Marifoon

Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Mei 2020, 10:26

Uit gesplitste discussie over marifoon uit het topic: Van Westeinder naar Mechelen (BE)



quichot schreef:Aangezien dit alleen uitluisteren betreft zou je dus zonder marifooncertificaat van een handheld gebruik mogen maken.

Nee ....
Op het moment dat je kunt zenden, ben je een zendstation en dient (1) dat zendstation geregistreerd te zijn (ATIS) en (2) de bediener een certificaat te hebben.
Het wordt wat anders als je een scanner zou hebben, daarmee kun je alleen ontvangen. Maar ik weer niet of die in B zijn toegestaan.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor elrenegado » 12 Mei 2020, 10:49

quichot schreef:
Aangezien dit alleen uitluisteren betreft zou je dus zonder marifooncertificaat van een handheld gebruik mogen maken.


Het mag feitelijk niet,
Maar ik doe het al jaren omdat ik er steeds maar niet toe kom om dat certificaat te gaan behalen.
En in geval van ECHTE nood kan je alsnog een oproep doen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Marifoon

Berichtdoor aadbloem » 12 Mei 2020, 10:54

elrenegado schreef:Het mag feitelijk niet, Maar ik doe het al jaren omdat ik er steeds maar niet toe kom om dat certificaat te gaan behalen.
En in geval van ECHTE nood kan je alsnog een oproep doen.

Een handheld zonder ATIS kan dat nog? Als je een nieuwe handheld koopt dan start hij niet verder totdat je je ATIS code hebt ingevoerd toch?
Overigens heb ik wel meegemaakt dat tweedehands handhelds verkocht worden door de eigenaar met ATIS van deze eigenaar, onwetend van de consequenties.

Maar om on-topic te blijven: Advies is dus om de tocht niet zonder marifoon en certificaat te doen.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 12 Mei 2020, 11:30

R.C.Grootveld schreef: Nee ....
Op het moment dat je kunt zenden, ben je een zendstation en dient (1) dat zendstation geregistreerd te zijn (ATIS) en (2) de bediener een certificaat te hebben.

Ik denk dat dit te stellig is. Want waar begint dat verbod. Bezit ervan is op zich legaal, ondanks het feit dat je er mee kúnt zenden. Als je hem aanzet moet je daarvoor bewust een aparte handeling verrichten. Alleen doe je dat niet
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor aadbloem » 12 Mei 2020, 11:36

quichot schreef:Ik denk dat dit te stellig is. Want waar begint dat verbod. Bezit ervan is op zich legaal, ondanks het feit dat je er mee kúnt zenden. Als je hem aanzet moet je daarvoor bewust een aparte handeling verrichten. Alleen doe je dat niet

Nee, volgens de letter van de wet is het niet geoorloofd om onbevoegd te zenden dan wel een installatie gebruiksgereed te hebben om er mee te kunnen zenden. Het is in Nederland nog steeds verboden om niet geregistreerde zendapparatuur in je bezit te hebben, laat staan dat je het mag gebruiken. Een opgeladen marifoon-porto is "gebruiksgereed" en dus verboden. Een discussie dat je hem niet "aanzet" ga je niet winnen. Er is een uitzondering voor enkele vrije frequenties zoals 27mc en iets met gHz voor radiobestuurd speelgoed.

Per 1 januari 2019 is de nieuwe Richtlijn voor strafvordering Telecommunicatiewet van kracht. Deze richtlijn heeft betrekking op de nieuwe Telecommunicatiewet.
Hierin is het bezit strafbaar gesteld, evenals onrechtmatig gebruik. De term bezit en gebruik wordt uitgelegd als:

Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben, of het gebruik van radioapparaten is slechts toegestaan indien voor het gebruik ervan aan de houder van die radioapparaten op grond van hoofdstuk 3 een vergunning voor het gebruik van frequentieruimte is verleend

Verbeurdverklaring en straffen

Naast de verbeurdverklaring van de apparatuur varieert de straf van 80 uur taakstraf, geldboetes vanaf €500 en onvoorwaardelijke gevangenisstraf van 5 tot 14 weken (dit geldt voor particulieren en particuliere ondernemers). Voor bedrijven gelden hogere straffen.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 12 Mei 2020, 12:03

aadbloem schreef:Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben, of het gebruik van radioapparaten is slechts toegestaan indien voor het gebruik ervan aan de houder van die radioapparaten op grond van hoofdstuk 3 een vergunning voor het gebruik van frequentieruimte is verleend.

De grens tussen legaal en illegaal zit 'm dus in het 'aanleggen'. Nu valt er bij een porto weinig 'aan te leggen', maar dan zou je het opladen van de batterij als zodanig kunnen opvatten: je bent dan bezig 'm zendklaar te maken, zoiets
Het blijft hoe dan ook een beetje schimmig, want als je zo'n ding nieuw koopt, is de batterij doorgaans ook al wel een beetje opgeladen. Dan loop je dus naar de letter van de wet met een illegaal toestel naar buiten. Maar ok, we begrijpen allemaal wat er wordt bedoeld.

EN we dwalen af. Op naar Mechelen!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor Kwokko » 12 Mei 2020, 13:13

aadbloem schreef:Als je een nieuwe handheld koopt dan start hij niet verder totdat je je ATIS code hebt ingevoerd toch?

Waar je deze info vandaan hebt,weet ik niet,maar het klopt in ieder geval niet.
Ik heb zelf een Cobra HH350 FLT EU ,en die werkt gewoon zonder ATIS.
Zou ik er een Atiscode in programmeren,(dat kun je de eerste keer zelf doen)dan schakelt de code zelfs 2 functies uit,die hier in NL verboden zijn.
Dus waarom zou ik er dan een ATIScode in gaan programmeren?
Om e.e.a. te programmeren hangt natuurlijk wel af van het hebben van een marifooncertificaat,en die heb ik niet.
Dus kan ik er ook geen code in programmeren.
Maar het toestel werkt ook gelukkig volledig zonder code.
Ik meld me aan bij een sluis met een GSM,en vermeld dan gelijk dat ik de marifoonkanaal wel kan uitluisteren.
Er zijn immers toestellen waarmee je niet mee kunt zenden,maar wel uitluisteren.
Ik hoef hun toch zeker niet vertellen waarmee ik dat dan doe?
Kwokko
 

Re: Marifoon

Berichtdoor Kwokko » 12 Mei 2020, 13:57

aadbloem schreef:Ik snap alleen niet waarom schippers marifoon porto's kopen zonder even de moeite te doen om het certificaat te halen.
Zo moeilijk is dat toch niet meer tegenwoordig?? Er zijn prima online cursusjes en oefenexamens. Het boekje een paar avondjes lezen kan ook al genoeg zijn.

Ik ga niet ergens voor betalen,na de cursus dan, wat ze eerst hadden vrijgegeven,maar later weer hadden ingevoerd.
Daar kwam nog bij,dat ik het zelf online in moet vullen,en mijn certificaat zelf mag uitprinten thuis.
Er komt geen mensenhand aan te pas bij de overheid,maar er moet wel weer grof aan verdiend worden.
Ik heb het niet zo op met dat gejat.

Ik dacht dat perfectie niet bestond,maar schijnbaar zijn er uitzonderingen.
Ik vraag me wel af,wat jij er meer of minder aan hebt,dat ik dat niet heb.

Maar van die oeverloze discussies staan hier al genoeg op dieverse fora,dus ik vat even niet ,wat je doelstelling is van je relaas.
Een ieder is voor zijn eigen handelen verantwoordelijk,en bemoeienis van derden is niet nodig.
Kwokko
 

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Mei 2020, 14:36

Het ook altijd weer vermakelijk om te zien hoeveel moeite Nederlanders allemaal niet doen om zich vooral niet aan te regels te houden.
Zielig ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Mei 2020, 14:40

Kwokko schreef:Een ieder is voor zijn eigen handelen verantwoordelijk,en bemoeienis van derden is niet nodig.

Totdat we erop worden aangesproken en we die ècht moeten nemen.
Dan laat de praktijk van alle dag helaas zien, dat het nemen van die 'eigen verantwoordelijkheid' vaak ver te zoeken of zelf volledig afwezig is, op het moment dat we die echt moeten nemen (Lees: er op worden aangesproken).

Of dat nu over Covid-19, een vaarbewijs, een registratie, een marifoon of wat dan ook gaat.

Triest
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten