KNRM of bergers?

Stelling van de maand

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Roelof » 07 Aug 2018, 20:44

Ooooh,

Ik zeg zeker niet dat je de Waddenzee en IJsselmeer moet vermijden maar onze boot met een een lage "kop" en een diep open achterdek wat makkelijk water kan scheppen wil ik niet op de proef stellen "better safe as sorry" :mrgreen:
Afgelopen weken zou ik mij er best wel goed bij gevoeld hebben maar zoals je zegt met een positief lange termijn weerbericht.

Komt bij dat wij van kleine prutsloten, riviertjes en kanaaltjes houden en daar de boot op gekocht hebben. Ik heb ervaring met het IJsselmeer met uitmuntende condities, vond het maar een saaie beleving, ik zit er niet op te wachten om het spannend te maken.

Maar in dit topic gaat het om het verschil tussen bergers in geval van nood:
- Kosteloos: KNRM
- professionele bergingsbedrijven: Lloyd's open form: no cure / no pay.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor henkvd » 07 Aug 2018, 21:15

Maar 99% is het bandenplak service er wordt wel heel gemakkelijk hulp gevraagd.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Roelof » 07 Aug 2018, 22:11

henkvd schreef:Maar 99% is het bandenplak service er wordt wel heel gemakkelijk hulp gevraagd.


Te gemakkelijk.
Daarom kies ik voor "runn flat banden" onder m'n boot :mrgreen:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor bas » 07 Aug 2018, 23:42

Bas, zoals je je in bovenstaande verwoord lijkt het dat je liever een "Lloyd's open form" tekent (no cure / no pay) in geval van nood dan dat je geholpen wordt door de KNRM met de geste om een donatie te doen.


In geval van nood zal het me een worst wezen wie er komt en wat ik moet tekenen, als er maar iemand komt en dan is de KNRM meer dan welkom want daar zijn ze tenslotte voor.
Alleen is het in veel gevallen geen acute nood maar pech.
En dat je als pechgeval de KNRM belt voor niks (of een vrijwillige bijdrage) dat snap ik juist heel goed, je zou wel gek zijn om een veelvoud te betalen. Punt is alleen dat die kosten er wel degelijk zijn. En in plaats van de kosten te verhalen bij de betrokken partijen (of hun verzekering) worden deze betaald door derden die donaties doen voor heel ander werk.
Die constructie deugt m.i. van geen kant. Dat die er nu is en dat je daar als pechgeval gebruik van maakt is meer dan logisch, niemand heeft de geldpest tenslotte.

Hoe zou jij je voelen als op bv het IJsselmeer jouw motor uitvalt en een forumlid helpt je met een sleep, maar na afmeren in een veilige haven wordt door dit forumlid "salvage" geclaimd voor (jouw) schip en opvarenden?
Indien er tijdens deze sleep iets fout gaat (ook als het veroorzaakt wordt door toedoen van de sleepboot) en jouw boot zinkt kun je geen verhaal halen bij de persoon die (geprobeerd heeft) jouw te helpen voor eigen gewin.

Nou....de grap van LOF is nu juist dat je een contract hebt VOOR dat de klus begint, niet achteraf in de haven. En dit kun je ook omdraaien natuurlijk, die berger wil ook zijn kloten klaren en niet achteraf een dikke claim krijgen omdat er een stukje railing krom is of een kikkertje uit dek getrokken.

Maar nogmaals, ik ga hier niet de handel en wandel van bergers zitten verdedigen. Daar is idd genoeg op aan te merken en heeft een hoog cowboy gehalte, ik vind alleen in deze dat ze wel een punt hebben.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Georges » 08 Aug 2018, 10:30

Indien verzekering een verplichte zaak zou zijn voor ieder vaartuig zoals in andere landen dan was deze discussie niet nodig.
Probleem ligt dus bij de eigen verantwoordelijkheid en het niet willen betalen van een premie, terwijl dit niet de hoofdprijs kost, en opvallend is dat veel "reddingsacties " te maken hebben met gebrekkig onderhoud dus ook weer verkeerde zuinigheid...
Ik ben donateur bij KNRM maar heb nog nooit hun diensten gebruikt, 1 keer in panne gelegen op de Oosterschelde en via verkeerspost Wemmeldinge hulp ingeroepen en de berger laten komen, terwijl we rustig op anker bleven liggen, onze verzekering moest 2800 euro overmaken voor een sleepje naar wemmeldinge haven waar we reparatie konden uitvoeren. Achteraf vroeg een vriend die schipper is bij de KNRM waarom ik hem niet even belde, omdat ik dit geen noodgeval vond en gezien ik verzekerd ben is dat kostenplaatje geen probleem en de bergers hebben ook recht op bestaan.Ik hoor zelf regelmatig dat mensen vinden dat hun donaties niet mogen dienen voor die klussen zonder levensgevaar en ook de vrijwilligers van de KNRM hebben daar dikwijls schijt aan, ze verlaten de werkvloer en gaan erop uit en achteraf gaat het om de zoveelste idioot die niks in orde heeft. Geloof het maar, daar worden werkgevers en vrijwilligers niet vrolijk van. Een minimum bedrag van een paar honderd euro voor iedere hulpactie zou niet slecht zijn als ontrader voor zulke lui, dan is verzekering betalen plots wel mogelijk denk ik.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Svalk » 14 Aug 2018, 21:43

[/quote]
Ergens heb je natuurlijk gelijk.
Het valt mij de laatste tijd ook op, bij bv de Eemshaven.
Zie je een melding op P2000, en vlot daarna heeft de KNRM het bootje op sleeptouw naar de haven.
Er zit nog wel eens eentje vast in de buurt van de Eemshaven,vandaar.
In principe is dat het werk van de anderen,en de KNRM moet zich bezighouden met het "redden van drenkelingen".
Echt "koninlijk" zoals het nu gaat, is het niet.[/quote]

Beetje kort door de bocht maar goed. Als je ergens vast komt te liggen of anderszins hulp nodig hebt kan er door een kleine verandering b.v. in het weer of anderszins ineens wel plotseling (levensbedreigend) gevaar optreden en er een heuse reddingsactie op touw moet worden gezet. Immers een incident is altijd een samenloop van omstandigheden en die kans elimineert de KNRM en ik hoop tot in lengte van dagen. 8-)
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Hooveld960 » 21 Aug 2018, 06:44

Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Georges » 21 Aug 2018, 08:04



zulke berichten geven veel mensen de neiging om hun donatie stop te zetten ... :roll:
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Ivoisrood » 21 Aug 2018, 09:09

Wat hadden ze anders moeten doen, opvarenden eraf halen maar hond laten zitten... :?:
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Marie Christina » 21 Aug 2018, 09:14

Georges schreef:]

zulke berichten geven veel mensen de neiging om hun donatie stop te zetten ... :roll:

Hoezo?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten