Hier zijn nog enkele observaties over de Renault van DTN naar aanleiding van de vraag hierboven
over onderdelen.
Er varen heel wat boten rond in Nederland en Duitsland met deze Renault benzine motor.
Je kunt ze o.a. tegenkomen in de Kilkruiser 710, Polaris 770, Marco 630, 720.
Het valt mij op als je in het motorruim kijkt,
dat er vaak een beluchter op de uitlaat ontbreekt.
Dat is jammer, want de Renault loopt dan een risico op terugstromend uitlaatwater naar de cilinders
met waterslag als mogelijk gevolg en wat kan leiden tot een lekke koppakking met water in de olie,
wat wel eens genoemd wordt bij deze motor.
Als de motor meteen aanspringt dan gebeurt dat niet,
maar als je even moet starten komt het in de praktijk wel eens voor..
Een andere oorzaak van een lekke koppakking kan oververhitting zijn
als je doorvaart met een kapotte impeller, te laag koelwaterpeil
of te laag oliepeil.
Dat is gebrek aan onderhoud, het motortje kan daar niets aan doen.
Over de Solex carburateur:
https://www.albinonderdelen.nl/product- ... rburateur/Een electronische ontsteking:
https://www.123ignitionshop.com/nl/rena ... ap-recht_rBepaalde onderdelen:
https://www.dedieseldokter.nl/c-5832642 ... nderdelen/https://www.renault4onderdelen.nlhttps://www.franzose.de/De huidige benzine veroudert vrij snel.
Je kunt eventueel vlak voor de winter BP Ultimate of Shell V power tanken,
dat gaat wel een jaar mee.
Als de boot langer dan een jaar niet gebruikt wordt dan kun je eventueel
alkylaat 4 takt benzine van Aspen in de tank doen.
Héél duur, maar gaat jaren mee.
De motor start dan meteen weer en er is geen gomvorming in de carburateur.
Dieselolie veroudert overigens net zo goed.
Kijk ook eens naar het benzine filter tussen de tank en de motor.
Een goed filter dat ook water scheidt is een goede investering.
Veiligheidshalve een filter zonder aftapplug.
Op een een of andere manier zit er altijd bezinksel in de tank van een boot.
Bij jaarlijks onderhoud, olie verversen, de impeller regelmatig vervangenen
ontsteking afstellen, de carburateur reingen
de motor netjes in de rode verf houden,
blijft het een bezit om trots op te zijn.
Deze motor werd ook gebruikt in de Renault 4 gtl.
https://www.r4club.nlmet een forum met interessante informatie over de 1108 cc motor.
Benzine blijft natuurlijk een discussiepunt, maar er worden nog steeds speedboten verkocht met 6 en 8 cilinder binnenboord benzine motoren.
Uiteindelijk vaar je met wat je hebt.
Vergeet niet de vonkvrije machinekamer ventilator aan te zetten vóór het starten!
Mvrg. Oeverloos