dubbele besturing.

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

dubbele besturing.

Berichtdoor laserdevil » 23 Mei 2023, 20:23

bestaan er dubbele besturingen op monokabels?
dubbele koppeling en gas is bekend , werkt met ds.
Bestaan er ook ds voor de besturing , of moet men dan altijd naar hydraulisch over?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 832
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: dubbele besturing.

Berichtdoor eagle » 23 Mei 2023, 22:34

Niet met een DS, maar simpelweg met twee single monokabelsystemen van Teleflex, beide aangesloten aan de roerliever. 2x gedaan, jaren geleden..
Klein nadeel: Beide stuurwielen draaien. Om obstructierisico van het niet-bediende wiel te minimaliseren, hebben we stuurwielen met een hoepel gemonteerd, dus geen uitstekende staken..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: dubbele besturing.

Berichtdoor laserdevil » 23 Mei 2023, 23:42

Bedankt voor het antwoord eagle.
Ik dacht dat dat niet kon , omdat je met de hand het roer niet kunt verdraaien vanwege de weerstand van de kabel.
Dus de kabel is dan sterk genoeg om de andere mee te nemen.
Dat maakt het interessant.
Wil in de toekomst hydraulisch , maar aangezien ik nu een kruiwagen in de boot stort is dat nog geen optie.
Het stuurwiel binnen is al met een hoepel ,dus dat is geen belemmering.
Moeten ze beiden dan evenveel omwentelingen maken of niet?
De huidige heeft 3.7.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 832
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: dubbele besturing.

Berichtdoor eagle » 24 Mei 2023, 00:24

3,7 is ok, maar een tweede systeem mag best een andere ratio hebben, bijv.3,5- 4,5.

Overigens moet het roer Wel met de hand beweegbaar zijn, en dan het wiel aandrijfbaar!

Er zijn echter stuurklokken type NFB (No FeedBack); Hierbij is er een soort oplooprem in de klok gebouwd, die de reaktiekracht van het roer (of een BBM) tegenhoudt. Deze soort is Niet toepasbaar! Test: Roer moet met de hand beweegbaar zijn, met draaiend stuurwiel als gevolg..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: dubbele besturing.

Berichtdoor laserdevil » 24 Mei 2023, 00:59

Dan ga ik dat maar eens testen als het roer er weer onder hangt.
Bedankt voor deze info.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 832
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: dubbele besturing.

Berichtdoor Amersfow » 24 Mei 2023, 13:42

Ik had op een vorige boot een monokabel voor beneden én een hydraulische pomp voor boven. Boven sturen en beneden draaide mee, om beneden te sturen even kortsluitkraan sluiten. Bijkomend voordeel, als 1 systeem er mee kapt, heb je kans dat het andere het nog doet.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1890
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: dubbele besturing.

Berichtdoor laserdevil » 11 Mei 2024, 17:05

beste leden,
De besturing is compleet en getest , en zal binnenkort ingebouwd worden.
Nu heb ik nog een vraag betreffende de instrumenten op de 2e stuurstand.
op temperatuur , oliedruk en toerenteller na , moet er nog wat gemonteerd worden?
zie ook bij sommige dat ze geen start of stop functie hebben , en daar steeds even voor naar binnen gaan.
Wat is jullie mening hierover?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 832
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: dubbele besturing.

Berichtdoor Amersfow » 11 Mei 2024, 17:27

Toerenteller kun je gewoon dupliceren. Oliedruk en temperatuur kan zomaar niet, dan moet je een andere gever hebben. Ik zou het lekker alleen beneden laten. Wel het akoestisch alarm ook boven brengen, een extra pieper. En 1 of meer lampje, geschakeld met de alarmen. Moet je wel kijken wat je dan moet hebben, is niet altijd 12v (op mijn sole is het 5 volt, weet ook niet waarom).
Meestal ook een knop voor de hoorn (hoewel je die alleen maar gebruikt om te testen of die het nog doet).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1890
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: dubbele besturing.

Berichtdoor laserdevil » 12 Mei 2024, 14:54

Oliedruk heb ik in een eerder draadje al kunnen oplossen.
Temperatuur wil ik oplossen door in het watergekoeld spruitstuk een aparte sensor te plaatsen.
De toerenteller is bij mij nog met een kabel zoals vroeger bij een kilometerteller op een brommer.
Dus de nieuwe kan ik monteren op de W-aansluiting van een van beide dynamo's.
rest alleen nog het antwoord op de vraag of ik buiten ook een start/stop moet maken of dat het overkill is?
De hoorn dat klopt , maar dat ga ik met een klein touchscreen doen met bluetooth , zodat ik via de telefoon alles kan bedienen wat binnen geschakeld word aan verlichting en andere zaken.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 832
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: dubbele besturing.

Berichtdoor Amersfow » 12 Mei 2024, 15:45

Slim. Een uitlaat sensor geeft veel sneller problemen aan dan de koelwater sensor. Waarom je buiten zou willen stoppen en starten is voor mij een raadsel. Makkelijker maken te stellen ofzo?

Om buiten de verlichting te kunnen bedienen valt volgens mij in de categorie van zoals vroeger, dat er op de AB van de stereo een knopje zat om de CDlade te openen. Over design van een maffe Philips engineer.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1890
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten