup gps niet nodig, het mag wel en daarom hoef je hem niet aan te sluiten als extra, maar, mag het wel, dan wordt deze de primaire voor positie, zonder neemt de backup ( de gps unit in de AIS) deze functie geheel over.

Zo mag je ook een heading device ( elec. compass / gyro ) aansluiten en wordt deze gebruikt om de koers vector te geven, maar is niet verplicht en is meestal al helemaal niet aanwezig.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 3346
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 18:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten