Winterklaar maken, zinvol of toch niet?

algemene discussies

Winterklaar maken, zinvol of toch niet?

Berichtdoor Het Sluizenfront » 02 Mrt 2020, 15:13

Net voor de winter een boot gekocht en meteen maar actie ondernomen om hem winterklaar gemaakt te krijgen.
De boot ligt op loopafstand van mijn huis en heeft in het water overwintert..
Het winterklaar maken is eind november gebeurd en sindsdien ligt de boot er eigenlijk ongebruikt bij want varen gaat niet meer :cry:
Inmiddels is het begin maart en als we de weermannen mogen geloven hebben we de "winter" wel zo'n beetje gehad.
Als het daar over een paar weken nog steeds naar uit ziet, ben ik van plan om de zaak maar weer operationeel te maken zodat we kunnen gaan varen. 8-) :lol:

Als ik dan alles op een rij zet, dan vraag ik me toch af of dat winterklaar maken (in mijn geval) nog wel zo veel zin heeft.
Ik heb een alarmsysteem van RedEngel op de boot. Dit systeem geeft me ook een melding als de ingestelde minimumtemperatuur wordt bereikt of overschreden.
Dat ding staat ingesteld op +2gr. en heeft tot nu toe twee keer een melding gedaan dat de binnentemp. die 2gr. bereikt had.
Nu is het natuurlijk zo dat we wel een extreem zachte winter achter de rug hebben, maar strenge winters hebben we al jaren niet meer gehad en als we de de klimaatdeskundigen moeten geloven zal dat in de toekomst steeds minder vaak voor gaan komen.

Daarom ben ik me aan het afvragen of ik de boot voor de volgende winter nog wel winterklaar ga laten maken. :?:
Er zit een Ebenspacher verwarming in waarvan ik me afvraag of ik die in voorkomende gevallen kan laten branden om de zaak vorstvrij te houden.
Mijn alarm meldt me als er bevriezing op de loer ligt en dan kan ik evt. even naar de boot toe gaan om de verwarming aan te zetten.
Ik zou de verwarming ook continue standby kunnen laten staan maar de thermostaat op de laagste stand houdt de binnentemperatuur op 14gr. wat een beetje teveel van het goede zou zijn.
Wellicht kan ik een andere thermostaat installeren die wel in staat is een temp. van enkele graden boven nul te handhaven.
Het zijn nog allemaal maar gedachtenspinsels waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen advisereen over de zin en onzin van mijn ideeën.

Het nadeel zou zijn dat je natuurlijk de nodige gasolie gaat verstoken en dat ik in voorkomende gevallen wellicht bij nacht en ontij evt. naar de boot toe moet om de verwarming aan te zetten.
Daar staan echter meerdere voordelen tegenover.
Je zou (bij een zachte winter) veel meer gebruik kunnen maken van je boot en je zou (in mijn geval) geen kosten hoeven te maken voor het winterklaar maken van de boot.
Hoe denken de mede-forumleden hierover?
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Winterklaar maken, zinvol of toch niet?

Berichtdoor quichot » 02 Mrt 2020, 15:38

Aan de motor hoef ik niks te doen: vlakkoeler en motor vormen een gesloten geheel, afgevuld met koelvloeistof. Geen warmtewisselaar met vorstgevoelige buitenboordkranen dus.
Verder houdt ik de weersverwachting in de gaten.
Komt er nachtvorst maar blijft het overdag boven nul, dan tap ik alleen het geisertje af. Omdat het schip altijd in het water blijft, wordt het vlak nooit kouder dan het water waarin het schip drijft. Zolang het ijs niet dikker is dan een cm of 10, is dat water vloeibaar, dus +0c.
Komt er een periode met ook overdag vorst, dan ligt het eraan hoelang die aanhoudt. Gaat het maar om een weekje, dan overbrug ik dat met de kachel.
Houdt de vorst aan (wat inderdaad al voor het derde jaar op rij niet het geval was) dan tap ik de waterleidingen af, hevel ik de pleepotten leeg, tap ik het pomphuis van de wasmachine af en draai ik drinkwater- grijswater- en dekwaspompen leeg.
Als ik voor langere tijd op reis ga, dan doe ik dat voor de zekerheid ook, want de weersverwachting op langere termijn is te onbetrouwbaar.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Winterklaar maken, zinvol of toch niet?

Berichtdoor Blacktoppie » 02 Mrt 2020, 20:53

Het is natuurlijk heel simpel..

Het zal vast goed gaan, maar als je bij je boot komt en er is een afsluiter kapot gevroren en je boot ligt een halve meter lager.
Of je motor is kapot gevroren sla je jezelf voor je kop dat je niet even de moeite hebt genomen om de boot even winter klaar te maken.

Wil je het risico lopen?
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Winterklaar maken, zinvol of toch niet?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Mrt 2020, 00:34

En het hoeft niet eens zo ernstig te zijn . . .

Een kapot gevroren thermostaatkraan van de douche is nog tot daar aan toe
Maar je hele toilet moeten demonteren omdat de koppeling met het boordnet gesprongen is, is een ander verhaal

Vandaar dat ik ook maar een extra aftapkraan en afsluiter gemonteerd heb ......

Ik lig ook de hele winter in het water, maar ben toch altijd weer blij als bij het onder druk zetten van het watersysteem op een gegeven moment de pomp stopt .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Winterklaar maken, zinvol of toch niet?

Berichtdoor Amersfow » 03 Mrt 2020, 08:20

Tegenwoordig met die weerapps kun je zo 2 weken vooruit kijken wat het weer doet. Ik heb elke zaterdag ff gekeken wat het de week daarna wordt, en als het niet onder de 0 overdag gaat, nog steeds niet winterklaar gemaakt. Afgelopen winter dus niets gedaan; zo makkelijk. Toilet werkt nog gewoon, bij veel stroom nodig ff motor laten draaien, je kunt nog stukjes varen, het kost geen 5 ltr koelvloeistof per motor, je hoeft de handelingen niet te doen. Ik doe het volgende winter weer zo.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Winterklaar maken, zinvol of toch niet?

Berichtdoor quichot » 03 Mrt 2020, 09:52

Zo bekijk ik het ook een beetje. Kijken wat het wordt met het weer, en niet alles aftappen alleen maar omdat het 1 november is. Het is een hoop werk waar ik niet op zit te wachten, maar als het moet dan moet het. Dat moge duidelijk zijn.
Drinkwater is dit keer de hele 'winter' op druk gebleven, handig voor een kopje koffie bij klusjes. Die zijn er genoeg, ook zonder aftappen! ;)

Ik denk wel dat er een verschil is met overwinteren in het water en op de bokken. Bij vorst en oostenwind blijft het water nog lang relatief warm, ook al gaat het maar om een paar graden boven nul. Dus vlak en kimmen worden in feite een warmtebron. Daarom heeft het weldegelijk nut om een onder in het schip geplaatste hydrofoor af te dekken met een deken.
Op de bokken daarentegen kan de romp bij oostenwind razendsnel afkoelen. Dan wordt het snel link, ook bij alleen maar nachtvorst.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Winterklaar maken, zinvol of toch niet?

Berichtdoor Het Sluizenfront » 03 Mrt 2020, 10:59

Blacktoppie schreef:Het is natuurlijk heel simpel..

Het zal vast goed gaan, maar als je bij je boot komt en er is een afsluiter kapot gevroren en je boot ligt een halve meter lager.
Of je motor is kapot gevroren sla je jezelf voor je kop dat je niet even de moeite hebt genomen om de boot even winter klaar te maken.

Wil je het risico lopen?

Je schetst een scenario waarbij ik denk dat je dan ook veel te ver bent gegaan.
Dat is in ieder geval niet hetgeen ik voor ogen heb; als het nodig is, is het nodig, en dan wordt hij winterklaar gemaakt!
Het gaat mij om het gegeven dat het achteraf gezien, de laatste jaren eigenlijk niet nodig is gebleken en dit jaar het daar ook de schijn van gaat krijgen.
Daarbij in acht genomen dat ik de situatie aan boord dmv. mijn alarmsysteem, elk moment kan monitoren.
Toen ik vanmorgen opstond zag ik een ijslaagje op het garagedak. Meteen even naar de boot gebeld waarbij het systeem mij terugmeldde dat de binnentemp. +4gr. is.
Ongetwijfeld is die hogere binnentemp. de invloed van het relatief nog steeds "warme" buitenwater.
Mocht het weer omslaan dan zou ik in mijn geval terug moeten vallen op mijn kachel.
Dan nog even de zaak winterklaar maken is aan mij persoonlijk niet besteed.
Ik ben er jl. november bij geweest toen een monteur bij mij de zaak winterklaar heeft gemaakt.
Dat was op onze Reline nog een behoorlijke klus waarbij de motor nog het minste was.
Het hele drinkwatersysteem leegblazen en toilet douche en zwartwatertank leegmaken waren toch zaken waaraan ik mij verkeken heb :shock:
En ik vertrouw er niet op dat in voorkomende gevallen meteen een monteur te vinden is die direct actie kan ondernemen.
Blijft nog het enige risico wat ik dan neem: een kachel die de geest kan geven; een risico wat velen zullen nemen denk ik.
Overigens ligt onze boot de hele winter aan de stroompaal en zou ik in uiterste nood nog een paar elektrische kachels kunnen inzetten.
Nog een dingetje. We hebben een douchekraan bij het zwemplateau wat me wel enige kopzorg zou kosten.
Die kraan is niet afzonderlijk af te tappen en staat dus altijd in open verbinding met het resterende drinkwatersysteem.
Ik vraag me dan ook af of ik die evt. zou kunnen beschermen met zo'n piepschuime vorstbeveiliging die je ook kunt kopen voor de buitenkraan thuis; een piepschuim doosje wat over de kraan heen wordt bevestigd en klem tegen de wand zit. De wind heeft dan in ieder geval geen pak meer op de kraan maar of dat genoeg is??
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Winterklaar maken, zinvol of toch niet?

Berichtdoor den willem » 03 Mrt 2020, 11:58

Mijn schip ligt al sinds 1973 in het water zonder echte wintervoorbereiding. Ok, heeft kielkoeling met antivries en droge uitlaat, dat scheelt al.
De hydrofoor blijft gewoon op druk staan, de buizen van het toilet wikkel ik wat doeken rond ter isolatie en verder 2 elektrische vuurtjes op 750 en net boven vorstbeveiliging qua temperatuur.

Een buitenkraan heb ik niet, het schip van mijn ouders wel, is even demonteren voor de winter en 2 doppen op. Niet gek veel werk.

Zoals je zelf aangeeft, de winters zijn niet heel bar en als je in realtime temperatuur kan monitoren, zit je wel safe naar mijn mening.

Het hele drinkwatersysteem leegblazen en toilet douche en zwartwatertank leegmaken waren toch zaken waaraan ik mij verkeken heb
Dat lijkt me persoonlijk toch wat overkill. Wat ik zou doen is zwartwatertank en drinkwatertank max halfvol (eventuele expansie door vriezen is zeker minder dan de helft van het beschikbare volume), waterpomp uitzetten en kranen opendraaien. Eventueel uitzetten van het aanwezige water (ijs) in de leidingen stroomt dan gewoon door je kraan zonder ze te beschadigen.
den willem
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 18 Dec 2019, 17:23
ligplaats: Gent
info: 1973 stalen kruiser "Mistral" - yachtwerf Zwijnaarde (B) - 12,6m - DAF DT615M

Re: Winterklaar maken, zinvol of toch niet?

Berichtdoor kajoe » 03 Mrt 2020, 12:30

buiten de normale dingen die afgesloten worden doe ik voor de winter alleen het drinkwater pers gedeelte leeg laten lopen en het toilet en giet daar wat antivries in verder alles wat meer dan 10/20 cm onder de waterlijn zit laat ik zoals het is immers daar vriest het niet meer ,en een bootje als het een beetje in de zon ligt warmt snel op .
ik heb best wel strenge winters mee gemaakt in vroegere dagen soms met een leeg schip soms met geladen en was dat het geval had je mazzel behalve alles boven deks dat liep gevaar dus de dekwas en dergelijke de rest liep weinig gevaar ,wel eens gebeurd bij een colega die had een oude liggende deutz als ankermotor en die was water gekoeld en ja die pot vergeten leeg te halen dus gescheurd maar de meesten hadden veel lucht gekoelde.
maar als de boot op de wal licht dan kan het aanmerkelijk sneller bevriezen dus dan word het wel anders .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Winterklaar maken, zinvol of toch niet?

Berichtdoor elrenegado » 03 Mrt 2020, 13:03

Ik doe het ook braaf elke winter.
Al vraag ik me soms inderdaad af waarom eigenlijk.

in mijn vorige boot met natte uitlaat netjes water afgetapt, aanzuig in een jerrycan met antivries (milieuvriendelijke)
watersysteem afgetapt e.d.

Ik had in die boot een temperatuur meter die op 2 plaatsen kon meten, en de hoogste en laagste waarde onthoude.
In de machine kamer is het in die 5 jaar nooit onder 0 geweest, koudste was precies 0, maar dat was een winter waar er ook geschaatst werd.
Nu lig ik aan de lek, wat stroomt en altijd iets warmer is qua water.

de huidige boot heeft een gesloten koelsysteem, dus aan de motor geen werk
ook zitten er geen afsluiters in, en behoeft alleen het schoon en vuil watersysteem aandacht.
Schoonwater tap ik af, kiep ik 2 jerrycans van dat antivries voor water in, en zet de kranen open tot er roze spul uit komt.
Daarna spoel ik het toilet diverse malen door tot de watertank leeg is, en de rest van het antivries in mijn vuil watertank zit...
1x kort pompen overboord en dat spul zit ook in de pomp.

Maar inderdaad, je vraag je af waarom al die moeite met de huidige winters.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten