Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

algemene discussies

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor bas » 16 Jun 2018, 19:44

Als die camera's werken vind ik dat idee van quichot wel wat.
Elk motorbootje een chip met kenteken.
Boetes, vaarwegbelasting, brug-/sluisgeld, milieuheffing....alles gelijk via dat chipje te regelen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor Marie Christina » 16 Jun 2018, 20:58

Alles zo teruglezend is het dan misschien geen geldverspilling, dat is dan wellicht een verkeerde woordkeus geweest, maar dan toch op zijn minst nutteloos.
Bordje zegt dat je te hard gaat, maar diender moet het constateren.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 2015
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor Klaver vier » 16 Jun 2018, 21:26

Menno ik heb je een pb gestuurd
Gr René
Klaver vier
 
Berichten: 2013
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 21:52
ligplaats: Loosdrecht
info: Valkkruiser 11,60mx3,85x1,00meter
120 pk iveco aifo 806am
200 watt 24 volt zonnepanelen
Bouwjaar 1981

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Jun 2018, 21:44

Nou, vrijdag en zaterdag dit stuk twee keer bevaren, maar de led borden met snelheid heb ik dan zeker over het hoofd gezien?????
De flitspalen ook niet gezien, maar die kunnen natuurlijk wat verdekt opgesteld staan.

Ben benieuwd de eerste die de exacte lokatie van de flitspaal doorgeeft. Kan ik op tijd gas terug nemen.
Onee, ik vaar daar sowieso maar rond de 10 km p/u. Hahaha.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Hooveld960
 
Berichten: 168
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Jun 2018, 00:17

jkos schreef:In het kort: een registratienummer mag, in tegenstelling tot een kentekennummer van een motorvoertuig, niet gebruikt worden om een proces-verbaal op te maken. De bestuurder van een snelle motorboot dient eerst staande te worden gehouden. “Staande houden” dient om de identiteit van de verdachte vast te stellen, pas dan kan er een proces-verbaal worden opgesteld.
Het registratienummer wordt wel opgenomen in het proces-verbaal.
Over AIS: via jurisprudentie is het nu dusdanig geregeld dat AIS niet aan de oorsprong mag liggen van een proces-verbaal.
Je kunt dus als “diender” niet zeggen dat je aan de hand van het AIS signaal de snelheid hebt vastgesteld.
De rechter heeft bepaald (jurisprudentie) dat dit “rechtsongelijkheid” zou zijn. Immers iemand met AIS zou dan makkelijker te traceren zijn, en dat mag dus niet.

Inderdaad, AIS is primair bedoeld als veiligheidsmiddel en kan derhalve wel als basis dienen voor onderzoek naar oorzaken van het ongeval, maar niet als basis voor een eventuele strafzaak.
Om die redenen mogen rapporten van de Transportveiligheidsraad ook niet als zodanig gebruikt worden.
Die houden zich nl niet bezig met schuldvraag, maar alleen met oorzaak. Daarom dienen betrokkenen in staat te worden gesteld hun verhaal te doen, zonder het risico te lopen op basis daarvan strafrechtelijk vervolgd te worden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1392
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor Marie Christina » 17 Jun 2018, 09:58

[quote="R.C.Grootveld"
Om die redenen mogen rapporten van de Transportveiligheidsraad ook niet als zodanig gebruikt worden.
Die houden zich nl niet bezig met schuldvraag, maar alleen met oorzaak. [/quote]

Ehh...
Jawel, hoor.
Aan het eind van de rapporten staat altijd:
"De raad acht de betrokkene daarom schuldig aan het ten laste gelegde en bestraft betrokkene daarom met een berisping/ontneming van de vaarbevoegdheid voor de duur van XX weken/maanden"
(Of hij/zij wordt juist niet schuldig bevonden)

Of bedoel jij nu een andere Raad?
Ik bedoel de vroegere Raad vd Scheepvaart, "De Groene Tafel".
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 2015
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor bas » 17 Jun 2018, 10:20

Tuchtraad voor de scheepvaart en raad voor de transportveiligheid zijn idd 2 verschillende dingen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Jun 2018, 10:25

Marie Christina schreef:Of bedoel jij nu een andere Raad?

Inderdaad, ik bedoel de "Onderzoeksraad" (of hoe die vandaag ook heten mag) die zich bezig houdt met alle grote ongevallen.
Die houden zich alleen bezig met oorzaak, niet met een eventuele schuldvraag.
Die kunnen mensen 'ondervragen' zonder dat deze bang hoeven te zijn dat ze op basis van hun antwoorden juridisch worden vervolgd.

Is dus wat anders als de tuchtraad van de scheepvaart of zo iets.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1392
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor Marie Christina » 17 Jun 2018, 11:48

Ok, dank je voor het verduidelijken.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 2015
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor quichot » 18 Jun 2018, 08:21

Even terugkomend op die flitspalen: ik denk dat die proef een stille dood gaat sterven.

Wat je ook bedenkt aan camera's, registraties, chips, kentekens; als je daar even wat dieper over nadenkt, zie je een tsunami op je afkomen aan praktische en juridische bezwaren, en technische onvolkomenheden.
Los van de kosten voor de benodigde hardware, levert het een enorme, peperdure berg administratieve rompslomp op. En dat om per dag misschien een handvol boetes uit te kunnen delen.

Je moet je -ook als overheid- serieus afvragen of zo'n moloch nog wel in verhouding staat tot het beoogde doel. Dan denk ik eerlijk gezegd dat betere voorlichting doelmatiger is. Als je bijvoorbeeld uitlegt waaróm er op een bepaald traject snelheidslimieten zijn. Om bij het PM-kanaal te blijven: deel infoblaadjes uit op de PM- en Gaarkeukensluis. Als je mensen daar één op één op aanspreekt, dan ontstaat er veel grotere bereidheid om er gehoor aan te geven, dan wanneer je anoniem dreigt met een boete. Zeker bij die onwaarschijnlijk lage pakkansen.

Natuurlijk zullen altijd hufters blijven die zich daarvan (dus van de medemens) niks aantrekken, daar is geen kruid tegen gewassen. Dat zit tussen de oren van die types. Dat krijg je er met geen boete uit. Wees blij dat je er zelf niet een bent. :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 1998
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: de grebbe en 3 gasten