Beste leden,
Recent heb ik een nieuwe / gebruikte boot gekocht. Het is een Fairline Mirage uit 1980 met een Volvo Penta D3-170 uit 2013.
De motor start en loopt als een zonnetje en de dynamo levert 14,3 Volt. Het viel mij echter op dat de vorige eigenaar een losse accu lader gebruikte om de boegschroef accu op te laden... Door persoonlijke omstandigheden had hij er echter al een lange tijd niet mee gevaren en wist ook niet veel details over de installatie.
Nu heb ik de kabels nagelopen en een snelle check met de multi meter gedaan. Als de motor uit staat hebben de accus (BB/MID/SB) 12,7 / 12,0 / 12,5 Volt. Bij draaiende motor: 14,3 / 12,0 / 12,5 Volt. Er zit momenteel geen Cyrix in het systeem dus de Argofet zou direct voltage op alle accu's moeten zetten zodra de motor loopt. Het schema wat ik geschetst heb laat echter ook zien dat er helemaal geen verbinding is tussen de dynamo/motor en de MID en SB accus.
Hierover heb ik 2 vragen:
1) Is het logisch dat er maar 2 kabels van de motor komen (+ & -)? Het lijkt dus of de startmotor en dynamo op de motor zijn doorverbonden.
2) Hoe los ik dit op? Volgens mij kan dat op 2 manieren:
a) De dynamo loskoppelen van de start motor en de + van de dynamo op de INPUT van de Argofet aansluiten. Het is echter een moderne Volvo Penta (common rail diesel met Electronic Vessel Control bediening) dus ik ben wat huiverig om al te veel aan de motor aan te passen... De + van de startmotor zou dan gewoon direct (via hoofdschakelaar) op de start accu aangesloten blijven.
b) Door een cyrix tussen de + van de start accu en de INPUT van de Argofet te zetten. Deze zou dan sluiten bij >13,5V van de dynamo -> MID en SB accus laden via Argofet. En openen bij <13,5V dus als de motor uit staat om te voorkomen dat de start accu (BB) in de MID en SB accu leeg loopt.
Zijn er voor- / nadelen die ik mee moet nemen of zien jullie nog andere oplossingen?
Hoor graag en alvast bedankt!