Hallo. Heb al zeer veel informatie opgedaan hier op het forum waarvoor alvast mijn dank en zal me even voorstellen. Ik ben momenteel bezig om een sloep te refitten waar een Sabb 2 HG diesel in staat met een keerkoppeling. Ik heb deze boot 2 jaar geleden gekocht als gestrand project en begonnen met de boot kaal te halen en te voorzien van een nieuwe laag coating etc. Bootje is inmiddels vaarklaar en wil komende dagen de boot te water laten om te bekijken of alles in orde is. Kom uit Noord -Holland en de bedoeling is omlekker een beetje te gaan varen rond het Alkmaarder meer,
Afgelopen zaterdag/zondag heb ik na veel 555en 666zen dat motor aan de praat gekregen. Eerst wilde hij niet aanslaan, gaf geen enkele plof. Had vooraf ook geen enkele indicatie van de motor of deze het uberhaupt wel deed dus alles onzeker allemaal. Motor voorzien van nieuwe filters, brandstoftank geheel schoon gemaakt, nieuwe slangen etc. Dan komt het moment om de sleutel om te draaien. eerst de motor een paar keer rond getornd met de startmotor met de decompressie hendel open,motor lekker op toeren, decompressie hendel dicht maar er gebeurde niets ......
Moet diect wel een blunder vertellen (lekkere binnenkomer hier op het forum )
Ik heb voordat ik de motor wilde starten via de tuinslang water op de aanzuig gezet, kraan open....... Neeeee, water spoot uit het luchtfilter.....
Achteraf, hoe stom kun je zijn maar heb er nooit bij stil gestaan
Van de eerste schrik bekomen, wat nu ? Gecontroleerd of het cater vol water stond, dit was gelukkig niet het geval. Motor eerst maar geprobeerd rond te tornen aan het vliegwiel, dit lukte. Dit een aantal keer herhaald en toen op de satrtmotor een tijdje rond laten draaien met compressie open. Kon eigenlijk niets merken aan het motortje. Wel vond ik dat de compressie niet al te hoog was. Kon middels het vliegwiel redelijk makkelijk door de compressie heen drukken. Vervolgens heb ik wat olie op de zuigers gespoten en en bemerkte direct een betere compressie.
Motor weer gestart compressie open, lekker veel toeren, compressie dicht en hier en daar en tok !!!
Doorstarten totdat de startmotor het niet mee bijhield en toketokektok hij loopt !!!! Wat een gaaf gevoel was dat. Maar direct ook paniek hij liep zo hoog door in toeren dat ik hem op het gas niet terug kreeg, Huh wat is hier aan de hand ??? snel de decompressie handel open en hij stopte gelukkig. Poeh dat was ff schrikken... wat nu weer.... Gaskabel gecontroleerd, alles prima.
Eerst maar is ff een bakkie doen en het forum op gezocht.
Onder het kopje op hol slaan diesel vond ik iets over de regelateur. Deksel eraf geschroefd en zag aan het stangenstelsel dat de meenemer niet goed in de sparing van de brandstofpomp viel (was verbogen.... ?). Stangenstels bijgebogen en goed gekeken of de sparing in de meenemer van de brandstofpomp viel. Dit was nog een heel gedoe maar uiteindelijk gelukt.
Motor opnieuw gestart en sloeg direct aan en bleef mooi stationair lopen. motor tijdje laten draaien en zag dat er veel rookontwikkeling rond de inlaat en uit de carteronluchting kwam.... huh lijkt mij niet goed, of zal dit nog waterdamp zijn van het voorval van het vollopen ???
Zo te zien bouwt het motortje veel carterdruk op, dus toch versleten ??? zuigerveren die vast zitten of versleten wat denken jullie er van ?
Wat nu, toch maar het oude lompe stuk gietijzer eruit halen en van iets moderners voorzien, of nieuwe zuigerveren monteren/honen en kijken wat hij dan doet ??? of eerst toch maar eens een stukje gaan varen en misschien dat de zuigerveren loskomen ... Wie het weet mag het zeggen.
Wat wel meespeelt is dat ik wel gecharmeerd ben van het motortje, het toketok geluid vind ik werelds en geeft voor mij wel een extra dimensie aan het bootje. Ja ik weet de beperkingen tav. manouvreren, comfort etc.,misschien als ik een paar uur achter elkaar gevaren hebt, deel ik een heel andere mening maar vooralsnog heeft dit mijn voorkeur.
https://youtu.be/hSiB-jch1H0
https://youtube.com/shorts/rZyQPRD5jEg?feature=share