Ratelende Keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Roelof » 19 Jul 2018, 15:13

Slechte zaak dat de leverancier zich er zo vanaf maakt.
Mijns inziens had de leverancier vooraf moeten waarschuwen dat het fenomeen "tand hameren" zou kunnen plaatsvinden bij deze layout. Het schijnt dat hij ermee bekend is.
Door het achteraf (nav jouw klachten) mee te delen dat het "normaal" is, laat hij jouw geen keuze.

Je zegt dat je het euvel direct bij levering geconstateerd hebt, hopelijk op schrift / e-mail.
Superfries schreef:......
De ratelende keerkoppeling is gelijk bij oplevering geconstateerd. Ik heb hier toen ook melding van gemaakt. Nu lijkt de keerkoppeling stuk (zie topic Keerkoppeling schakelt vertraagd in).
.......


Is het mogelijk om bij een merkdealer, -service station in de buurt een correcte keuring met rapport te laten uitvoeren?
Je zal misschien iets kunnen bereiken als er een correct rapport komt van een erkende dealer / specialist.
Met de her-motorisatie was tenslotte veel geld gemoeid en terecht ben je niet tevreden over het geleverde product en de service.

Ik heb geen idee van dergelijke keerkoppelingen en de werking hiervan, maar is het niet mogelijk dat het stuk gaan van de keerkoppeling voorkomen had kunnen worden als het tand hameren direct was verholpen toen het werd opgemerkt?

Edit:
Indien je een rechtsbijstandverzekering hebt kan deze je misschien adviseren hoe je de leverancier kunt overtuigen dat hij tekort geschoten is.

Suc6
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1055
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 19:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor eagle » 19 Jul 2018, 20:11

bas schreef:Ja okee duidelijk. heb YouTube er ook nog even bijgepakt maar het is dus eigenlijk gewoon een dogclutch ( weet het nederlandse woord even niet) zoals in een ankerlier.

Hiermee heb je dan toch 2 opties: Of ingeschakeld voor-/achteruit, of uit ge-clutched. Slippend is niet mogelijk.
En natuurlijk kan dit dit gaan klapperen of ratelen om een variatie van redenen.

Ik probeer alleen de link te leggen tussen deze klacht en het geratel waarmee het spulletje ooit verkocht is en schijnbaar als normaal verkocht wordt.
Als dit verkocht en geinstalleerd wordt mag ik aannemen dat e.e.a. goed is afgesteld. In zijn vrij staat de koppeling dan uit ge-clutched en zou dan volgens mij geen geratel kunnen veroorzaken.
Komt hier wel geratel uit dan raken de randjes van de klauwen (klauwkoppeling....dat was het ) elkaar en slijten ze idd rond af.
Maar dit kan toch nooit als "normaal geratel" verkocht worden? Dan zou volgens mij iedereen terug moeten komen met deze klachten.


Geen "Clutch-dog koppeling, maar een Conus-koppeling a la VP MS. Zit in het Upper i pl v Lower..

Kan wel slippen..

Kritisch stuk mechaniek!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 684
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor eagle » 19 Jul 2018, 20:31

Tandhameren is een Massa-Veer systeem in resonantie.

De aanstoot wordt gegeven door on-eenparig draaien van de kruk-as.
De massa bestaat uit de tandwielen, de tussen-as (met U-joint!) en de halve demperplaat.
De veer zijn de veren in de demperplaat.

Veren "Dempen" niet!! De arbeid die ze opnemen, geven ze geheel terug (geen hysterese)

Elastische koppelingen met als element rubber of kunststof dempen wel; Ze halen arbeid uit de kring, en zetten dat om in warmte, Aldus dooft de resonantie uit..

Dintra heeft daar goede oplossingen voor..

Wat ook helpt is een dempings-vliegwiel (zoals voorop de kruk-as) indien daar ruimte voor is.
Of een "Coupler" zoals bij Mercruiser (is ook rubber).

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 684
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor bas » 19 Jul 2018, 21:22

Geen "Clutch-dog koppeling, maar een Conus-koppeling a la VP MS. Zit in het Upper i pl v Lower..
Kan wel slippen..


Kijk....zo leer je nog eens wat! Tenx. Kan bij deze mijn verhaal de vuilbak in :roll:

Maar moet wel zeggen dat ik van de rest van het verhaal steeds minder ga begrijpen. Hier en op het andere forum vliegen de oplossingen in het rond, er varen miljoenen van dit soort systemen in de wereld rond zonder geratel en hier een leverancier die het als "normaal" verkoopt. Missen we nu iets aan info om het verhaal compleet te hebben ?
Of een "Coupler" zoals bij Mercruiser (is ook rubber).

Aan het toegezonden filmpje te horen zat die er bij de mercruiser ook niet tussen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 16:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Superfries » 20 Jul 2018, 14:57

Het is allemaal precies zoals jullie zeggen:

"Het slipt en het hamert"

Het slippen van de keerkoppeling duidt waarschijnlijk op een versleten conus (Barry heeft het over 'clutchje vervangen').
Het hameren/geratel lijkt uit het upper van de heckdrive te komen. Dit heeft denk ik met on-eenparigheid van de krukas van doen (zoals eagle al opmerkte).
Als ik toeren maak verdwijnt het hameren. Ook als ik (na lang wachten) in de vooruit vaar en er druk op de tandwielen staat.

Ik ben tot erg veel instaat om mijn boot goed te motoriseren. Overweeg zelfs opnieuw her-motorisering. En dan met moderner materiaal.
Wat me er naast de gigantische investering met name van weerhoudt is het feit dat Drinkwaard er zo makkelijk mee weg komt.

Ze hebben me (vind ik) veel te veel laten betalen. Iets waar ik overigens normaliter erg op gebrand ben.
Er zijn verwachtingen geschapen, deze zijn niet waargemaakt.
Als mij bij aanvang was verteld dat er kans was op tandhameren dan had ik de opdracht zeker niet uitbesteed.
Nu, achteraf zegt Barry dat dit heel normaal is...

Jullie begrijpen dat ik dat ik het juridische pad liever niet bewandel.
Superfries
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Jul 2018, 09:52
ligplaats: Lemmer
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Superfries » 20 Jul 2018, 15:07

Hierbij nog even een paar plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik hoop dat ze zichtbaar zijn...


Mode edit na bewerken we, al wil flicker niet heel lekker mee werken om foto's te delen
Superfries
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Jul 2018, 09:52
ligplaats: Lemmer
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor bas » 20 Jul 2018, 15:17

Nee, helaas niet zichtbaar ( bij mij dan)

Maar waarom hermotoriseren overwegen? Probleem zit toch niet in de motor. Of is de motor de bottleneck dat er geen andere demper op kan?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 16:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Vento vivere » 20 Jul 2018, 17:27

Helaas geen zichtbare foto's.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 21:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor gewoonmich » 20 Jul 2018, 17:39

Waarom neem je niet eens contact op met Eagle. Ik heb zo'n vermoeden dat hij precies weet waar hij over praat. Denk dan ook dat hij je ook verder kan helpen.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 07:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Klaver vier » 20 Jul 2018, 19:25

Gewoonmiich Ik heb dat ook al twee keer voorgesteld maar het wordt gewoon genegeerd.
Nou dan maar niet,dan maar lekker blijven vragen en klagen.
Ik ben er in elk geval wel achter dat Eagle weet waar hij over praat andere zitten alleen maar te gissen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 2075
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 20:52
ligplaats: Loosdrecht
info: Valkkruiser 11,60mx3,85x1,00meter
120 pk iveco aifo 806am
200 watt 24 volt zonnepanelen
Bouwjaar 1981

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten