Net voor de winter een boot gekocht en meteen maar actie ondernomen om hem winterklaar gemaakt te krijgen.
De boot ligt op loopafstand van mijn huis en heeft in het water overwintert..
Het winterklaar maken is eind november gebeurd en sindsdien ligt de boot er eigenlijk ongebruikt bij want varen gaat niet meer
Inmiddels is het begin maart en als we de weermannen mogen geloven hebben we de "winter" wel zo'n beetje gehad.
Als het daar over een paar weken nog steeds naar uit ziet, ben ik van plan om de zaak maar weer operationeel te maken zodat we kunnen gaan varen.
Als ik dan alles op een rij zet, dan vraag ik me toch af of dat winterklaar maken (in mijn geval) nog wel zo veel zin heeft.
Ik heb een alarmsysteem van RedEngel op de boot. Dit systeem geeft me ook een melding als de ingestelde minimumtemperatuur wordt bereikt of overschreden.
Dat ding staat ingesteld op +2gr. en heeft tot nu toe twee keer een melding gedaan dat de binnentemp. die 2gr. bereikt had.
Nu is het natuurlijk zo dat we wel een extreem zachte winter achter de rug hebben, maar strenge winters hebben we al jaren niet meer gehad en als we de de klimaatdeskundigen moeten geloven zal dat in de toekomst steeds minder vaak voor gaan komen.
Daarom ben ik me aan het afvragen of ik de boot voor de volgende winter nog wel winterklaar ga laten maken.
Er zit een Ebenspacher verwarming in waarvan ik me afvraag of ik die in voorkomende gevallen kan laten branden om de zaak vorstvrij te houden.
Mijn alarm meldt me als er bevriezing op de loer ligt en dan kan ik evt. even naar de boot toe gaan om de verwarming aan te zetten.
Ik zou de verwarming ook continue standby kunnen laten staan maar de thermostaat op de laagste stand houdt de binnentemperatuur op 14gr. wat een beetje teveel van het goede zou zijn.
Wellicht kan ik een andere thermostaat installeren die wel in staat is een temp. van enkele graden boven nul te handhaven.
Het zijn nog allemaal maar gedachtenspinsels waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen advisereen over de zin en onzin van mijn ideeën.
Het nadeel zou zijn dat je natuurlijk de nodige gasolie gaat verstoken en dat ik in voorkomende gevallen wellicht bij nacht en ontij evt. naar de boot toe moet om de verwarming aan te zetten.
Daar staan echter meerdere voordelen tegenover.
Je zou (bij een zachte winter) veel meer gebruik kunnen maken van je boot en je zou (in mijn geval) geen kosten hoeven te maken voor het winterklaar maken van de boot.
Hoe denken de mede-forumleden hierover?