aantal toeren op kruissnelheid

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

aantal toeren op kruissnelheid

Berichtdoor Peteroverweel » 20 Jul 2021, 21:24

Tips gevraagd.

Ik vind dat mijn scheepje erg veel toeren loopt op kruissnelheid.
Om 10km per uur te varen draait hij tussen de 2100 en 2200 toeren.
Het betreft een Kempala 950 met een indenor DTN62 blokje erin. Werfgebouwd dus ik ga ervan uit dat er over de combi motor, keerkoppeling en schroef is nagedacht. Alles is nog origineel vanaf de bouw.

Nu draait het blok schijnbaar 3600 toeren en levert max koppel op 2400 toeren. Maar toch..
Ik overweeg de schroef te laten herberekenen en indien nodig vervangen om wat lager in toeren te varen. Minder verbruik, minder herrie etc..
Iemand tips hierin?
Peteroverweel
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 08 Jun 2021, 13:09
ligplaats: Purmerend
info: Kempala 950 sport met DTN62 peugeot motor

Re: aantal toeren op kruissnelheid

Berichtdoor Oeverloos » 20 Jul 2021, 22:30

Als je de schroef laat herberekenen, kan er wellicht dezelfde schroef uitkomen.
Jouw Indenor dieselmotor heeft 55 din pk bij 3400 toeren..
Kruissnelheden tussen de 2000 en 3000 rpm zijn dan normaal.
Ook om de motor intern schoon te houden.

De snelheid van de schroef wordt bepaald door de reductie van de keerkoppeling.
Is die bv. 2:1 dan maakt de schroef bij 2000 toeren van de motor, 1000 omwentelingen
Als je een zwaardere schroef zou monteren dan zou de motor deze, bij de door jou gewenste lagere toerentallen, wellicht niet rond kunnen krijgen.

Dat zie je doordat de motor kan gaan roken en deze kan ook te heet worden.

Het aantal pk’s, het max toerental van de motor, de reductie van de keerkoppeling en de grootte van de schroef in het beschikbare schroefraam worden met elkaar uitgerekend tot de aandrijflijn die jij hebt.

Je kunt overwegen om de geluidsisolatie te verbeteren.
Dat is een prima investering in alle boten.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: aantal toeren op kruissnelheid

Berichtdoor Peteroverweel » 20 Jul 2021, 23:07

Uit mijn hoofd is de keerkoppeling een velvet 2,9/1. Dus de schroef draait relatief weinig toeren tov de motor.
Peteroverweel
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 08 Jun 2021, 13:09
ligplaats: Purmerend
info: Kempala 950 sport met DTN62 peugeot motor

Re: aantal toeren op kruissnelheid

Berichtdoor FKZ » 21 Jul 2021, 09:44

Ik vind op 60% van max toeren tal en in de buurt van max koppel niet zo gek voor kruissnelheid. Als je het te lawaiig ving mogelijk eens naar dempers uitlijning en algehelestaat van de aandrijflijn kijken.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: aantal toeren op kruissnelheid

Berichtdoor Peteroverweel » 21 Jul 2021, 10:50

Naja, het komt ook doordat ik van andere schippers hoor dat die 1200/1500 toeren varen op dezelfde snelheid. Zelfs met in de basis dezelfde indenor.
Peteroverweel
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 08 Jun 2021, 13:09
ligplaats: Purmerend
info: Kempala 950 sport met DTN62 peugeot motor

