Bericht door vuuren1 » za 11 mei 2013, 20:15
Een aanvankelijk raadsel voor mij:
Van onze Yanmar 4JH4E liep de koelvloeistoftemperatuurmeter onlangs op naar 120 graden.
Motor stationair gezet en op zoek.
Er bleek echter niets met de koelvloeistoftemperatuur aan de hand te zijn...
Het alarm ging ook niet af.
De meter getest en doorgemeten, die is goed.
Na wat rommelen/bewegen van het kabeloogje op de gever veranderde de aanwijzingen.
Nu is de hele motor af fabriek met een metaalkleur lak gespoten en zo ook de gever.
Dus ook de isolator van de gever tussen de massa en de meteraansluiting.
Kennelijk geleidt die verf geen stroom als alles helemaal schoon is, maar met een weinig onzichtbare vervuiling kennelijk wel..
Er was dus een parallelle tak ontstaan waardoor de meter (met een relatief hoge inwendige weerstand) iets meer stroom kreeg en meer ging aanwijzen.
De boel met remmenreiniger schoongemaakt en het was weer normaal. Echter na 2 dagen varen begon het weer..
Na de isolator te hebben schoongeschuurd en ontvet was de aanwijzing weer normaal.
Als het weer opdoet vervang ik de gever.
Een minpuntje van deze Yanmar met slechts 220 uur op de teller, je schrikt je rot met een boot op stromend water..