Van het gas af.

algemene discussies

Van het gas af.

Berichtdoor Kwokko » 14 Jul 2021, 00:59

Weer eentje van het gas af.
Gelukkig alleen maar gewonden,maar de materiele schade is groot.
https://www.dvhn.nl/drenthe/Omwonenden- ... 37621.html
Kwokko
 

Re: Van het gas af.

Berichtdoor broekie » 14 Jul 2021, 06:12

Tja, hij zal een lekje gehad hebben.
Die kun je voorblijven en ook tijdig detecteren.
Zijn goede voorschriften en goede apparatuur voor.

Desalniettemin, erg sneu en laten we hopen dat bootbezitters met een oudere installatie nu gaan nakijken en updaten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Van het gas af.

Berichtdoor kajoe » 14 Jul 2021, 10:23

go dat is gouw bekend dat het gas was ,maar volgens mij is het officiële rapport er nog niet ,kan dus ook benziene geweest zijn ?? .zelfs een tankje van buitenboord motor van bij bootje ?/
maar van het gas afgaan omdat er prutsers alles met slangklemmetjes en onbeveiligde toestellen werken wil nog niet zeggen dat je alles van boord moet donderen .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Van het gas af.

Berichtdoor jade » 14 Jul 2021, 10:47

Van het gas af?
Onze boot krijgt een complete refit en daarbij ook dus een totaal nieuwe gas installatie, ik vindt het wel een beetje overtrokken die angst voor een gas explosie.
Deugdelijk aangelegd, en met als extra de nodige detectors kan het prima.
Echt goeie redelijk eenvoudige vervangers voor gas, als je geen gebruik wilt maken van walstroom zijn er ook niet echt is mijn idee.
Ja je hebt de spiritus branders, die gebruik ik wel op de camping in de buitenlucht, de reststoffen na verbranding zijn erg schadelijk.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Van het gas af.

Berichtdoor Amersfow » 14 Jul 2021, 11:04

Ik heb zelf ook gas, het is toch wel een beetje kritisch. Ik check elke week de instalatie door de druk erop te zetten en dan de kraan op de fles dicht te draaien. En dan checken of de manometer blijft staan. En dan kan een koppeling van de ene op andere dag gaan lekken (te ontdekken door water met afwasmiddel en dan de koppeling iets aan te draaien). Dus zeer regelmatig checken (en niet 1x per jaar) en de gasdetector als achtervang is noodzakelijk.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Van het gas af.

Berichtdoor heuvels » 14 Jul 2021, 11:37

Ik gebruik alleen gas voor koken en koffie. Na laatste bak koffie draai ik altijd de gaskraan dicht.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Van het gas af.

Berichtdoor kajoe » 14 Jul 2021, 13:40

wij ikke dus werken al sins mijn geboorte met gas tja eerste jaren geen weet van maar zag pa altijd met blauwe en grijze flessen sjouwen later mocht ik dat dus ook gaan doen geregeld even wisselen .
op mijn eigen schepen hadden we dus gewoon propaan buta mocht niet vn de scheepvaart inspectie en iedere 2 /3 jaar kwam er iemand om de zaak af te persen en controleren tja in het hele systeem mochten geen slangklemmen zitten ook gesoldeerde leiding mocht niet alles koppelingen ,soldeer kan immers door trillen los gaan en om de 20/25 cm gebeugeld gas kist moest gas dicht zijn met onder uitloop liefst over boord mar naar dek mocht ook ,zo ook de reserve gas kist .
wij hadden meestal mar 1 fles aangekoppeld en hadden er 5 aan boord shell dus .
en nu tja alleen de fles is nu van bp lekker licht maar wel in een stalen kistje ingebouwd in dek ,soms vrij vaak zie je nog mensen met los staande flessen op het zwem plaatje met een touwtje vastgeknoopt en soms zelfs met een slangetje naar binnen bij dit soort gasten lig ik liever niet in de buurt ,zo ook motor jachtjes die op benziene varen .en die gasten zitten dan ook nog heerlijk rustig te roken in hun kuipje .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Van het gas af.

Berichtdoor Kwokko » 14 Jul 2021, 13:58

kajoe schreef:go dat is gouw bekend dat het gas was ,maar volgens mij is het officiële rapport er nog niet ,kan dus ook benziene geweest zijn ??

Als je het bijbehorende artikel waar de link naar verwees, had gelezen ,dan had je het volgende kunnen lezen:
De gasfles lag al in het water, maar brandde nog steeds. Met de poederblusser was het vuur snel gedoofd.

Daarvoor ben je geen officieel rapport nodig toch :?:
Kwokko
 

Re: Van het gas af.

Berichtdoor Ivoisrood » 14 Jul 2021, 14:44

Precies, even 20 minuutjes de gasfles open om te koken, daarna gewoon weer dichtdraaien, niks aan de hand.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Van het gas af.

Berichtdoor Kwokko » 14 Jul 2021, 15:16

jade schreef:Ja je hebt de spiritus branders, die gebruik ik wel op de camping in de buitenlucht, de reststoffen na verbranding zijn erg schadelijk.

Reststoffen na verbranding schadelijk :?:
Welke reststoffen :?:
Spiritus bestaat voor 10% uit water ,zit een beetje aceton in, een klein beetje methanol en heel veel ethanol (zit ook in jenever :mrgreen: :mrgreen: ),en een kleurstofje.
Methanol is technisch alcohol,en is laag giftig, daarom moet je ook geen spriritus opdrinken.
Reststoffen zijn er niet ,want alles is net zo vluchtig als ik weet niet wat.
Ik denk dat jij een belletje hebt horen rinkelen ,nu nog even zoeken waar het klepeltje hangt lijkt me verstandiger.
Als spiritus niet geschikt was geweest om het te gebruiken in een boot ,had Origo dat vast en zeker niet aangeprezen als brandstof voor het kokkerellen.
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten