Koelkast aansluiten op zonnepaneel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Koelkast aansluiten op zonnepaneel

Berichtdoor Huey » 11 Jul 2021, 19:02

Beste lezers,

Ik heb onlangs een nieuwe boot aangeschaft waarop ik een zonnepaneel hebt geplaatst om de huishoudaccu op te laden, dit gaat helemaal goed en naar wens. Echter ben ik tot een tweetal vragen gekomen, en mijn vraag is of iemand mij hierbij kan helpen?

Specificaties:
Zonnepaneel: Solarwatt 60M style 285WP
Laadregelaar: EPEVER® MPPT Tracer4210AN laadregelaar 40A. Nominale spanning: 12/24VDC auto; Nominaal laadvermogen: 520W/12V, 1040W/24V; Max. PV-vermogen: 780W/12V, 1560W/24V; nominale laadstroom: 40A; ontladingsstroom: 40A; max. PV stationaire spanning: 100V; RS485-interface: 5VDC/100mA
Huishoudaccu: VMF 180AH/20H SEMI-TRACTIE ACCU 12V, 1000A
Startaccu: Lucas Premium Auto Accu 12V 95AH 830 CCA

1. In de huidige situatie zijn er 7 bootlampjes op aangesloten welke een laag energieverbruik hebben. Hiernaast is er een waterpomp aangesloten die het grootste energieverbruik heeft maar alleen aan staat wanneer we de kraan gebruiken, dus in dat geval ook geen grote verbruiker. Nu zit er in de boot ook een Dometic CombiCool RF60, welke nu via het gas is aangesloten maar ik wil dit liever via de accu laten verlopen. Dit zijn de specificaties van de koelkast:
Ingangsspanning (AC) 230 V
Ingangsspanning (DC) 12 V
Nominale ingangsstroom (AC) 0,48 A
Nominale ingangsstroom (DC) 9,2 A
Nominaal ingangsvermogen (AC) 110 W
Nominaal ingangsvermogen (DC) 110 W
Ingangsfrequentie 50/60 Hz
Stroomverbruik (DC bij 5/25 °C) 2.64 kWh/24h

Mijn vraag is nu of ik met de huidige setup de koelkast op de accu aan kan sluiten of dat ik misschien een extra zonnepaneel moet plaatsen of een extra accu? Ik hoor graag de tips en tricks want ik kom er echt niet uit.

2. Mijn tweede vraag is iets simpeler denk ik, naast de huishoudaccu heb ik ook een startaccu welke ik wel graag wil blijven opladen via het zonnepaneel. Hoe kan ik dat het beste doen. Ik weet dat ik wel een scheidingsrelais heb maar ik heb de startaccu momenteel losgekoppeld en in een andere ruimte geplaatst ivm diefstal gevoeligheid, de plek waar ook de huishoudaccu staat.

Ik hoop op jullie hulp, mijn dank is groot!

Groetjes,
Huey
Huey
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 11 Jul 2021, 18:40
ligplaats: Delft
info:

Re: Koelkast aansluiten op zonnepaneel

Berichtdoor heuvels » 11 Jul 2021, 19:34

Er zijn al een aantal topics geweest hierover, ik zou deze even bekijken.

Eerste wat opvalt is dat jouw koelkast veel stroom verbruikt. Ik vergelijk even met de mijne, stroom nominaal 5 amp, 60 watt.
https://www.kokwatersport.nl/isotherm-c ... 85l/p33087

Wordt spannend, je hebt veel zon nodig.

Tweede vraag:
Waarom startaccu niet gewoon door de dynamo laden? Als het goed is wordt hij alleen gebruikt om te starten.

Ik heb deze laadregelaar:
https://www.acculaders.nl/victron-blues ... g%20-%20EU

Kan je twee accu's op aansluiten verdeling instellen, bijv 70% naar huishoudaccu en 30% naar startaccu.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Koelkast aansluiten op zonnepaneel

Berichtdoor HappyHarry » 11 Jul 2021, 20:25

Jouw koelkast is een absorptie kast (gas/220/12) en deze is niet de zuinigste.
Ik heb in onze boot een A++ 220v compressor koelkastje met vriesgedeelte (gewoon van de witgoedzaak) op een goede omvormer. Deze koelkasten zijn VEEL zuiniger en goedkoper.
Hier haal je echt voordeel!
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Koelkast aansluiten op zonnepaneel

Berichtdoor sebas » 11 Jul 2021, 20:51

Hi huey,
Ik heb dit helemaal uit gewerkt voor mij zelf en kan het eea toelichten.
Echter kan ik je aanraden de video’s van pacific yacht systems te kijken op YouTube want daar wordt je echt wijzer van !
Samen gevat: semi tractie lood accu Max 35% ontladen dus 35%x180=63Ah
Een uur de koelkast aan is 9Ah dus je koelkast kan 7 uur aan staan (maar hij zal aan/uit springen afhankelijk van het weer of openen).
Dus hoelang wil je de koelkast gebruiken zonder zonnepaneel :)
Een nacht zal dus krap worden, wat ik zelf afgelopen jaar heb ervaren.

Bijladen via het zonnepaneel gaat niet als de controller maar 1 uitgang heeft. Ik had dit ook…
Ik gebruik zon voor huishoud, dynamo voor alle 3 en een multiplus voor huishoud en trickle op de start accu.

Maar nogmaals check die video’s
https://youtube.com/playlist?list=PLcKJ ... TP4rprKGio
sebas
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Jul 2020, 10:48
ligplaats:
info:

Re: Koelkast aansluiten op zonnepaneel

Berichtdoor henkvd » 11 Jul 2021, 20:55

huishoud accu 180Ah, daarvan is de helft bruikbaar, 90 Ah, koelkast trekt 9A , zonder moeilijk te rekenen, kom je dan naar een uur of 10 zonder laden in de problemen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Koelkast aansluiten op zonnepaneel

Berichtdoor sebas » 11 Jul 2021, 22:23

henkvd schreef:huishoud accu 180Ah, daarvan is de helft bruikbaar, 90 AH, koelkast trekt 9A , zonder moeilijk te rekenen, kom je dan naar een uur of 10 zonder laden in de problemen.

Ik begreep dat dit een lood accu is, heb ik dat mis ?
sebas
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Jul 2020, 10:48
ligplaats:
info:

Re: Koelkast aansluiten op zonnepaneel

Berichtdoor ErikH » 11 Jul 2021, 22:28

Toch moeilijk rekenen;

Gesteld dat de koelkast een duty-cycle heeft van 50% kom je op 24 uur x 9A X 50% = 108 Ah verbruik van je koelkast per etmaal. Op een bewolkte dag kan je dus +/- 20 uurtjes vooruit op een volle accu.

De zonnepanelen (285Wp) laden ondertussen op een zonnige dag de accu op. 285Wp onder ideale omstandigheden zullen we maar geen stellen op 150W(=12,5A) onder normale omstandigheden. 12,5A x 10 zonuren maakt 125Ah bijladen per etmaal. M.a.w.; Je zonnepanelen houden op een zonnige dag je accu op peil.

Allemaal aannames in de berekening zoals je ziet. Aantal zonuren, opbrengst zonnepanelen bij bewolking, werkelijke opbrengst panelen bij zonnig weer, stand panelen t.o.v. zon, ouderdom accu, ander sluipverbruik, duty-cycle koelkast, aantal keer dat de koelkast open gaat, soort laadregelaar en nog een aantal factoren die ik vergeet te noemen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Koelkast aansluiten op zonnepaneel

Berichtdoor henkvd » 11 Jul 2021, 22:48

absorptie kast met een peltier element heeft weinig duty cycle, daar kom je met 50% niet eens in de buurt daarvan, stroom vreten doen ze dan weer prima.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Koelkast aansluiten op zonnepaneel

Berichtdoor Huey » 12 Jul 2021, 11:53

Hi all,

Thanks voor jullie reactie, ik heb wat huiswerk zie ik. Voornamelijk aanpassingen in het systeem, wellicht een andere koelkast die wat minder verbruikt.

Mijn dank is groot!
Huey
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 11 Jul 2021, 18:40
ligplaats: Delft
info:

Re: Koelkast aansluiten op zonnepaneel

Berichtdoor quichot » 12 Jul 2021, 12:52

Koelen op panelen is prima te doen, dus dat is geen probleem.

Maar dat gaat niet werken met je huidige koelkast, en 180Ah is aan de krappe kant om de koelkast de nacht door te slepen, want van avondschemer tot ochtendschemer laadt het paneel uiteraard niet bij.

Wat nog niet genoemd is, is de optie van een huishoudkoelkastje op 230V in combinatie met een sinusomvormer.
Okee, die kost een paar centen, maar dat verdien je dik terug met het prijsverschil tussen een huishoudkoelkastje en een scheepskoelkastje. Bovendien is zo'n combi aanzienlijk energiezuiniger dan een 12V scheepskoelkastje, zelfs als je het eigen gebruik van de omvormer meetelt.

Leuke bonus is dat je dan permanent 230V aan boord hebt, handig voor snoergereedschappen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten