Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor Amersfow » 14 Mei 2021, 21:54

Als ik mijn motorkotter, 11x3m, 11 ton vaar, schud die een beetje van voor naar achteren. Boven de 1900 en op vaart is het helemaal over. Dan vaart hij zo'n 9,5km per uur dus dat is prima. Maar moet je iets langzamer varen, is het schudden hinderlijk. Het licht niet aan de motor, die is onlangs vernieuwd en hij deed het ook bij de oude motor. Wat zou het kunnen zijn?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor heuvels » 14 Mei 2021, 22:09

Vast iets met je rubberen motorsteunen voor de motor ophanging. Kan niet missen lijkt mij. Zijn die ook vervangen??
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor pascall » 14 Mei 2021, 22:24

Is deze voorzien van een homokineet koppeling?
Als deze in een lijn staat met de as/keerkoppeling kan de motor gaan dansen op een bepaald toerental.
Ook is dit funest voor de homokineet lagers want deze worden dan namelijk minimaal gesmeerd.
Oplossing is, motorsteunen voor of achter, opdraaien of laten zakken, zo dat er een hoek ontstaat in de aandrijflijn.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor Oeverloos » 14 Mei 2021, 23:07

Trillingsdempers, als die niet vervangen zijn bij nieuwe motor.
Te ruim buitenste schroefaslager
Losse schroefasanode
Ontzet schroefblad
Kromme schroefas (lijn in schroef gehad?)

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor quichot » 15 Mei 2021, 09:24

Mechanisch gezien ontstaat schudden door onbalans in draaiende componenten met voldoende massa. Reden waarom na bandenwisseling ter compensatie stukjes lood in een velg worden geklemd.
Versleten motorsteunen of uitgelopen schroefaslager mogen dan funest zijn, maar dat leidt mijns inziens niet tot schudden.
Hoe groter de massa die in onbalans is, hoe heviger het schudden. Boven een bepaald toerental wordt de schudfrequentie te hoog, en dus de intervallen te kort, om de massa van het schip mee te kunnen nemen, en lijkt alles in rust, maar schijn bedriegt. Ik denk aan de schroefas (of uitlijning daarvan) of krom schroefblad. Als er een plastic zak aan een schroefblad hangt merk ik dat ook ogenblikkelijk aan het schudden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor Amersfow » 15 Mei 2021, 12:49

Ok bedankt. motor + motorsteunen zijn nieuw. Staat in kleine hoek met de schroefas ivm homokineet. Achterlager heeft 0 ruimte, er zit niets in de schroef. Voor gland was ruim zei de inbouwer. Zou dat van kromme as kunnen komen? Hoe kun je dat meten?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor henkvd » 15 Mei 2021, 12:54

ruimte in het roer ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor Amersfow » 15 Mei 2021, 13:23

Hmm, het is zo'n flaproer; https://photos.app.goo.gl/fdyVEZkGRW6ZdRBM9
Dat beweegt in glijlagers. Het schudden is snelheids afhankelijk. Direct op 1950 rpm, blijft die schudden tot die de normale snelheid bereikt heeft, dan stopt het.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor heuvels » 15 Mei 2021, 13:24

Je moet het toch kunnen zien als de motor met lage toeren draait, en als de as krom is dan moet je de motor kunnen zien wringen op de rubbers.
En tussen de 1300 en 1900 toeren ook even visuele inspectie of de motor staat te dansen op de rubbers of dat het geschud ergens anders vandaan komt.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor Amersfow » 15 Mei 2021, 13:38

Interressant, net aan de wal het spul in zijn werk gezet. Dan is er NIETS van te merken. Motor staat over hele toerenbereik doodstil, geen enkele schudding voelbaar. Dat lijkt dan schroefas of lagers uit te sluiten toch? Zou het het onderwaterschip of het roer kunnen zijn? De boot vaart niet vanzelf rechtdoor, je moet continue bijsturen. Er zit geen speling in de leidingen, iets het stuur bewegen laat direct de naald van de roerstandaanwijzer verschuiven.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten