Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor Arthur » 13 Jul 2018, 10:54

Bij mij is dat gewoon open en kan ik de moertjes van de gland als het moet een slagje los of vast draaien, ik kan er makkelijk bij onder het varen en voel dan tevens hoe warm het is en of er een drupje water uit komt voor de koeling, het water drupt dan in een boterdoosje met een sponsje erin, kom ik thuis sponsje uitwringen dopje van het vetpotje slagje aandraaien en klaar.
Old Truckers Never Die
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum/Ρούσα Λίμνη
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.50mx0.70m

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor bas » 13 Jul 2018, 11:27

Ha Marcel,

Nog even wat op het grote net aan het speuren geweest en naast jouw foto's gehouden. Paar dingen:
Is hetgeen dat tegen het staande multiplex schot gemonteerd zit,een oud gedeelte van een gland?
Ik heb helaas geen idee, maar wat je laat zien lijkt inderdaad erg op hoe het eruit ziet.

Dit is bij nader inzien een montageflens voor je schroefaskoker. Lijkt verdomd veel op een halve stopbuspakking maar is het dus niet. Word/werd gewoon als dusdanig verkocht.
Is dat gewoon de wierpot voor het koelwater van de motor?
Ja, als het goed is wel. Er gaan 1 slang van de buitenzijde naar de wierpot en vervolgens een slang van de wierpot naar de motor.

Dan gaan we er voor nu maar vanuit dat het gewoon een vetgesmeerde as is. Mochten we een oorzaak gevonden hebben kunnen we de conclusie altijd nog veranderen dat het een watergemeerde is en dat het niet zit zoals het zou moeten.
Weet je heel heel zeker dat er verderop op de askoker niet nog ergens een smeernippel verborgen zit?
Ik heb nergens een smeernippel kunnen vinden. Het achter gedeelte blijft ook heel koel, beetje de temperatuur van het water.

Okee kan, ook dit soort systemen met slechts een smeerpunt aan de voorzijde werden/worden zo verkocht. Niet heel handig als je het mij vraagt maar het zij zo. Nu moet je dus met je vetpotje heel je as vol zien te krijgen om bij je achter te kunnen komen met een je vet.
Vervolgens heb ik met een waterpomptang meer druk gezet tot ik daar ook redelijk wat weerstand kreeg.

Kan maar zou ik wel mee oppassen, die dingen slopen meer dan dat ze goed doen na verloop van tijd, zeker op een bronzen/messing dekseltje.
ok dat ik dus niet meer dan 100 gram heb gesmeerd, is dat voldoende?

Hier moet je even een beetje boerenwiskunde toepassen :mrgreen: Hoe lang is je koker? Inhoud berekeken en daar het volume van de as afhalen. Dan heb je grofweg de inhoud van de koker. Hoeft niet heel precies maar een grove indicatie is wel handig en dan liever iets meer vet verpompen dan iets minder.

Dat is niet de methode zoals het hoort.

Nee dat klopt, maar het zit nu even niet zoals het hoort dus je zult toch iets dergelijks moeten doen om vet bij je achterlager te krijgen.

Het geeft namelijk niet,alsd er een beetje water uit drupt.
Dat is een teken dat het koel blijft.Zolang het er niet uitgutst ,is er niets aan de hand.

Bij stopbuspakkingen wel ja, die soort seal horen gewoon droog te blijven. Aangezien er water in het vetpotje kwam en niet uit de seal zal deze nog wel goed zijn.

Voorlopig maar geen vet erbij,want wie weet pakt dat verkeerd uit.

Gevaarlijke aanname zolang je niet zeker weet dat je koker vol zit en je vet op je achterlager hebt, zonder vet pakt het nog veel verkeerder uit. Zolang je niet na een stukje varen (as draaien) het systeem niet binnen een paar slagen met het vetpotje onder een beetje druk hebt kun je rustig doorgaan met smeren.

Het "blauwe ding",waar @bas het over heeft,is een homokineet koppeling oftewel een "Python drive".

Nee, niet helemaal. Het blauwe ding wat ik bedoel is het gedeelte met de 2 "oortjes" welke aan je boot zit vastgebout. Dit is je stuwdruklager. Wordt ,in jouw geval door Phyton Drive, vaak als setje verkocht samen met de homokineet maar is wel een ander ding met een andere functie. Deze zorgt ervoor dat de voortstuwende kracht die je schroef opwekt overgebracht wordt naar de romp van je boot. Zonder dit ding zou het lager achter in je koppeling deze krachten op moeten vangen.
Hiervoor zit idd meestal direct de homikineet gekoppeld, deze is idd voor de uitlijning.

Heb je enig idee hoe warm dit lager wordt?

En heb je enig idee of de temperatuur blijft stijgen als je langer draait of blijft dat constant?
bas
 
Berichten: 289
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten