nieuwe elektra in de boot.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor ErikH » 08 Mrt 2020, 13:23

Ik mis in je schema nog de verbinding sterpunt - scheepshuid.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 08 Mrt 2020, 14:06

Erik,

ik heb toch duidelijk een sterpunt getekend, dat dit aan de scheepshuid/motorblok vast
zit lijk me dan toch duidelijk.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor varg » 08 Mrt 2020, 16:54

Aat, niet ongeduldig worden...als je vraagt om opmerkingen dan krijg je ook alles! Ik heb iig weer wat geleerd en ga voor de zomer nog een paar aanpassingen maken! Groet, Arnold
ps...het ziet er geweldig uit Aat!
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 08 Mrt 2020, 17:08

Hoi Varg,

sommige opmerkingen gaan nergens over haha tis toch logisch dat het sterpunt aan de huid/motor zit
en niet aan mijn broodrooster of zo :lol:
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor ErikH » 08 Mrt 2020, 21:11

Logisch is het niet om dingen die aanwezig zijn vervolgens niet in het schema te zetten :lol:

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 15 Mrt 2020, 08:02

Ik ben nu redelijk op weg met alle elektra mede door jullie hulp en advies.
Tevens heb ik hierdoor behoorlijk veel geleerd, waarvoor dank!

toch heb ik nog een aantal vragen;

in de boot wordt een boegschroef geinstalleerd.
voor mijn bootje heb ik een sidepower SE40/125 gekocht met sidepower joystick en kabelset.

uit de joystick komt een 4 polige stekker die wijst zichzelf maar ook een enkele aan een gele
draad. waar is deze voor? in de beschrijving is dit niet terug te vinden.
in de handleiding van de boegschroef praat men over een " delay relay" is deze echt nodig?


zoals jullie kunnen lezen in mijn draadje is alleen het motor gebeuren, navigatie verlichting, toeter en ruitenwissers 12V DC
en de rest, verlichting, koelkast, magnetron en acculader (victron 12/30/3 ) mede door omvormer 1500W 230V AC via omschakelbox.
mijn dynamo leverd 50A. ik wil straks een goede start accu , omdat de boegschroef hier ook op komt,en 2 x 200A AGM voor de rest.
opladen gaat zoals het was in de boot via een scheidings relais.
is dat relais voldoende of kan ik beter een argofet kopen oid ?
is mijn dynamo zwaar genoeg?

aangezien ik reeds 3 jaar bezig ben en jaar 4 in ga hangen de accu s ,start en agm ook al zo lang met regelmaat aan de lader.
de AGM was nieuw toen ik de boot kocht. hoe lang blijven de accu s goed? of kan ik ze afschrijven daar ik zeker nog 1,5 jaar bezig ben.
de boegschroef komt straks op een nieuwe start accu te zitten. welke accu raden jullie aan? ik heb ruimte in de boot voor
2 x AGM en 2x start accu.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 11 Mei 2020, 11:30

Afgelopen week gratis uit de sloopboot op de werf meeeeeters aan kabel mogen halen.
ben nu ruim voorzien van 10mm2, 16mm2 en 50mm2 kabel. ondanks dat de kabels toch
redelijk wat jaren oud zijn verkeren deze in perfecte staat. deze week ga ik dus de motor
opnieuw bedraden, deze keer met de juiste mm2 want wat er in zat was schrikbarend en
het verwonderd mij dan ook dat hier nooit iets echt fout gegaan is!!! wel ooit bijna fout
want licht geblakerde oude bedrading en een gesmolten schakelaar zeggen genoeg.
sommige mensen klooien echt maar wat aan met draadjes kroonsteentje en plakband.
tevens maken we alle accukabels en omvormerkabels etc op maat en plaatsen we de scheidingstrafo.

De scheidingstrafo is in mijn ogen gewoonweg een must op een stalen boot. veel boten
hebben er geen omdat die dingen in de watersportbranche pokke duur zijn. Een tip van mij
is dan ook kijk eens op marktplaats want in de bouw gebruiken ze die dingen ook en koop je
deze gebruikt voor rond de 100 euries. wel even letten op wat ie max aan watt kan hebben.
de mijne gaat tot 2200 watt en das meer dan genoeg voor mijn bootje. doe er je voordeel
mee want voor 100 euries wil je niet je boot laten opvreten door corrosie en het wordt een
stuk veiliger.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 15 Mei 2020, 07:32

Deze wilde ik jullie niet onthouden.

kabeltjes doorknippen gaat wel met een zijkniptang. maar als je heeeele dikke moet doorknippen
gaat dat dus niet zo lekker. natuurlijk kun je ook daar een apparte speciale tang/schaar voor kopen
maar die zijn niet zo heel goedkoop dus in mijn ogen te duur voor de enkele keer dat je deze gebruikt.

wat doet aat dan, hij struint de garage af naar andere mogelijkheden en voila! ooit bij de hornbach
eens een schaar gekocht voor elektrabuis te knippen. blijk dat je dus ook hele dikke kabels feiloos
netjes recht doorknipt met dit ding. kost nog geen tien euries.

Afbeelding

Greetzzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 15 Mei 2020, 19:58

Vandaag op de boot bezig geweest, motor compleet opnieuw bekabeld nu is het zoals het hoort met de
juiste mm2 aan bedrading en de juiste verbindingen. tevens de nieuwe accukabels 50mm2 vast op lengte
gemaakt. alle kabelogen netjes geklemt en met krimpkous afgewerkt zoals het hoort. krimptang voor de
ogen aan te zetten mocht ik van de werfeigenaar lenen. Morgen gaan we er mee verder en ik hoop de hele
kabelboel dit weekend klaar te hebben zodat we daarna het interieur van de kuip kunnen plaatsen.
( te volgen op mijn draadje " projecten bootje opknappen")

Greetzzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 20 Mei 2020, 17:00

na ff wat denkwerk en financieel gepuzzel (ben mijn werk kwijt, mocht iemand een chauffeurs vacature weten
in de regio zuid limburg laat het even weten) toch besloten de scheidingsrelais, is ook 20 jaar oud, te vervangen
voor een argofet 100/3 mede daar ik toch voor een aparte accu kies voor de boegschroef. nu schijnen die argo s
nogal heet te worden, niet op brandbare ondergrond monteren volgens de handleiding, dus ff een mooi allu plaatje
gemaakt ter bescherming van het hout en de argo zodanig gemonteerd dat ie zijn warmte goed kwijt kan.

greetzz aat

Afbeelding


Afbeelding
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten