Stremming recreatie vaart

algemene discussies

Re: Stremming recreatie vaart

Berichtdoor Marie Christina » 17 Jul 2021, 20:53

Staat een filmpje van op de site van onroep Brabant
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Stremming recreatie vaart

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Jul 2021, 23:53

stefan schreef:Alle rivieren in zuidoost Nederland zijn gestremd. Je wilt werkelijk niet weten wat er allemaal voorbij is gedreven hier (Maas) dat zal op de andere rivieren net zo zijn.
Bouwmaterialen, caravans, auto’s, enorme stukken drijvende steiger, half gezonken schepen, enorm veel hout en veel, heel veel plastic.

Klopt, wij kwamen donderdag op de IJssel een werkschip tegen met een kraan.
Je wil niet weten wat er allemaal al op het dek lag.
Weliswaar geen auto's en caravans, maar er lag een boom op, daar wil je geen confrontatie mee hebben.
Afwachten wanneer we weer verder kunnen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Stremming recreatie vaart

Berichtdoor kajoe » 18 Jul 2021, 09:36

ij hadden het eens bijna een week na erg hoog water op de IJssel dat al behoorlijk aan het vallen was dat we ter hoogte van Bronkhorst/Brummen een boomstam in de schroef kregen ,
het hobbelde daarna wat dus rustig door naar Zutphen en daar voor de sluis de zaak controleren de laatste kilometers onder begeleiding van een baken boot bleken 2 bladen verbogen ,dus langzaam door naar Zwolle en in Zwartsluis de helling op .schroef wisselen en de gerepareerde konden we later wel ophalen .
begonnen de mannen van de bakenboot over waarom wij daar hadden gevaren ?? dit dus 1986 in de zoek het maar zelf uit tijd .
maar een 2 jaar later iets verder naar boven een dikke tros in de schroef tja was bij iemand overboord gelopen door de golven van een Duits superjacht die op volle snelheid voer ,dus gelijk schroef vast en kop tussen de kribben via vhf 10 melding gedaan en ja ruim een uur later hulp van de zelfde baken boot kont tegen de wal zien te krijgen en konden staande op het zand met veel zagen snijden en losse stukken met de Krane balk los trekkend het spul er uit krijgen ,de schipper die de tros was verloren had zich ook gemeld en zijn excuus aan geboden ,het Duitse jacht was opgespoord door meldingen van meerdere schepen en ik weet niet wat de waterpolitie er mee gedaan heeft .
maar de bemanning van de baken boot vond het wel iets 2 x in hun gebied het zelfde schip met vrijwel het zelfde probleem .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Stremming recreatie vaart

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Jul 2021, 11:38

kajoe schreef:ij hadden het eens bijna een week na erg hoog water op de IJssel dat al behoorlijk aan het vallen was dat we ter hoogte van Bronkhorst/Brummen een boomstam in de schroef kregen ,
het hobbelde daarna wat dus rustig door naar Zutphen en daar voor de sluis de zaak controleren de laatste kilometers onder begeleiding van een baken boot bleken 2 bladen verbogen ,dus langzaam door naar Zwolle en in Zwartsluis de helling op .schroef wisselen en de gerepareerde konden we later wel ophalen .
begonnen de mannen van de bakenboot over waarom wij daar hadden gevaren ?? dit dus 1986 in de zoek het maar zelf uit tijd .
maar een 2 jaar later iets verder naar boven een dikke tros in de schroef tja was bij iemand overboord gelopen door de golven van een Duits superjacht die op volle snelheid voer ,dus gelijk schroef vast en kop tussen de kribben via vhf 10 melding gedaan en ja ruim een uur later hulp van de zelfde baken boot kont tegen de wal zien te krijgen en konden staande op het zand met veel zagen snijden en losse stukken met de Krane balk los trekkend het spul er uit krijgen ,de schipper die de tros was verloren had zich ook gemeld en zijn excuus aan geboden ,het Duitse jacht was opgespoord door meldingen van meerdere schepen en ik weet niet wat de waterpolitie er mee gedaan heeft .
maar de bemanning van de baken boot vond het wel iets 2 x in hun gebied het zelfde schip met vrijwel het zelfde probleem .

Wel heel toevallig inderdaad.

Tja, die Duitsers kicken nu eenmaal op 'schöne Heckwellen'.

Verder vind ik het altijd weer frappant om hier en daar te lezen dat men "bang" is voor de golfslag van beroepsschepen, terwijl de gemiddelde (vaak verkeerd gevaren) (half)glijder meer irritatie veroorzaakt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Stremming recreatie vaart

Berichtdoor Adventure » 19 Jul 2021, 20:58

Het is of het trekken van enorme hekgolven een trend is, gisteren even toch de Amer op ook daar kwam je al van alles tegen van boomstronken tot tuinsets die uit het water zijn gevist, maar veel dingen die je niet wil tegenkomen.

En de stroming was ook veel meer dan normaal

Het grootste probleem wat we hadden dat we kort bij werden voorbij gestoken door een speedboot met een hekgolf die ons aan stuurboord zijde greep, ik had even een moment dat we op zn kant zouden gaan, ik kon mezelf nog net vasthouden aan het stuurwiel en werd met de stoel tegen de railing aan gesmeten.

5 tellen later zag mijn vrouw beneden de ravage, de koelkast lag op de deur in de toiletruimte , deur ontzet zo’n plastic rekje in de deur kapot, koelkast was net 2 maanden oud.
Stond deze vast, nee dat niet, stom, ja je moet op een boot alles vast hebben staan, klopt , dat is achteraf altijd makkelijk.
En ga dan ook kijken hoe deze vast te zetten is, is een normale koelkast die de meeste met caravan bij hebben om het bier in koud te houden :mrgreen: .

Maar je middag is in ieder geval wel vergald, door ik heb een boot en vind golven trekken leuk en is lachen als je nadat ik voorbij ben dat je dan bootjes ziet heen en weer gaan. Maar in tegenstelling wat ze in Limburg en Belgie en Duitsland hebben meegemaakt is het natuurlijk weer niets.

Maar hier klagen steeds meer mensen over dat het in de weekenden steeds minder aantrekkelijk wordt om er op uit te gaan.

Nou vond ik het wel heel vreemd dat ik het idee had dat de boot een grote swieper maakte, wat me best wel zorgen geeft.

Het enigste is dat we deze winter de kiel hebben schoongemaakt met vervuilde balast die onder de olie en zand zaten.
Omdat we het water wat we in de kiel krijgen tijdens het varen niet meer konden wegpompen omdat we dan alle olie ook mee naar buiten pompte die tussen de ballat zat.

Zou dit kunnen verklaren dat de boot nou minder stabiel is en dat we hier weer op een andere manier balast moeten terug plaatsen.
Schat dat we toen tussen de 75 en 90 kg troep eruit hebben gehaald.

We hebben wel het zwemplateau verzwaard met 250 kg balast.

Het vervelende is dat we met varen altijd wat water in de kiel krijgen , we hebben een watergesmeerde as, en als de motor loopt en we liggen in de box zie je nergens water druppen dus is echt met varen.
Sommige zeggen dat dit wel meer voorkomt bij watergesmeerde as.

En jerrycans met balast erin moet je ervoor zorgen dat dat weer niet gaat schuiven , ik kan niet achterin de kiel komen helaas om de boel vast te zetten.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Stremming recreatie vaart

Berichtdoor Marie Christina » 19 Jul 2021, 21:41

Water in de boot heeft zeer zeker invloed op de stabiliteit.
Google maar eens op 'vrije vloeistofoppervlak stabiliteit'.
Maar dat moet dan wel een behoorlijke hoeveelheid water zijn.
Zo door de bank genomen:⅓ van de boot gevuld met water.

En 225 kilo aan het zwemplateau hangen zorgt voor trim achterover.
Maar hoe hoog hangt die massa boven de kiel?
Het zou zomaar kunnen dat dat de oorzaak is.
Ik weet niet hoe zwaar de kiel is, maar ik denk dat die 225 kilo een substantieel deel is van het gewicht van de kiel.
Een schip trimmen met ballast kan zeer goed, maar dan moet het wel zo diep mogelijk in het schip liggen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Stremming recreatie vaart

Berichtdoor No Hurry » 20 Jul 2021, 09:04

Onze diepgang is 1,25 m1, en denk dat de ballast achterin ongeveer 1,00 m1 boven het diepste punt van de kiel zit.

Vorig jaar zat daar iets van 120 kg in het zwemplateau en die +- 75 kg in de kiel.

Misschien toch maar gaan proberen om de kiel te verzwaren met of loodblokken of jerrycans met ijzer.

Alleen de werkruimte in de kiel is echt minimaal en wordt het bijna onmogelijk om de jerrycans in de kiel te borgen.
En helaas blijft die kiel niet echt droog en je wil ook niet allerlei vervuiling wegpompen.

En als lood enige tijd in het water ligt zal dit ook wel vervuiling afgeven aan het water.

Vandaar dat dit nog steeds een probleem is bij de vissport uit de karpertijd had ik ipv lood al stenen aan de lijn zitten.

Maar denk wel dat ik iets moet ondernemen, want dit was wel een ervaring die je niet constant wil ervaren
No Hurry
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 Mei 2020, 14:14
ligplaats:
info:

Re: Stremming recreatie vaart

Berichtdoor Marie Christina » 20 Jul 2021, 09:24

En wat is de vorm van het onderwaterschip?
V?
Rond- / knik- / S-spant?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Stremming recreatie vaart

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Jul 2021, 12:20

Misschien een ander topic starten, want dit heeft weinig met de stremming te maken.
Die irriteert me op dit moment al genoeg
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Stremming recreatie vaart

Berichtdoor Blacktoppie » 20 Jul 2021, 13:31

R.C.Grootveld schreef:Misschien een ander topic starten, want dit heeft weinig met de stremming te maken.
Die irriteert me op dit moment al genoeg



Nou dat komt dan goed uit want als ik het goed zie is de stremming een uurtje geleden opgeheven.

https://vaarweginformatie.nl/frp/main/# ... -2021-4894
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten