Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Klaver vier » 04 Jun 2018, 12:12

Je zit nu op blad 5 je had er op blad 3 al uit kunnen zijn,als je meteen naar mij geluisterd had,en de dop er is helemaal af had gehaald maar dan kon niet zei je want dan zou hij overstromen op het ijsselmeer,net of je daar dagelijks vaart
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 1958
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 21:52
ligplaats: Loosdrecht
info: Valkkruiser 11,60mx3,85x1,00meter
120 pk iveco aifo 806am
200 watt 24 volt zonnepanelen
Bouwjaar 1981

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor bas » 04 Jun 2018, 14:12

Mooi dat het euvel iig gevonden is nu zonder gelijk pompen uit elkaar te halen en asjes af te draaien.
Die dop is idd een vreemde maar heeft dezelfde functie dus of het veel uitmaakt....
bas
 
Berichten: 386
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Klaver vier » 06 Jun 2018, 10:19

Ik zou ook denken dat die dop niet uitmaakt,maar om éën of andere reden belucht en ontlucht hij niet,het bewijs is er.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 1958
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 21:52
ligplaats: Loosdrecht
info: Valkkruiser 11,60mx3,85x1,00meter
120 pk iveco aifo 806am
200 watt 24 volt zonnepanelen
Bouwjaar 1981

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor bas » 06 Jun 2018, 10:38

Nee idd, zover is duidelijk. Maar of er nu brake fluid of vetus op het dopje staat moet voor de werking niet uitmaken, doen hetzelfde.( behalve in dit geval dan).
bas
 
Berichten: 386
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 09 Jun 2018, 18:18

René, heb jij een foto van jouw dop? En dan met name hoe/waar dat gaatje zit.
Vetus schijnt zelf geen foto’s van doppen te hebben. Ook weten ze niet of de dop zoals ik die heb wel of niet door hen geleverd kan zijn :shock:
Jorisss
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Klaver vier » 09 Jun 2018, 21:52

Jorris ik heb het zelfde tankje als in de link bovenaan op blad vijf, dan zie je ook meteen de foto
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 1958
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 21:52
ligplaats: Loosdrecht
info: Valkkruiser 11,60mx3,85x1,00meter
120 pk iveco aifo 806am
200 watt 24 volt zonnepanelen
Bouwjaar 1981

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 09 Jun 2018, 21:55

Maar waar zit dat gaatje dan, en hoe ziet dat eruit (diameter gat?)
Jorisss
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Klaver vier » 10 Jun 2018, 14:00

Binnen diameter in het gele gedeelte met zeef 30,4 mm
Binnenkant dop 42,8mm
Buitenkant potje 44,4 mm
Binnen in de dop zie je een soort schijf waardoor hij ont en belucht
Die dop van jouw zit nooit op zo,n potje zie voorbeelden
Ik doe er ook olie in speciaal voor hydraulische besturing geen rem olie of atf
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 1958
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 21:52
ligplaats: Loosdrecht
info: Valkkruiser 11,60mx3,85x1,00meter
120 pk iveco aifo 806am
200 watt 24 volt zonnepanelen
Bouwjaar 1981

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 10 Jun 2018, 15:14

Dus niet een gaatje maar ook een membraam.
Uiteraard zit er bij mij ook gewoon hydraulische olie voor besturing in en geen remvloeistof of atf.
Jorisss
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 04 Aug 2018, 14:20

Heb afgelopen vakantie een Vetus Htank in de handen gehad, is exact hetzelfde als het tankje wat ik aan boord heb hangen.
Tankje is echt 1 op 1 hetzelfde en de dop ook (zelfs dezelfde codes die er vanuit de fabriek ingestanst/gegoten worden) met het verschil dat er bij de één een grote zwarte Vetus sticker boven op de dop zit, die er bij mij niet opzit.
Maar, feit blijft dat het systeem zwaarder en zelfs piepend gaat sturen (ook met de dop eraf gedraaid, alhoewel wel minder) na enige uren varen.
Er bouwt dus teveel druk op in het systeem. Kan dit gebeuren doordat de stuurcilinder bijvoorbeeld te licht is voor de druk die nodig is om het roerblad te bedienen?
Zou het nog kunnen dat de 10mm koperen leidingen zonder steunbus gekneld zijn waardoor de diameter die overgebleven is te klein is geworden om de olie te verplaatsen wanneer deze uitzet?
Jorisss
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten