Brandstofpomp aansluiten

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Brandstofpomp aansluiten

Berichtdoor ajvanschaik » 08 Mei 2018, 10:33

Ik wil de mechanische opvoerpomp voor mijn dieselmotor vervangen door een elektrische. Ik wil deze pomp aansluiten met een 12V relais. Ik heb een Bosch contactslot met de volgende standen: uit (0), contact aan (1), gloeien (2) en starten (3). De pomp moet dus gaan werken op stand 1 en 3. Hoe kan ik dit elektronisch netjes doen zonder de aansluitpunten voor 1 en 3 door te lussen?
Ikzelf dacht pen 1 en 3 mbv diodes aan te sluiten op de bekrachtigingsspoel van het relais. Maar ik weet niet zeker of ik dan pen 1 en 3 niet onderling verbind.
Graag jullie mening hierover.
Een loterij is extra belastingheffing voor mensen die slecht in wiskunde zijn :D
ajvanschaik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 Mei 2018, 10:19
ligplaats: Huizen
info:

Re: Brandstofpomp aansluiten

Berichtdoor broekerhaven » 08 Mei 2018, 10:56

Alleen contact dan toch.

2 en3 worden spanningsloos of blijft deze doorgloeien en starten?

Misschien beetje simpel gedacht maar zo lees ik het nu...
broekerhaven
 
Berichten: 518
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 09:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Corsiva 520 classic met 40pk efi suzuki

Re: Brandstofpomp aansluiten

Berichtdoor ajvanschaik » 08 Mei 2018, 11:03

broekerhaven schreef:Alleen contact dan toch.

2 en3 worden spanningsloos of blijft deze doorgloeien en starten?

Misschien beetje simpel gedacht maar zo lees ik het nu...


Tijdens het starten heeft de motor toch echt diesel nodig. 'Contact aan' wordt onderbroken tijdens starten...
Laatst gewijzigd door ajvanschaik op 08 Mei 2018, 12:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
Een loterij is extra belastingheffing voor mensen die slecht in wiskunde zijn :D
ajvanschaik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 Mei 2018, 10:19
ligplaats: Huizen
info:

Re: Brandstofpomp aansluiten

Berichtdoor Amersfow » 08 Mei 2018, 11:03

Ik heb m gewoon op het contact gezet. Pompje gaat lopen en kan ertegen dat de diesel niet "afgenomen" wordt. En je kunt het gebruiken bij het ontluchten.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 735
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Brandstofpomp aansluiten

Berichtdoor ajvanschaik » 08 Mei 2018, 11:50

Amersfow schreef:Ik heb m gewoon op het contact gezet. Pompje gaat lopen en kan ertegen dat de diesel niet "afgenomen" wordt. En je kunt het gebruiken bij het ontluchten.


Zie mijn vorige opmerking. Hoe zit het dan met starten?
Zie schema contactslot
Een loterij is extra belastingheffing voor mensen die slecht in wiskunde zijn :D
ajvanschaik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 Mei 2018, 10:19
ligplaats: Huizen
info:

Re: Brandstofpomp aansluiten

Berichtdoor Amersfow » 08 Mei 2018, 13:09

Het zou me verbazen als het contact verbroken wordt tijdens het starten. Alles op het paneel blijft toch ook gewoon gevoed? Zo'n priegelpompje op een relais zetten is misschien wat teveel van het goede. En dan kan ik me voorstellen dat de stroom net te zwak wordt om het relais in te houden. Een relais doe je toch alleen voor het gloeien en de startmotor?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 735
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Brandstofpomp aansluiten

Berichtdoor ajvanschaik » 08 Mei 2018, 14:36

Amersfow schreef:Het zou me verbazen als het contact verbroken wordt tijdens het starten. Alles op het paneel blijft toch ook gewoon gevoed?

Nee dus, nogmaals zie schema van het contactslot.
Amersow schreef:Zo'n priegelpompje op een relais zetten is misschien wat teveel van het goede.

Tja, een relais is gewoon een schakelaar. Kan je overal voor inzetten.
Amersfow schreef:En dan kan ik me voorstellen dat de stroom net te zwak wordt om het relais in te houden.

Een relais schakelt op basis van de spoelstroom. En dat is juist heel weinig. Heeft niets te maken met de stroom die geschakeld wordt.
Een loterij is extra belastingheffing voor mensen die slecht in wiskunde zijn :D
ajvanschaik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 Mei 2018, 10:19
ligplaats: Huizen
info:

Re: Brandstofpomp aansluiten

Berichtdoor eagle » 08 Mei 2018, 19:00

Wat je voorstelt kan gewoon..

Diodes: 1n400x

Van 15 via diode in geleide-richting naar spoel 85.
En ook:
Van 50 ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, 85.
(Streepje aan de zijde van 85)

Je hebt nu een zg "Wired-OR" gemaakt; Zowel"Contact" als "Start" laten het relais opkomen, zonder dat deze onderling verbonden zijn..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 684
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:
info:

Re: Brandstofpomp aansluiten

Berichtdoor ajvanschaik » 08 Mei 2018, 20:06

Ok, bedankt Eagle.
Een loterij is extra belastingheffing voor mensen die slecht in wiskunde zijn :D
ajvanschaik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 Mei 2018, 10:19
ligplaats: Huizen
info:

Re: Brandstofpomp aansluiten

Berichtdoor aquanaut » 09 Mei 2018, 10:11

Of je pakt een contactslot met 50a aansluiting.
Tijdens het gloeien en starten gaat 15 uit
Bij het starten komt ook 50a onder spanning.
Door nu een lusje te plaatsen tussen 15 en 50A blijft 15 ook actief als 30 en 17 doorverbonden worden (starten):

Afbeelding

Als je dashboard tijdens het starten ook gewoon blijft werken zoals bij Amersfow, dan zit dit lusje er waarschijnlijk al in....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2049
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten