Meer snelheid creëeren

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Meer snelheid creëeren

Berichtdoor CdeBoer » 22 Okt 2020, 17:47

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en ben even benieuwd naar jullie mening.

Ik heb een picton sprint met een 40pk yamaha 2 takt (bj bbm ik dacht 1991?, letter C staat op het type plaatje).

Het bootje vaart echt super, hij springt zowat in planee als ik het gas open trek en haalt een snelheid van 56km per uur op GPS(1 persoon).

Ik heb even wat zitten Googlen voor info mbt schroeven maar kan er vrij weinig over vinden.

Valt er met een andere schroef meer snelheid te winnen, of zit ik al aan de max met deze setup? Ik heb de motor al getrimt waarmee die het snelst gaat, 4e gat vanaf de spiegel.

Ik heb voor zover ik weet een standaart schroef er onder zitten, zal deze week even kijken nog.

Alvast bedankt voor de antwoorden/hulp

Met vriendelijke groet chris
CdeBoer
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 22 Okt 2020, 17:38
ligplaats: Sneek
info: Picton Sprint 40pk yahama 2takt autolube

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor henkvd » 22 Okt 2020, 19:14

Daarvoor zal jet het toerental van de motor moeten weten op topsnelheid, dit geeft een indicatie of er ruimte over is om en schroef met meer spoed toe te passen .
wat dan mee snelheid geeft.
Stel opgegeven max is 5000 rpm en hier kom je nu makkelijk aan, dan zou een schroef met meer spoed meer snelheid geven. Stel je maakt nu max 4750 toeren, dan heeft het geen zin, de motor haalt al z'n max toeren niet en een grotere schroef laat deze nog verder dalen, er is geen gas meer over om dit te kunnen compenseren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor Marie Christina » 22 Okt 2020, 19:33

Ik heb er ooit juist een kleinere schroef op gezet in een poging onder de 20km grens te komen.
Toen ging hij nóg harder.....
Volgens mensen waar ik het ermee over gehad heb omdat hij dan inderdaad beter op toeren kwam,de schroef dus sneller draaide en de boot dus sneller ging.

Dus of een grotere schroef of meer spoed nu Dé oplossing is....
(Nog afgezien van het feit dat je al een indrukwekkende snelheid bereikt.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor Hooveld960 » 22 Okt 2020, 19:50

Zowat in plané en een snelheid van 56 km/u?
Ik mag toch hopen dat je dan welk in plané vaart?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor CdeBoer » 22 Okt 2020, 19:57

Hooveld960 schreef:Zowat in plané en een snelheid van 56 km/u?
Ik mag toch hopen dat je dan welk in plané vaart?


Haha, ja tuurlijk vaart die dan in plane, met zowat bedoel ik dat de boot springt uit water , met schoef en al . Vanuit zowat stilstand zeg maar de dan gas vol open
CdeBoer
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 22 Okt 2020, 17:38
ligplaats: Sneek
info: Picton Sprint 40pk yahama 2takt autolube

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor CdeBoer » 22 Okt 2020, 19:59

Marie Christina schreef:Ik heb er ooit juist een kleinere schroef op gezet in een poging onder de 20km grens te komen.
Toen ging hij nóg harder.....
Volgens mensen waar ik het ermee over gehad heb omdat hij dan inderdaad beter op toeren kwam,de schroef dus sneller draaide en de boot dus sneller ging.

Dus of een grotere schroef of meer spoed nu Dé oplossing is....
(Nog afgezien van het feit dat je al een indrukwekkende snelheid bereikt.)


Ja hij gaat zeker al lekker zo, vaar veel boten met meer vermogen eruit(60 a 70pks) . Maar ik ben gek op deze motor, is als nieuw en zeer betrouwbaar. Ook redelijk zuinig, een grotere motor zuipt ook weer meer.
Vandaar dat ik het maximale uit deze set wil halen
CdeBoer
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 22 Okt 2020, 17:38
ligplaats: Sneek
info: Picton Sprint 40pk yahama 2takt autolube

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor CdeBoer » 22 Okt 2020, 20:02

henkvd schreef:Daarvoor zal jet het toerental van de motor moeten weten op topsnelheid, dit geeft een indicatie of er ruimte over is om en schroef met meer spoed toe te passen .
wat dan mee snelheid geeft.
Stel opgegeven max is 5000 rpm en hier kom je nu makkelijk aan, dan zou een schroef met meer spoed meer snelheid geven, stel je maakt nu max 4750 toeren, dan heeft het geen zin, de motor haalt al z'n max toeren niet en een grotere schroef laat deze nog verder dalen, er is geen gas meer over om dit te kunnen compenseren.


Is het niet zo dat als je max 5000 mag draaien en daar komt die makkelijk aan bijv, dat je dan met meer spoed overtoeren gaat draaien?

En stel hij draait nu 4750 en mag 5000, dan moet je juist toch meer spoed hebben om op meer toeren te kunnen komen/draaien(snelheid)?
CdeBoer
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 22 Okt 2020, 17:38
ligplaats: Sneek
info: Picton Sprint 40pk yahama 2takt autolube

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor Leotje » 22 Okt 2020, 20:44

[/quote] Is het niet zo dat als je max 5000 mag draaien en daar komt die makkelijk aan bijv, dat je dan met meer spoed overtoeren gaat draaien?

En stel hij draait nu 4750 en mag 5000, dan moet je juist toch meer spoed hebben om op meer toeren te kunnen komen/draaien(snelheid)?[/quote]


Het is precies andersom, zoals Henkvd schreef. Een schroef met meer spoed zal de motor zwaarder belasten. Hoe groter de spoed hoe lager het motortoerental zal zijn. Een toerenteller is een absolute must om de juiste schroef te bepalen. Uit mijn hoofd gezegd mag een 40V 6000 toeren draaien. kom je daar boven moet je een schroef met een grotere spoed monteren. Haal je maar 5000 toeren moet je een schroef met een kleinere spoed monteren. Een 40V heeft een schroef uit de G serie, de spoed wordt met een cijfer aangegeven, bijvoorbeeld 12. Hoe hoger het cijfer hoe groter de spoed. Het nummer staat ingegoten of ingegraveerd in de schroef. Staat er bijvoorbeeld 11 3/8 x 12 G wil dat zeggen dat je te maken hebt met een schroef uit de G serie met een diameter van 11 3/8 inch en een spoed van 12 inch. Kijk bij het kiezen van een andere schroef vooral naar het nummer van de spoed.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor CdeBoer » 22 Okt 2020, 21:45

Leotje schreef:
Is het niet zo dat als je max 5000 mag draaien en daar komt die makkelijk aan bijv, dat je dan met meer spoed overtoeren gaat draaien?

En stel hij draait nu 4750 en mag 5000, dan moet je juist toch meer spoed hebben om op meer toeren te kunnen komen/draaien(snelheid)?[/quote]


Het is precies andersom, zoals Henkvd schreef. Een schroef met meer spoed zal de motor zwaarder belasten. Hoe groter de spoed hoe lager het motortoerental zal zijn. Een toerenteller is een absolute must om de juiste schroef te bepalen. Uit mijn hoofd gezegd mag een 40V 6000 toeren draaien. kom je daar boven moet je een schroef met een grotere spoed monteren. Haal je maar 5000 toeren moet je een schroef met een kleinere spoed monteren. Een 40V heeft een schroef uit de G serie, de spoed wordt met een cijfer aangegeven, bijvoorbeeld 12. Hoe hoger het cijfer hoe groter de spoed. Het nummer staat ingegoten of ingegraveerd in de schroef. Staat er bijvoorbeeld 11 3/8 x 12 G wil dat zeggen dat je te maken hebt met een schroef uit de G serie met een diameter van 11 3/8 inch en een spoed van 12 inch. Kijk bij het kiezen van een andere schroef vooral naar het nummer van de spoed.[/quote]

Oke , duidelijk verhaal . Ik snap het.
Is er ook iemand die weet of ergens op het net een handboek oid te vinden van mijn type motor?

Weet zo 123 niet het type nummer. Weet wel dat er een C op het plaatje staat. Heb die 40v ff gegoogled , op plaatjes lijkt het dezelfde motor kwa omvang indd, alleen de mijne is donkerblauw
CdeBoer
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 22 Okt 2020, 17:38
ligplaats: Sneek
info: Picton Sprint 40pk yahama 2takt autolube

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor Leotje » 22 Okt 2020, 23:50

Dan is het een 40H. ik was er van uitgegaan dat het een V was omdat je schreef dat de motor van 91 zou zijn, toen waren ze al metallic grijs. Maakt niet zoveel uit, de H is de voorloper van de V. Het zijn beide driecilinder tweetakt motoren. Beide gebruiken G schroeven.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten