Alu Botenbouw basics

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Alu Botenbouw basics

Berichtdoor Joeri1990 » 09 Mrt 2020, 18:03

Hoi Allemaal,

Ik ben Joeri, Werktbouwkundige, leek in botenbouw :P .

ik wil zelf graag een sloep maken van aluminium, ik heb ervaring in staalbouw. Maar niet persee in boten bouwen. Ik vroeg me af of jullie tips hebben en antwoord op mijn vragen.
Hier wat plaatjes van het projectje waar ik mee bezig ben. Het wordt een zelflozende aluminium 5m x 1,7m sloep met het uiterlijk van een werkboot. Het doel is een hufteproof onderhoudsarme sloep te bouwen om mee rond te tuffen in de grachten. Ik wil er een 5pk buitenboormotor achterhangen.

Afbeelding
Afbeelding

Hieronder een aantal vragen waar ik mee zit.

Ik heb het gewicht nu berekend op 230kg. Ik heb de waterlijn berekend op 90cm vanaf de onderkant.
Wat is een veilige afstand tussen de zelflozende bodem en de waterlijn? (of gewoon zo hoog mogelijk?)

Ik heb de romp zo gevormd dat het zwaartepunt boven het laagste punt van de boot ligt en dacht deze met ballast mooi waterpas te laten drijven. (zijn hier trucs voor?)

Is het gebruikelijk om een inspectie luik te maken in de vloerplaat? (om eventueel te hozen als er een lek is?)

Ik heb wel eens gehoord van het opvullen van deze ruimte met hydrofiel schuim zodat deze niet vol kan lopen bij een lek? Wat voor materiaal is dit?

Wat moet het drijfvermogen van de luchtkisten voor en achter bedragen? Mijn intuitie zegt in iedergeval meer als de hele boot. of moet je ook de massa van het water wat op dat moment in de boot licht meerekenen?

Heb ik een kiel nodig op deze boot?

Hoeveel ribben in de lengte en hoeveel ribben in de breedte heeft een boot nodig van dit formaat?

Zitten er meestel meerdere stoppen in een aluminium boot? 1 voor en 1 achter bijvoorbeeld? en is dit gewoon een ronde aluminium buis door de twee platen heen gelast?

Hoe wordt het buisprofiel op de rand van dit soort boten gefabriceerd? ik heb nu een 40x3mm buis rondom getekend in verstek gezaagd en ik dacht aan walsen met de hand.

Alle andere tips zijn ook welkom voor een beginnende botenbouwer.

Alvast bedankt,
Groetjes Joeri
Joeri1990
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 Mrt 2020, 10:54
ligplaats: Amsterdam
info: Aluminium sloepen

Re: Alu Botenbouw basics

Berichtdoor Navigo » 10 Mrt 2020, 09:51

HH,

Een bootje met deze afmetingen geeft je ledig nooit een waterlijn berekening van 90 cm.
Het aantal spanten/ wrangen etc is afhankelijk van de dikte/ soort materiaal, hoeveel bolling of knikken erin zitten.
Drijfvermogen kun je uitrekenen, inhoud en wet van archimedes. Boot inclusief materiaal en iig gewicht van iemand die wil hozen. Nee water telt niet.
Met een buigijzer kun je rondingen geven aan materiaal, afhankelijk van dat wat aluminium in deze maximaal kan hebben voordat het scheurt.
Kiel niet noodzakelijk maar bijvoorbeeld een v bodem maakt het wel koers vaster, een platte schuit schuift eerder dwars uit als je een bocht maakt.
Ik zou persoonlijk geen mangaten maken.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Alu Botenbouw basics

Berichtdoor varg » 10 Mrt 2020, 11:44

Mijn kleine bijdrage:
- gebruik geen schuim...het is niet nodig, is duur en geeft een puinhoop bij aanbrengen en verwijderen
- zorg voor afsluitbare bakskisten, alles verdwijnt in de stad
- alu wordt erg glad, dus gebruik waar nodig geprofileerd materiaal
- een alu boot klinkt erg...alles resoneert. Kijk of je ontdreuningsplaat kunt verwerken. Is niet echt duur en houdt zich ook op termijn goed
- alu kan je goed lijmen met ms-polymeer kit. Er is zelfs een tijd een boot op de markt geweest die geheel gelijmd was (BAS boot dacht ik Afbeelding. Je kunt zo verstevigingsribben verlijmen aan de romp. Geen spanning in het materiaal en voorkomt resonantie.
- https://www.fiberplastbiobased.nl/resys ... materiaal/ je kunt dit plakken op de zit & loop vlakken (ook ms kit). Firma Vossen doet dit dacht ik ook
- maar het belangrijkste: waarom geen bun voor de bb-motor? Geen schade bij het varen en betere diefstalpreventie

ik blijf het project met plezier volgen
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Alu Botenbouw basics

Berichtdoor bas » 10 Mrt 2020, 12:31

Leuk ontwerp!

Zoals eerder al aangegeven, iets gaat er niet helemaal goed in de berekening van de diepgang.
En als ik naar het ontwerp kijk denk ik ook niet dat die 90 cm de diepgang is maar de holte. Kan dat kloppen? ik kan de cijfertjes in de tekening niet lezen.
Ook met die 90 cm diepgang wordt een zelflozende kuip een onwaarschijnlijk verhaal.

Als je uit dit tekenprogramma het gewicht hebt weten te halen dan zit er misschien ook wel een functie op om het onderwatervolume uit te rekenen.

Even heel heel heel globaal snel uitgerekend zal een scheepje met dergelijk gewicht en afmetingen ongeveer 20 cm diep liggen.

Voor de rest heb ik weinig ervaring met aluminium dus daar kan ik je weinig over vertellen, behalve dat je 's zomers in de zon goed moet smeren.

Tanks vol schuimen zou ik zelf nooit doen, kost geld en ik zie er de meerwaarde niet van in. Mocht er een gaatje in zitten wat je moet lassen dan zit het alleen maar in de weg.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Alu Botenbouw basics

Berichtdoor Joeri1990 » 10 Mrt 2020, 23:14

Dankjewel Iedereen,

De 90 waar ik het over had was in mm 9 centimeter vanaf de bodem zou gelijk staan aan 250kg drijfvermogen.
Met de zelflozende bodem op 150mm komt dat neer op 0,7m3 ongeveer 700kg. Dit zou theoretisch dus wel genoeg moeten zijn. De luchtkasten bedragen gezamelijk 0.35m3 Dus 350kg. Hierdoor zou de boot dus niet meer kunnen zinken.

Ik vond PU schuim van mister boat. Dit kan je in je holle ruimtes gieten en wordt een waterafstotend schuim. In principe zou een lek in 1 van je luchtkasten dan niet meer uit moeten maken.
Ik berekende wel dat je 40l nodig had. Ongeveer 720euro om een 1m2 te vullen.

@Varg, Goed idee van de bun.

Nog even over het waterdoorvoeren vanaf de zelflozende bodem naar de onderkant van de boot. Is dit gebruikelijk gewoon een buis door te twee platen heen gelast? en hoeveel heb je er nodig?
Joeri1990
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 Mrt 2020, 10:54
ligplaats: Amsterdam
info: Aluminium sloepen

Re: Alu Botenbouw basics

Berichtdoor Navigo » 11 Mrt 2020, 09:49

HH,

Wat dacht je van gewoon opzij?

Ga eens kijken op het www, doe eens ideeen op hoe een ander het heeft geconstrueerd. Beter goed gejat dan ..................................

Persoonlijk maar dat moet je me maar niet kwalijk nemen , ik zie er geen voor of achterkant in.
Mijn idee maak eens meerdere ontwerpen en neem als uitgangspunt eens een knikspant.

Kijk dan eens waar je eindigt.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Alu Botenbouw basics

Berichtdoor pascall » 11 Mrt 2020, 09:56

Indien mogelijk zou ik de vloer laten afwateren in de spiegel. Recht door de vloer maak je kans op een prachtig fontein als je een golfje induikt, afvoeren in de zij loopt er mogelijk een golfje binnen bij een oploper.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Alu Botenbouw basics

Berichtdoor bas » 11 Mrt 2020, 14:15

Ah millimeters....dat kon ook nog ja. Zie nu ook het stippellijntje lopen in de tekening.
Nu klopt het rekensommetje beter, al denk ik dat dit niet lekker gaat varen zo. Zo weinig diepgang i.c.m. de platte bodem maakt dat je alle kanten op waait en een grote draaicirkel krijgt. Achteruit varen zal ook niet echt van harte gaan.

Zou zelf de zelflozers op de spiegel zetten, minste kans op natte voeten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Alu Botenbouw basics

Berichtdoor pascall » 11 Mrt 2020, 17:25

Met een doorlopende scheg zal het scheepje een stuk koers vaster zijn en waait het ook minder snel weg.

Mvg,

pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Alu Botenbouw basics

Berichtdoor varg » 11 Mrt 2020, 18:11

Ik ben ook niet zo gelukkig met de lasnaad sb en bb voorop net op de waterlijn...maar misschien ben ik een muggezifter. Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten