Yamaha 40 pk bb loopt slecht stationair na diep in water

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 40 pk bb loopt slecht stationair na diep in water

Berichtdoor Bas79 » 04 Jul 2021, 20:23

Na 7 jaren probleemloos varen met een Yamaha 40pk 4takt buitenboordmotor was ik vandaag met drie grote zware mannen achterin de boot gaan zitten, vol gas en de achterkant van de boot ging vrij diep. Niet onder water ofzo, maar ik moest echt gaan staan om nog over de boeg te kunnen kijken. Het ging niet sneller dus we zijn meteen weer verspreid gaan zitten. Direct daarna klinkt de motor zwaar bij lage snelheid, en trilt harder, en valt meteen uit in stationair. Alleen op hoge snelheid vaart hij lekker en normaal. Als ik de motor aantrek, moet ik meteen gas geven, dan valt hij niet uit. Ben wel thuisgekomen, maar helaas mijn vlag en wat andere dingen gebroken bij een brug omdat ik niet kon stoppen. Heb ik water in mijn motor misschien? Hoe kan ik dit oplossen?
Bas79
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 Jul 2021, 20:14
ligplaats: Amsterdam
info: Aluminum Jon 6m.
40 pk yamaha 4takt

Re: Yamaha 40 pk bb loopt slecht stationair na diep in water

Berichtdoor chaea » 04 Jul 2021, 21:30

Bougies bekijken, vooral de onderste. Is deze mooi wit dan heb je daar water gehad.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 40 pk bb loopt slecht stationair na diep in water

Berichtdoor Bas79 » 04 Jul 2021, 21:57

Dank voor de tip. Wat moet ik dan vervolgens doen om het op te lossen?
Bas79
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 Jul 2021, 20:14
ligplaats: Amsterdam
info: Aluminum Jon 6m.
40 pk yamaha 4takt

Re: Yamaha 40 pk bb loopt slecht stationair na diep in water

Berichtdoor broekerhaven » 04 Jul 2021, 23:14

Als je water in de onderste cilinder heb gehad , dan is er zeker schade door waterslag.
Dan zijn er serieuze maatregelen nodig om dit weer goed te krijgen(heel wat uurtjes sleutelen)
Is er ook water onder de kap gekomen?
Haal de onderste bougiekap eens los en start dan de motor, is er verschil?
Misschien distributieriem tandje versprongen .....
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Yamaha 40 pk bb loopt slecht stationair na diep in water

Berichtdoor Bas79 » 04 Jul 2021, 23:31

Dank. Ik ga dan zeker naar de monteur!
Bas79
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 Jul 2021, 20:14
ligplaats: Amsterdam
info: Aluminum Jon 6m.
40 pk yamaha 4takt

Re: Yamaha 40 pk bb loopt slecht stationair na diep in water

Berichtdoor Bas79 » 14 Jul 2021, 23:26

Oplossing: er is een monteur langsgekomen.Gelukkig was na 2 uur bellen iemand beschikbaar. Hij constateerde dat ik waterslag had gemaakt. De onderste cilinder deed het niet meer. Dus niet de bougie die nat was, want de onderste bougie op de bovenste 2 cilinders zetten deed het prima. Reparatie zou duizenden euro's kosten en daar zou pas iemand na het vaarseizoen tijd voor hebben. Ik had een paar belangrijkre vaartochtjes gepland, en hij had een oplossing. De stationair hoog afstellen, dan slaat hij niet af. Dan moet je alleen sneller de gashendel opendraaien zodat je keerkoppeling niet teveel slijt. Dat even geleerd van hem, en ging prima. Ik kon weer veilig varen (manouvreren e.d.). Motor is nooit meer afgeslagen. Zijn tip was ook om lekker hard te gaan varen op een meer. Dat heb ik een paar dagen gedaan. De motor klonk na twee dagen varen alweer heel goed eigenlijk. Voor de zekerheid heb ik daarna ik nog een paar keer gevaren. Toen kwam vandaag het grote moment. Ik ging zelf de kap eraf halen, de boot aan een lantaarnpaal vastgelegd, in zijn vooruit gezet, dan de stekker van de onderste bougie eruit trekken. En ja hoor, het geluid van de motor veranderde direct en er kwam meer rook uit de uitlaat. Dit betekent dus dat de onderste cilinder weer meedraait. Eerder bij deze test hoorde je geen verschil als je de stekker van de onderste bougie eruit trok, dus die cilinder deed helemaal niet mee. Morgen komt de monteur weer, en gaat de stationair weer op normaal afstellen, dat kon ik beter niet zelf doen zei hij eerder. De waterslag in de cilinder heeft zich dus zelf verholpen door veel en hard te varen, en dankzij de tijdelijke oplossing om de stationair hoog af te stellen. Dan draait hij geloof ik vooral op de bovenste 2 cilinders als hij stationair loopt.
Bas79
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 Jul 2021, 20:14
ligplaats: Amsterdam
info: Aluminum Jon 6m.
40 pk yamaha 4takt

Re: Yamaha 40 pk bb loopt slecht stationair na diep in water

Berichtdoor broekerhaven » 15 Jul 2021, 18:50

Als er waterslag is geweest , is er schade.
Dat lost zn eigen echt niet zelf op.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Yamaha 40 pk bb loopt slecht stationair na diep in water

Berichtdoor Leotje » 15 Jul 2021, 23:08

Precies. Als er echt waterslag is geweest zit er een kromme drijfstang in en dat gaat niet vanzelf over.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Yamaha 40 pk bb loopt slecht stationair na diep in water

Berichtdoor chaea » 16 Jul 2021, 23:33

Bijzonder verhaal, maar ben blij voor je 8-)
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten