Nieuwe zaterdag nieuwe kansen
Zolang ik buiten sta moet het weer een beetje mee werken om klussen te doen waar de winter tent open voor moet. Afgelopen zaterdag zou het volgens de voorspellingen droog blijven tot een uur of 3. Hopelijk genoeg tijd om het oude stampende 2 cylinder SABB hart te chirurgisch te verwijderen. Het ochtend ritueel duurde wat langer dan verwacht. Snel aan de slag met het van de week bedachte stappen plan. De winter tent moet opgebonden en 1 kant van de houten stellage moet verwijderd ivm toegang van de heftruck stap 1 van de zoveel. Ivm de winterstalling is electrisch alles al los gekoppeld dus geen spanning meer op het blok. Eerst de makkelijke zaken de slangen van koelwater, diesel en uitlaat Alles gaat makkelijk los en geeft zover geen problemen. Vervolgens de mechanische koppeling en gas handel. ook geen probleem. Ik besluit om de electra bij het paneel los te koppelen en de kabel boom naar de motor te trekken en daar op te bossen. Alle draden zitten in elkaar dus een paar diepe graaien in de stuur console om alle tyewaps los te kunnen knippen. Nu als laatste de fundatiebouten los zodat er gehesen kan worden. Eerst nog even de rol maat erbij of er genoeg ruimte is. Er zit nog een spantje net over de koppel flens naar de schroef as. Die moet er uit gelukkig bij nadere bestudering blijken er 2 bouten door te zitten die wel deels achter de betimmering zitten. Met beleid ea van de betimmering los geschroefd en ook het spantje is los. De flex kan in de koffer blijven zitten. De tweede conclusie na het meten was dat de vrijloop bak met spoed verstelling van de schroef van de motor gescheiden moest worden. De koppeling moet met een kwartslag draaien door het luik passen. 4 bouten verbinden de bak met de motor de twee bovenste zijn goed toegankelijk de onderste kan ik met 3 verlengers en diverse koppel stukken met de ratel sleutel vanaf de achter kant bij komen onder de koppeling door. Tot nu toe gaan alle bouten en moeren makkelijk los wat enorm veel tijd scheelt in de demontage. Het lijkt wel of na 57 jaar huwelijk tussen de boot het de motor ze het beide prima vinden om gescheiden te worden en afzonderlijk de TLC krijgen die de nodig hebben. Ok het gland van de keer schroef moet los om genoeg ruimte tussen de bak te krijgen zodat die los kan van de motor. Het spul zit met sikaflex verlijmt de multitool met zaag blad maakt snel korte metten met de oude sikaflex. Paar tikken met de hamer en het spul kan met een roterende beweging naar achter gedraaid worden. Na 2 uur demonteren trapje op trapje af kan de heftruck er boven met de ratel takel. in 20 min staat zowel de bak als de motor naast de boot. Snel opruimen stellage weer opbouwen want de voorspelde regen zie ik naderen over het gras veld. De tent zit met de eerste druppels dicht. Weer 1 dag verder en de planning weer gehaald. Volgende week roer, en schroefas demonteren en de bilge schoon schrobben voor een laag bilge verf. Dan kan de nieuwe tor in een fris kamertje geplaatst worden.
motor van achter gezien op de vrijloop koppeling en pitch verstelling.
Vliegwiel van voren. Er stond een stalen kap over heen de nieuwe motor komt zo ver naar achter dat dit bij het interieur komt met een trap met berg ruimte en zodat het bb bed twee persoons kan worden.
Daar vliegt de bak door de lucht
Motor kan naar achter Je ziet aan de motor nog een tandwiel zitten. in tegen stelling tot huidige motoren waar een spline as uit komt valt dit tandwiel een een groot binnen tantwiel zodat er meteen een vertraging van 1:2 ontstaat tussen de motor en de schroefas.
10 min later vliegt de motor achter de bak aan
de vetkuil met 57 jaar vet en troep volgens diverse tips zou dasty top zijn dus van de week naar de wibra voor een paar flessen.
Het nieuwe stille en trillingvrije hart staat te wachten