GilbertW schreef:Zou het verkeerd vet kunnen zijn?
Europa schroefas er gebruiken,dat is speciaal voor boten.
Gewoon vet mag namelijk niet.
https://eurol.com/producten/eurol-marine-grease-ep-2-3/Hetgeen @heuvels je ook meld ,er zit geen vetkoord meer in je gland.
Hoe te werk:
Haal de zelfborgende moeren weg.
Pakkingdrukker naar voren schuiven.
Met een stevig draadje in de ontstane gleuf kijken of er nog een restant van de oude vetkoord erin zit,en zo nodig deze eruit halen.
Nieuwe vetkoorden erin maken,als de bus leeg is ,passen er 3 of 4 in.
2 moeren ,(sleutel 13) op de draadeinden draaien.
Pakkingdrukker terug schuiven.
Daar weer 2 gewone moeren voor,en geen zelfborgende.
Pakkingdrukker niet te strak tegen vetkoord(en) aandrukken.
As moet de hand te draaien zijn namelijk.
Achterste moeren tegen pakkingdrukker aandraaien.
Vet erin pompen,niet veel ,een paar slagen.
Indien zo nodig ,na 1 dag ,de achterste moeren een halve slag aandraaien,en de voorste ook.
Op die manier zit je pakkingdrukker nooit te strak tegen de vetkoorden.
Indien nodig ,deze laatste stap herhalen totdat je een nieuwe vetkoord erin kan zetten.
Zo doe ik het op mijn boot,en ik gebruik Eurol schroefasvet ,omdat het beter voor het milieu is.
Let op!!!
Vetkoord is er in meerdere maten.
Welke maat je moet hebben,is op te meten.
Meet de diameter op van je pakkingdrukker. =bv 50mm
Meet de diameter van je as =bv 32mm.
Verschil is 18 mm , delen door 2 ,en je vetkoord moet 9 mm zijn.
Jouw maten kunnen verschillen van mijn voorbeeld.
Hier staat e.e.a. goed beschreven.
https://www.dedieseldokter.nl/c-4226663 ... vervangen/Note:
Als het goed gemonteerd is ,komt het vet er bij de schroef uit ,en niet aan de voorkant.
Succes ermee.
Laatst gewijzigd door Kwokko op 13 Mei 2021, 17:50, in totaal 1 keer gewijzigd.