Kabel elektro verzwaren hoe?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Kabel elektro verzwaren hoe?

Berichtdoor aadbloem » 09 Feb 2020, 17:08

In onze boot is de hoofdbekabeling van de accubank naar een verdeelkastje voor huishoudelijke apparatuur gemaakt met 6mm2 met een lengte 4mtr (uiteraard 2 draden 6mm2: rood 12v en zwart massa).
Dit blijkt achteraf net iets te weinig, bij een hogere belasting door bijvoorbeeld de toiletafvoerpomp en in mindere mate door de drinkwaterpomp zien we de 's-avonds de binnenverlichting even zwakker gaan branden. Het is geen accubank probleem, die is ruim genoeg en goed op spanning. Het is een kortdurend cosmetisch probleem, het veroorzaakt verder geen storingen. Toch wil ik er van af en ik zoek een grove schatting tot oplossing: Vervang ik de 2x6mm2 door bijvoorbeeld 2x10mm2 of leg ik er een 2x6mm (rood en zwart) parallel bij? Meten of berekenen stroom en (verlies)weerstand kan natuurlijk wel maar om zo'n cosmetisch probleempje zo ingewikkeld te gaan doen.... :o
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Kabel elektro verzwaren hoe?

Berichtdoor aquanaut » 10 Feb 2020, 11:51

Aad,

Op zich zijn beide manieren goed, alleen is het mooier om met 1 geleider te werken.
Welke diameter je moet nemen is natuurlijk een beetje koffiedik kijken zonder getallen.
Een toiletpomp neemt meestal flink wat energie op en wordt zelf meestal al met 10mm² aangesloten.
Dus gevoelsmatig zou ik zeggen pak bijvoorbeeld 16mm² indien dat met goed fatsoen is te monteren aan je zekering kastje.
Denk wel aan de zekering in deze kabel naar het kastje toe, zo dicht mogelijk bij de accu geplaatst!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Kabel elektro verzwaren hoe?

Berichtdoor aadbloem » 10 Feb 2020, 12:01

aquanaut schreef:Aad,
Op zich zijn beide manieren goed, alleen is het mooier om met 1 geleider te werken.
Welke diameter je moet nemen is natuurlijk een beetje koffiedik kijken zonder getallen.
Een toiletpomp neemt meestal flink wat energie op en wordt zelf meestal al met 10mm² aangesloten.
Dus gevoelsmatig zou ik zeggen pak bijvoorbeeld 16mm² indien dat met goed fatsoen is te monteren aan je zekering kastje.
Denk wel aan de zekering in deze kabel naar het kastje toe, zo dicht mogelijk bij de accu geplaatst!Aquanaut

Aquanaut,
Dank voor de tip. Ik ga ermee aan de slag. Probleem is inderdaad wel zo'n dikke kabel 16mm2 met goed fatsoen kunnen monteren aan het zekering kastje.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten