door Bas79 » 14 Jul 2021, 23:26
Oplossing: er is een monteur langsgekomen.Gelukkig was na 2 uur bellen iemand beschikbaar. Hij constateerde dat ik waterslag had gemaakt. De onderste cilinder deed het niet meer. Dus niet de bougie die nat was, want de onderste bougie op de bovenste 2 cilinders zetten deed het prima. Reparatie zou duizenden euro's kosten en daar zou pas iemand na het vaarseizoen tijd voor hebben. Ik had een paar belangrijkre vaartochtjes gepland, en hij had een oplossing. De stationair hoog afstellen, dan slaat hij niet af. Dan moet je alleen sneller de gashendel opendraaien zodat je keerkoppeling niet teveel slijt. Dat even geleerd van hem, en ging prima. Ik kon weer veilig varen (manouvreren e.d.). Motor is nooit meer afgeslagen. Zijn tip was ook om lekker hard te gaan varen op een meer. Dat heb ik een paar dagen gedaan. De motor klonk na twee dagen varen alweer heel goed eigenlijk. Voor de zekerheid heb ik daarna ik nog een paar keer gevaren. Toen kwam vandaag het grote moment. Ik ging zelf de kap eraf halen, de boot aan een lantaarnpaal vastgelegd, in zijn vooruit gezet, dan de stekker van de onderste bougie eruit trekken. En ja hoor, het geluid van de motor veranderde direct en er kwam meer rook uit de uitlaat. Dit betekent dus dat de onderste cilinder weer meedraait. Eerder bij deze test hoorde je geen verschil als je de stekker van de onderste bougie eruit trok, dus die cilinder deed helemaal niet mee. Morgen komt de monteur weer, en gaat de stationair weer op normaal afstellen, dat kon ik beter niet zelf doen zei hij eerder. De waterslag in de cilinder heeft zich dus zelf verholpen door veel en hard te varen, en dankzij de tijdelijke oplossing om de stationair hoog af te stellen. Dan draait hij geloof ik vooral op de bovenste 2 cilinders als hij stationair loopt.