Vlakkoeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vlakkoeling

Berichtdoor Jonazz » 16 Mrt 2018, 10:18

Bedoel 1200 kub per uur??
Jonazz
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 19:34
ligplaats:

Re: Vlakkoeling

Berichtdoor Klaver vier » 16 Mrt 2018, 10:40

Zoals ik al zij zo,n pompje verpompt meer als je denkt
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 1716
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 21:52
ligplaats: Loosdrecht

Re: Vlakkoeling

Berichtdoor RonaldL » 16 Apr 2018, 11:27

Ik snap het vermeende probleem eigenlijk niet:
Ik begrijp dat aan de ene kant van de 6 meter bak het motor koelwater van 80 graden C instroomt en aan de andere zijde van die 6 meter bak het intussen gekoelde koelwater van zeg 30 graden er weer uitstroomt. Voor zover ik kan lezen is de bak niet een pijpen-warmtewisselaar, maar gewoon een doorstroombak.
Dus aan de ene zijde stroomt 80 graden warm water de bak in. Die zijde van de bak is dus altijd iets van 80 graden.
intussen gekoeld aan buitenwater is het motorkoelwater aan de andere zijde ongeveer 30 graden geworden. Daar voelt de bak dus koeler aan.
De effectiviteit van de koeling aan het buitenwater is het grootst als het temperatuurverschil het grootst is. Het verspreiden van de koelwatertemperatuur over de bak zal dus de effectiviteit verminderen: dus de uittree temperatuur gaat omhoog! Dat is dus contra productief. Niks doen dus, zo laten zou ik zeggen.
Als het een pijpen-warmtewisselaar is, dan is het verhaal anders.
RonaldL
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 13 Sep 2014, 20:27
ligplaats: Marina di Ragusa

Re: Vlakkoeling

Berichtdoor varg » 16 Apr 2018, 18:43

Beste Ronald, Hoe kom je aan die aanname dat het water er 30 graden uitkomt? Dan was deze topic nooit gestrart. Ik denk te begrijpen van de TS dat bij 'hard werken' de kvs er met 80 graden ingaat en met 70 graden weer uit, terwijl andere delen van de koelerbak wel koel blijven. Mixen dus.....
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 789
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:

Re: Vlakkoeling

Berichtdoor RonaldL » 17 Apr 2018, 11:11

Beste Arnold, ik beschreef het algemene principe van de doorstroombak. De TS beschreef niet heel specifiek waar die warme en koude gebieden zaten. Mijn posting was dus eigenlijk een uitnodiging voor de TS om te bevestigen dat ofwel:
- de koude gebieden netjes bij de uitgang zitten (bak werkt prima, zo houden) ofwel
- de koude gebieden nou net niet bij de uitgang zitten (bak verkeerd geconstrueerd, oplossingen nader te onderzoeken).
RonaldL
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 13 Sep 2014, 20:27
ligplaats: Marina di Ragusa

Re: Vlakkoeling

Berichtdoor varg » 17 Apr 2018, 23:01

Hoi Ronald, ik begrijp het, we wachten even op info van de TS.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 789
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten