Warm water op de boot en toerental verlagen

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 19 Jun 2018, 21:39

Ok bedankt.

Ik ga nakijken wat eronder zit, laten uitrekenen wat eronder moet en dan kijken of dat mogelijk is. Zo niet vervang ik de keerkoppeling en laat ik misschien ook nog de spoed aanpassen.
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor bas » 19 Jun 2018, 21:47

Je moet ook voldoende schroefraam rond je schroef over houden. Weet de percentages zo even niet uit mijn hoofd maar die zijn op Google wel te vinden en anders weet de schroevenboer ze wel.
Maar ervan uitgaande dat er nog gewoon de originele schroef onder je boot zit aangezien deze niet is veranderd ga ik er vanuit dat je qua diameter eigenlijk al op je max zit.
Maar kijk idd eerst eens wat eronder zit. In geval van een 3 blads is een 4 blads misschien een optie maar vraag het me eerlijk gezegd af. Vrees dat het toch een hoop concessies worden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 19 Jun 2018, 23:16

Meen dat je de helf van de diameter over moet hebben tot aan de romp.

Stel me alleen de vraag waarom ze een 2.6 verhouding gebruikt hebben...
Kan me alleen voorstellen dat ze de rompsnelheid berekend hebben op de max toeren :roll:

Is dat makkelijk zelf te veranderen zo een keerkoppeling of is het toch wat ingewikkelder als ik meen?
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor bas » 19 Jun 2018, 23:25

Wie zal het zeggen?
Onkunde/onwetendheid/ in de aanbieding/....
Dat zal koffiedik kijken blijven.

Maar wisselen is geen rocketscience. Eigenlijk niet veel meer dan een flens met een stuk of 10 boutjes.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 19 Jun 2018, 23:38

Ja dat vermoeden had ik ook al, zal wel korting of geen kennis geweest zijn. Misschien kunnen ze de huidige TMC verhouding wel aanpassen.

Dan kan ik hem zelf in en uitbouwen. Dat lukt nog wel ;)
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor bas » 20 Jun 2018, 06:40

Welja, dat moet wel lukken. En er is vast wel iemand op YouTube die het al eens een keer gedaan heeft ;)

Verhouding veranderen in de bestaande?......hmmmm.....
Technisch gezien moet dat niet zo moeilijk zijn, zal gewoon een kwestie zijn van andere tandwielen maar weet niet of dit gedaan wordt.
Vrees eigenlijk dat dit soort acties in Nederland met bijbehorende uurlonen al snel niet interessant meer is t.o.v. nieuw voor dit soort pk. Tenzij je dit ook zelf doet.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor jkos » 21 Jun 2018, 08:53

Naar aanleiding van dit topic heb ik gisteren eens een snelheidsmeting gedaan met verschillende toerentallen.
850 rpm snelheid: 5,6 km/uur. (Stationair)
1500 rpm snelheid: 11 km/uur.
2000 rpm snelheid : 13 km/uur.
Nog harder heeft geen of weinig effect meer op de snelheid enkel een grote hekgolf en meer brandstof verbruik.
Het gaat om een Harding reddingssloep met een lengte op de waterlijn van 8 mtr, een breedte van 2,85 mtr en een diepgang van 0,8 mtr.
Het gewicht van de boot is omstreeks 3000 kg
Motor: mitsubishi 42 pk
Keerkoppeling : ZF met een reductie van 2:1.
Schroef: 16x13 rechtsdraaiend.
De snelheid heb ik gemeten met een app om mijn mobiele telefoon.
jkos
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 23 Jun 2018, 22:26

13km/h is ook meer als genoeg. Ben net terug van Weesp en heb de boot in 3 dagen naar Venlo gevaren.
2000 tr gaat hij 8,2lm/h
2300 tr gaat hij 9 km/h
moet al richting 3000 gaan voor 10km/h
Verder heb ik niet geprobeerd. Heb ondertussen motor alarm gehad dus eerst even de boot binnen brengen denk dat de oiedruk sensor niet naar behoren werkt maar meer hierover in ander topic :)
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor eagle » 24 Jun 2018, 00:02

Veel te vlakke prop..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 671
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor jkos » 24 Jun 2018, 13:47

Dave,

Ik denk dat Eagle gelijk heeft.
Niet moeilijker doen dan nodig is; gewoon een schroef met meer spoed.
Met de toerentallen die jij noemt zou ik ook niet gelukkig zijn.
Wij tuffen lekker tussen de 1100 en 1200 toeren, de snelheid bedraagt dan ca 8 km/uur.
Hebben we een keer haast geven we wat gas bij.
En ja, 42 pk is inderdaad overmeten voor de sloep, maar lekker rond tuffen met een acceptabel geluid is ook wat waard.
jkos
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Arnemuiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten