Accuschakelaar

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Accuschakelaar

Berichtdoor Ed de R » 25 Jul 2018, 21:12

Goedenavond allen,

Sinds 1week varen we ,et een kajuitboot Excellent 800.
Boot is voorzien van een start accu en accessoire accu.
De vorige eigenaar had de stand van de schakelaar altijd op 2 staan (accessoire accu), dus bij aansluiten walstroom wordt alleen de accessoire accu geladen. De startaccu wordt dan geladen tijdens het varen........
Vraag: is dit de juiste manier?

Mvg,
Ed
Ed de R
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 17 Jun 2018, 21:24
ligplaats: Kaag
info: Excellent 800

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2018, 21:20

Ik zou er een laadstroomverdeler tussen zetten.
Maar als je die niet hebt\wilt\nodig vindt zou ik hem op de startaccu zetten.
Al is je accessoire-accu nog zo leeg, als de motor start laadt die vanzelf weer vol.

Met een volle accessoire-accu en een lege startaccu heb je toch een uitdaging op dat moment.
(Kan je mbv van startkabels natuurlijk de motor nog starten. Dat is zo.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 2094
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 18:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Ed de R » 25 Jul 2018, 21:34

Dank voor je reactie, ik kan de schakelaar ook op “Both” zetten....dan worden ze beide geladen toch door walstroomaansluiting (2 acculaders aanwezig)
Ed de R
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 17 Jun 2018, 21:24
ligplaats: Kaag
info: Excellent 800

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2018, 21:45

Ah, ok.
Dat zou ik dan doen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 2094
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 18:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Jul 2018, 22:23

Ik zit er toch wat anders in dan M C:

Het vermogen wat nodig is om te starten, wordt vaak schromelijk overschat! Een rekenvoorbeeldje:
5 sec voorgloeien met 250A = 250 / 3600 * 5 = 0.34 Ah
2 sec starten met 100A = 100 / 3600 * 2 = 0.05 Ah
Totaal dus nog geen 0.4 (dus nog geen half) Ah ...
Waar heb je het over? Dat zit er met de motorgenerator in no-time weer in.

Daar ga je toch geen laadstroom van een (dure) walstroomlader aan verspillen?
Die walstroomlader kun je beter gebruiken om je service accu te laden ipv die op een volle start accu te zetten.

Er vanuit gaande dat:
- die 0-1-2-B schakelaar alleen gevoed wordt door de lader
- 2 je service set is
- Je startaccu direct door je motor geladen wordt
Zou ik dat :twisted: ding lekker op 2 laten staan, hem verzegelen, knop erafhalen of wat dan ook als je maar voorkomt dat hij in de B stand komt.

Wil je het echt goed doen:
Dat :twisted: eruit en vervangen door een scheidingsbrug/laadstroomverdeler of iets in die geest.

Ik lees veel over die :twisted: schakelaars, vooral op Amerikaanse schepen en die :twisted: veroorzaken alleen maar ellende.
9 van de 10 cases die ik ken van medewatersporters die hun accu's naar de vernieling hebben geholpen, wat uiteindelijk toe te schrijven op dit soort schakelaars over vergelijkbare schakelingen.

Als er iets is wat je te allen tijde moet zien te voorkomen, is dat je start en je service set met elkaar in verbinding kunnen komen op het moment dat er geen lading plaats vindt; zeker als dit verschillende accu's (type, cap) zijn.

Bij mij kan het zelfs niet eens, behalve met een doelbewuste handeling: De oude vertrouwde startkabels ..... ;) (1x gebeurd)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1463
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor eagle » 26 Jul 2018, 00:35

Werkt best goed op eenvoudige EL systemen.

De beste zijn degene die geheel rond kunnen: Onder = 0, Links = 1, Boven = 1+2, Rechts = 2

1 = Start accu, 2 = licht accu

Gebruik:
Niet aan boord: 0
Starten: 1
Motor loopt: 1+2
Voor anker/passantenhaven, aan boord zijnde: 2

Opm 1: Steeds met de klok mee draaien; Dus van 2 via 0 naar 1
Opm 2: Aan de walstroom: 1+2

( Is eigenlijk een Een-Accu systeem met 2 accu,s..)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 684
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jul 2018, 14:46

eagle schreef:Opm 1: Steeds met de klok mee draaien; Dus van 2 via 0 naar 1
Gr, Eagle

Is daar een reden voor?
Med venlig hilsen,
Wiebren

Doerak 850AK
Gebruikers-avatar
Noordvaarder
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 06 Jun 2015, 17:50
ligplaats: Marenland - Winsum (Gn)
info: Doerak 850AK

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor eagle » 26 Jul 2018, 15:58

Noordvaarder schreef:eagle schreef:
Opm 1: Steeds met de klok mee draaien; Dus van 2 via 0 naar 1
Gr, Eagle

Is daar een reden voor?


Ingeval dat de licht accu leeg is, en de start accu vol, worden die twee niet met elkaar verbonden, en loopt er niet een deel van de start- naar de licht accu.
( Valt wel mee hoor; Tussen een volle en een lege accu is er slechts zo,n 1,5 volt spanningsverschil. In de bekabeling en de schakelaar is er altijd wel zo,n 0,1 Ohm weerstand, dus de stroom zal zo,n 15 a 20 A zijn).

Bovendien is deze bedienwijze goed uit te leggen aan- en te onthouden door schippers die niet elektrisch deskundig zijn.

In Saga 20 doen we het standaard zo, als er geen luxer systeem wordt gevraagd door de klant. (Dat kan natuurlijk wel...)


Is daar een reden voor?[/quote]
Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 684
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Jul 2018, 16:41

Nav bovenstaande reacties: Daarom heb ik dus de pest aan die dingen

Je moet er nl veel te veel bij nadenken
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1463
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jul 2018, 21:49

eagle schreef:Bovendien is deze bedienwijze goed uit te leggen aan- en te onthouden door schippers die niet elektrisch deskundig zijn.
Gr, Eagle

Ik dacht dat je bedoelde dat het een reden had t.a.v. de draaischakelaar zelf.
Vandaar die "steeds rechtsom" van je.
Het had natuurlijk kunnen zijn,dat de sleepcontacten maar één kant op werken,en bij linksom kapot zouden kunnen gaan.

Ik heb ook zo'n draaiknop,en in tegenstelling met Rob,vind ik het wel mooi zo.
Ik hoef niet zo nodig dat él gedoe.
Ik hou het liever zelf in de hand.
Heb verder geen hoofdschakelaar in de boot,en met de draaischakelaar zet je het zo op uit.
Laden ,op de lader of de dynamo,staat hij op both,en starten op 1,ga ik weg,gaat de knop op nul.
Ik heb 3 accu's ,waar de startaccu op 1 zit,en de boegschroef en service accu op 2.
Tussen de boegschroefaccu en de 2de accu zit een Cyrix-CT.
Op deze manier hou je tenminste ook nog een keer zicht op datgene dat onder de luiken zit,i.p.v. te vertrouwen op dat elektronische gedoe.
Med venlig hilsen,
Wiebren

Doerak 850AK
Gebruikers-avatar
Noordvaarder
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 06 Jun 2015, 17:50
ligplaats: Marenland - Winsum (Gn)
info: Doerak 850AK

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Yep en 10 gasten