Re: aantal toeren op kruissnelheid

Berichtdoor Hooveld960 » 21 Jul 2021, 12:28

Ik vaar met exact dezelfde motor met een vergelijkbare boot, een Hooveld 960 GSAK.
Ik heb een Velvet keerkoppeling. Reductie weet ik even niet.
Ik denk ook dat dit de originele motor nog is en dat keerkoppeling en schroef ook nog origineel zijn, af werf geleverd. Dus neem ook aan dat indertijd over e.e.a. nagedacht is.
Op 2000 toeren vaar ik ong. 9 km/u. Op 2500 toeren vaar ik rond de 10,5 km/u.
In het begin vond ik ook dat ik best wel veel toeren draai, soms in vergelijking van verhalen van anderen die soms minder dan 1500 toeren draaien en dan ook al rond de 9 à 10 km/u varen. Maar dat zijn dan hele andere motoren.
Maar deze motor (heb ik mij laten vertellen) knapt er juist niet van op door langzaam in toeren te varen. Ik heb deze boot nu ruim drie jaar en heb de eerste seizoenen nooit harder gevaren dan 2000 toeren.
Op aanraden ben ik dit seizoen juist (soms) wat hoger in toeren gaan varen, uiteraard waar dat kan. Dat zou beter zijn voor de motor. Ik vaar in Friesland en vaar regelmatig een stuk over het PM kanaal en daar kan dat prima. Dan vaar ik rond de 10,5 km/u (uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid en richting van de wind). Deze motor heeft een max toerental van 3400. Als ik het gas open gooi gaat de boot zelfs heel makkelijk naar 3000 toeren en een tikje erbij ook de 3200 toeren.

Kortom, niks doen aan je schroef, gewoon zo laten.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: aantal toeren op kruissnelheid

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Jul 2021, 12:44

Peteroverweel schreef:Naja, het komt ook doordat ik van andere schippers hoor dat die 1200/1500 toeren varen op dezelfde snelheid. Zelfs met in de basis dezelfde indenor.

Ja, 'in de basis', maar dat zegt nog niet zoveel.
VW had in de tijd dat ik nog met dat merk reed, ook 3 versies met het zelfde 1.9 L blok, varierend van 80-130 PK, afhankelijk of je wel of geen turbo etc. had.
Dus zo maar vergelijken lijkt me lastig.

Als richtlijn wordt meestal uitgegaan dat je je rompsnelheid haalt met ca 60% van je toerental.

Verder moet je ook niet vergeten, dat veel schepen 'over powered' zijn.
Er vliegt nog steeds een misverstand rond dat je extra vermogen nodig zou hebben voor op de grote rivieren, dus worden er 130PK motoren in schepen gezet die genoeg hebben aan 80.
Tja, en zit je in Friesland met stationair al snel aan de toegestane snelheid.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: aantal toeren op kruissnelheid

Berichtdoor Peteroverweel » 21 Jul 2021, 15:55

Jullie hebben hartstikke gelijk. Ik kan het beter zoeken in extra isolatie tegen het geluid en verder gewoon lekker varen en het geld in mijn zak houden.
Peteroverweel
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 08 Jun 2021, 13:09
ligplaats: Purmerend
info: Kempala 950 sport met DTN62 peugeot motor

Re: aantal toeren op kruissnelheid

Berichtdoor kajoe » 21 Jul 2021, 18:38

over oververmogen gesproken kort geleden lag ik in een sluis en dar kwam een toer speedbootje naast ons liggen dat geval had 3x300 pk er op staan bootje ongeveer 8 meter ,tja en zo zie je er meer
ook wel met jacht verhuurders gepraat die kunnen haast geen jachtje kwijt aan de oosterburen aks er bv maar 50 tot90 pk in staat dus doen zij het met grotere vermogens tot wel 400 pk maar drosselen de motor tot een pk of 100/120 zodat men niet de boel naar de bliksem jaagt heel slim .
maar nu zieje mensen die bootjes hebben gekocht vanwege corona en die willen de boel zo veel mogelijk opvoeren of veel te zware motoren er achter hangen liefs een uitlaat loze motor om op te vallen hu vaar bewijzen even nooit van gehoord .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: aantal toeren op kruissnelheid

Berichtdoor Kwokko » 21 Jul 2021, 20:06

Peteroverweel schreef:Tips gevraagd. Alles is nog origineel vanaf de bouw.

Dan is een setje nieuwe motorsteunen ,ook geen overbodige luxe.
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten