Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Stelling van de maand

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 23:23

Bericht door R.C.Grootveld » do 15 aug 2013, 13:33

quichot schreef:
ik geloof dan ook niet dat verhuftering de mogelijke toename verklaart



Niet alleen, maar ik denk dat het wel een rol speelt.
Bij "verhuftering" denk ik met name aan aso-gedrag als voordringen bij sluizen en bruggen, daarmee anderen dwingen tot uitwijk manouvres en stress situaties.
Meestal het gevolg van het je willens en wetens niet aan de regels houden. Een goed voorbeeld hierbij zijn de genoemde sloepen (die met die rode broeken) die niet willen erkennen dat rood-zonder-geel rood is en dat dat ook geldt als je er met je sloep gewoon onderdoor kan. Ook arrogante houdingen als "ik was het eerst bij de brug, dus ik mag er ook het eerste door" en de zaak gewoon blokkeren en dan raar staan te kijken als de andere kant eerst mag omdat er een pragmatisch ingestelde brugwachter op zit die "voor de wind" eerst laat gaan.

Ik denk dat ook de nonchalante houding van de mens van vandaag de dag een rol speelt, we laten steeds meer aan de techniek over en zijn niet bereid om ons te verdiepen in de achterligende materie (Vaarbewijs).
Navigeren? Kompas gebruiken? Daar heb je toch GPS voor? Om je heen kijken? Ik maak regelmatig mee dat "schippers" over het water slingeren zonder ook maar een moment achterom te kijken.

Ik denk dan ook dat er niet een oorzaak is, maar een combinatie van toenemen nonchalance, verhuftering, ongeinteresseerdheid en laksheid.
Veel schippers zijn niet meer dan apen die een truukje hebben geleerd, maar waarom die kont uitzwaait als ze hem in de achteruit zetten is ze een raadsel.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Klaver vier » 24 Dec 2013, 23:24

Bericht door De Stoere » do 15 aug 2013, 14:13

Hallo.Wat denken jullie van zeilboten die met alle geweld voorrang moeten .Mijn vaargebied is Loosdrecht,hier komt het regelmatig voor dat ik van stuurboord heel in de verte een zeilboot zie aankomen, die wel heel erg zijn best moet doen en heel scherp moet zeilen om nog voor mij langs te komen,terwijl als hij een heel klein beetje afvalt ,zo achter je langs kan.Volgen de regels heeft de zeilboot gelijk,maar je kan voorrang nemen of het krijgen.Ik stuur achter op de boot dus ik kan er goed op anticiperen.Het liefst vaarde ik dergelijke gekken de grond in.Voorheen hadden we op loosdrecht zeilboot verhuur Ottenhome toen was het nog erger,omdat de meeste niet kunnen zeilen.Voor de wind en dan met de zeilen strak de haven in ,lang leven de lol.Ze spanden in die tijd een touw laag over water om die sukkels op te vangen.Gelukkig is Ottenhome verhuist naar Kortenhoef waar ze nu de plas onveilig maken met sloepen en zeilboten.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Jan Huibers » 24 Dec 2013, 23:24

Bericht door Jan Huibers » do 15 aug 2013, 15:24

René, zeilboten hebben niet altijd voorrang, ookal zijn ze onder zeil of hun zeil nu over stuurboord of bakboord staat of komen ze van stuurboord. Ik kan zo een situatie bedenken waarin ik hoe dan ook voorrang moet krijgen. Maar uiteindelijk ben je zelf ook mede-verantwoordelijk voor de veiligheid op het water. Jou beslissingen en daaruit vloeiende handelingen mogen nooit ten koste gaan van de veiligheid of je nu wel of niet voorrang moet krijgen.

En als je in de buurt van een zeilschool zit is het redelijk dat je nog iets meer rekening houd met onervaren zeilers, ze moeten het immer toch een keer leren. Daarom heb ik ook zo'n vliegenmepper op het dak staan van me auto met een L erop, al denken sommigen dat de L iets anders betekend... :shock:

Maar zelfs de mensen van wie je het idee krijgt dat ze pas uit het ei gekomen zijn weten nog dat het overvaren worden door een binnenvaartschip fout gaat aflopen... Voor die wetenschap heb je geen vaarbewijzen nodig. Dus moet het ergens anders aan liggen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 23:24

Bericht door quichot » do 15 aug 2013, 15:53

Jan Huibers schreef:
Maar zelfs de mensen van wie je het idee krijgt dat ze pas uit het ei gekomen zijn weten nog dat het overvaren worden door een binnenvaartschip fout gaat aflopen... Voor die wetenschap heb je geen vaarbewijzen nodig. Dus moet het ergens anders aan liggen.



Daar zeg je een waar woord.
Maar zolang niet duidelijk is wat dan wél de oorzaak is zou ik noch de slachtoffers, noch de veroorzakers op voorhand willen betichten van hufterigheid of desinteresse. De mensheid is niet verdeeld in hufters (zij) en goedwillenden (wij). Ik gok eerder op menselijk falen bij een onverwachte samenloop van omstandigheden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Klaver vier » 24 Dec 2013, 23:25

Bericht door De Stoere » do 15 aug 2013, 16:11

Jan in het voorbeeld dat ik schetste heeft de zeilboot wel degelijk voorrang,en dat wil hij dan weten ook.Ik ben wel in het bezit van een vaarbewijs,maar ik vindt dat helemaal niks uitmaken vaarbewijs of niet het is tenslotte alleen maar theorie.Ik vaar al heel wat jaren schade vrij ,dat zegt in mijn ogen veel meer.En zeillessen of huurbakken is ook een heel groot verschil.De haven waar ik lig heeft een grote zeilschool waar ik nog nooit last van heb gehad alleen maar plezier.Waar het mij om gaat dat zeilboten voorrang nemen als ze de kans krijgen. Uitgezonderd de betere zeilers.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor laserdevil » 24 Dec 2013, 23:25

Bericht door Laserdevil. » do 15 aug 2013, 18:32

Vaarbewijzen garanderen geen veiligheid , maar hetgene waar ik voor geslaagd ben in april helpt wel.
Heb marifoon gedaan , en ga hem dit weekend inbouwen.
Communicatie is het toverwoord.
Ik ga dit met ais combineren.
Het is niet heilig , en zolang niet iedereen het heeft , blijft er toch een bepaald gevaar om de hoek liggen.
Persoonlijk vind ik dat marifoon verplicht zou moeten worden.
Er zou dan gecommuniceerd moeten worden , dan kan men verbaal aangeven wat de intenties zijn.
Elkaar als een botsautootje aan staan te kijken , van "wat is ie van plan" zet nu ook niet bepaald zoden aan de dijk.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 832
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor henkvd » 24 Dec 2013, 23:25

Bericht door henkvd » do 15 aug 2013, 19:16

Marifoonplicht op wateren waar je samen met beroepsvaart vaart lijkt me geen gek idee, AIS wordt me een beetje te veel het systeem ( ik bouw ze zelf in) wordt door elke stok te voorzien van een AIS transponder een beetje verkracht en loopt tegen z'n grenzen aan, voor zee voorstander, voor binnenwater vind ik geen aanrader, ontvanger voor de binnenwateren heb ik niets op tegen.

Een ding moeten we dan wel in gedachten houden, het gross van de huidige marifoons is op geluidsterkte zeer pover uitgevoerd, dit holt achter uit, hij moet dan ook wel hoorbaar zijn bij de stuurstand, anders schieten we er nog niet veel mee op.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor vodnik » 24 Dec 2013, 23:25

Bericht door vodnik » do 15 aug 2013, 20:38

De Stoere schreef:
Hallo.Wat denken jullie van zeilboten die met alle geweld voorrang moeten ............................Gr René (De Stoere).





Die zeiler doet het nmm uitstekend, h/zij laat weten wat hij/zij doet. Daar hoor je als voorrang verlener op te reageren door je koers te verleggen zodat die zeiler ook weet wat je doet.

Zo zal ik als zeiler ook ruim op tijd mijn koers verleggen zodat degene die ik voorrang moet verlenen weet dat ik die voorrang geef.

(en dat die zeiler hoog aan de wind blijft zeilen kan óók te maken hebben met diepgang, op afstand is niet te zien of een zeiler 1 meter of 2 meter diep steekt)

Pieter
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Popeye » 24 Dec 2013, 23:26

Bericht door Popeye » do 15 aug 2013, 21:10

quichot schreef:
Bij tweezijdige ongelukken die geen eenduidige oorzaak hebben speelt enige vorm van afleiding altijd een rol. En iets zorgt voor die afleiding. Alleen vraag ik me af of een marifoon daar ook onder valt. Normaalgesproken ben je daarmee op dat moment juist bezig met het scheppen van duidelijkheid in een mogelijk gevaarlijke situatie.




Ik heb het idee dat op kanaal 10 heel wat afgeluld word.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Klaver vier » 24 Dec 2013, 23:26

Bericht door De Stoere » do 15 aug 2013, 21:17

Vodnik .Waar het nou over gaat ,dat de zeiler het ook maar vertikt om ook maar iets van zijn lijn af te wijken,terwijl dat heel makkelijk kan.En met diepgang heeft het helemaal niets te maken.Wat je zelf al zegt je koers iets verleggen.Ik vaar heel duidelijk één rechte lijn wat van een afstand goed te zien is maar meneer moet heel scherp zeilen om er met moeite voorlangs te komen terwijl hij met heel veel gemak achter mij langs kan .Hij vertikt het dus omdat hij wettelijk in zijn gelijk staat.Hufterig gedrag dus,dat is waar het omgaat.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten