Bericht door Faber58 » zo 01 dec 2013, 20:45
Dag allemaal,
Een vreemde vraag aan de techneuten misschien, waarmee ik al een tijdje mee rondloop.
Je hoort wel eens mensen (ook booteigenaren), motoren vergelijken aan de hand van hun prestaties. Soms uit de hand van een boekje of de gegevens van de fabrikant. Dit zal ik maar de "officiële" prestaties noemen.
Daarnaast wordt er ook gesproken over de "werkelijke" prestaties, al dan niet omhuld door de liefde of haat van de eigenaar voor zijn krachtbron. Of het verlangen naar een nieuwe motor en daarbij een hypothetische verbetering van de prestaties... Hierbij gaat het vaak niet alleen om het aantal pk's maar een wat complexer mix van gevoel en werkelijkheid, plus de ervaringen, tijdens het varen bijvoorbeeld.
Voorbeeld:Twee buitenboordmotoren van 10 pk en uitgerust met precies dezelfde schroeven, leveren heel verschillende prestaties. De een is een wat ouderwetse 2-takt, de andere een 4 takt. Het lijkt of de tweede meer, hoe zal ik het zeggen, "trekvermogen" levert.
Nog een: Het verschil tussen twee 4-takt diesel met hetzelfde vermogen. een nieuwe, snel draaiende diesel en antieke langzaam lopende. Verschil is volgens mij heel voelbaar.
Ik weet niet of dit nou echt een nieuw topic is maar zou dit ook de verschillen in vaarprestaties kunnen verklaren?
Natuurlijk zijn ook andere aspecten van de boot heel belangrijk.
Maar wat als het precies dezelfde boot is? Met dezelfde romp, met hetzelfde gewicht en met net zoveel pk's, maar wel heel verschillende motoren?
Zou koppel, naast pk's, ook heel belangrijk kunnen zijn?
Waarom trekt een Kromhout of een Industrie uit het jaar nul een zware schuit met 30 pk's zo makkelijk?
Pk's werden vroeger ook op dezelfde manier berekend? Koppel toch ook?
Of is dit pure verbeelding die nergens op gebaseerd is?