daf575 blijft niet door lopen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: daf575 blijft niet door lopen

Berichtdoor bas » 24 Jan 2020, 19:59

Wat niet wegneemt dat het mij een goede gewoonte lijkt dat als je 'de wanhoop nabij' een probleem meldt, je ook even de voortgang deelt met de forumleden die de moeite namen mee te denken.


Zonder meer waar, verhalen met open eind zijn er al genoeg van.
Maar ik zag bevindingen voorbij komen die toch eerst echt verholpen moeten worden alvorens het enig nut heeft om verder mee te denken. Mocht na het verhelpen van die dingen het probleem nog steeds bestaan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: daf575 blijft niet door lopen

Berichtdoor annfra » 08 Feb 2020, 21:41

DIE jessejohn hoefd voor mij niet te reageren sloopt alles en licht je op met nieuwe accu,s die heb ik weg getrapt
2 accu,s 600 euro plus nog btw heb nu de zelfde 2 accu,s voor 309,80 incl
heeft alles uit elkaar gesloopt ,moest zelf alles weer in elkaar zetten
dan ook nog dreigen moest de waterkraan pas open doen als die liep tot twee keer de waterlock gesmolten ben klaar met hem
ps brandstofpomp vervangen andere gereviceerde verstuivers er in gezet opvoer pomp was goed is nieuw en zit geen ruimte tussen
dit laten controleren je zag de membraan
slangen vernieuwd, andere brandstof tank, blauwe diessel, 1 filter weg gehaald, zit nu alleen een filter tussen tank en opvoer pomp
wacht nu op een andere waterrock
hij gaat nog steeds uit 1keer 4-minuten gelopen andere keren ongeveer 2 minuten
wie heeft nog een tip
annfra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jan 2020, 21:15
ligplaats: Wolvega
info: daf 575

Re: daf575 blijft niet door lopen

Berichtdoor annfra » 08 Feb 2020, 21:44

kajoe schreef:niet het zelfde geval als bij vele dafs de banjobout voor de oliepomp verstopt ,motor loopt eerst wel maar gaat langzamer draaien en /of stopt omdat het filter weer dicht slipt ,een veel voorkomend ellende ,de eerste keer dat ik dat werd eerst de opvoer pomp vervangen ,dat moest de dader zijn volgens de Daf nou mooi niet dus ,maar goed toen lag ik in gouda en werd verwezen naar dieseltechniek gouda ,de man daar lachte en vertelde mij wat het kon zijn en gaf mij 3 nieuwe filtertjes mee met de uitleg hoe en waar ,nou dat filter zat volkomen dicht met ,,,rubber,,, na vervanging kon ik weer varen met 2400toeren en dus op naar arnhem als volgende laadplek hu dit was dus een 615 m oficele scheepsmotor ingebouwd door zwart IJmuiden .


waar zitten die filtertjes
annfra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jan 2020, 21:15
ligplaats: Wolvega
info: daf 575

Re: daf575 blijft niet door lopen

Berichtdoor quichot » 09 Feb 2020, 10:13

Het lijkt er nog steeds sterk op dat de 575 in een paar minuten opslorpt wat is doorgesijpeld in een filterhuis. Heb je al eens gekeken of de tankuitloop/afsluiter naar de toevoerleiding niet is verstopt? Dan kun je er 100 keer schone diesel indoen, maar dan blijft dat toch verstopt. Dan loopt steeds dat het filter weer langzaam vol, en ja, dan loopt ie weer even.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: daf575 blijft niet door lopen

Berichtdoor Navigo » 09 Feb 2020, 10:59

HH,

Kijk hier eens;

http://www.boatservicehaarlem.nl/daf-dd ... 5dt615.pdf

pagina 20, dan zie je hoe of wat.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: daf575 blijft niet door lopen

Berichtdoor kajoe » 09 Feb 2020, 11:15

ik zie dat er al een beschrijving is geplaatst van het filter in de banjo bout zit er in gedraaid .in ieder geval was dat bij mijn daf de oplossing en had indertijd geen handleiding van de motor (verdwenen) maar na de vervanging liep hij als de beste ,
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: daf575 blijft niet door lopen

Berichtdoor Navigo » 09 Feb 2020, 11:38

HH,

Als een motor kortstondig loopt en langzaam uitvalt dan kun je het beste eerst stapsgewijs het gehele systeem nalopen.

Wel even een korte vraag, als je nu heen zou gaan en direct gaat starten, slaat hij dan aan en loopt hij even?
Of moet je bijvoorbeeld ontluchtten?

De compressie is dan misschien niet volgens de specs, maar is wel voldoende.

Controleer eens stapsgewijs;
- be/ ontluchting tank vrij van obstructie.
-afname tank(zuig) vrij van obstructie/ verstopping.
-brandstofleidingen/ slangen niet geknikt en vrij van obstructie/ verstopping.
-filtertje schoon in aanzuigzijde opvoerpomp((veel voorkomend en vaak vergeten oorzaak)
-handopvoerpompje goed werkend en inwendig goed sluitend(kan lucht naar binnen trekken, (zuig en pers klepjes vervuild stuk)).
-brandstoffilter schoon.
-terugslagklepje schoon en werkend.
-Algemeen goede afdichting van koperen ringen etc, een kleine lekage is niet zichtbaar doordat je bijvoorbeeld diesel lekkage hebt, maar er wordt wel lucht naar binnen gezogen
-stopknop geheel terug/ goed beweegbaar.

Het advies om eerst te startten en dan je water aanzuig open te zetten wordt soms gegeven om waterslag te voorkomen.
Vaak doe je dit als de motor wel rond gaat, maar niet aanslaat. Met als reden om "terug voer van water via uitlaat in de motor te voorkomen.
Of als het uitlaatsysteem geen goed verloop heeft.

Navigo

We gaan je wel weer horen als je zover bent.
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: daf575 blijft niet door lopen

Berichtdoor Mopolcamper » 09 Feb 2020, 14:12

quichot schreef:Het lijkt er nog steeds sterk op dat de 575 in een paar minuten opslorpt wat is doorgesijpeld in een filterhuis. Heb je al eens gekeken of de tankuitloop/afsluiter naar de toevoerleiding niet is verstopt? Dan kun je er 100 keer schone diesel indoen, maar dan blijft dat toch verstopt. Dan loopt steeds dat het filter weer langzaam vol, en ja, dan loopt ie weer even.

Gekopieerd van Zeilersforum(reactie op posting van TS over hetzelfde onderwerp) : Shedi: Ik had ooit eenzelfde probleem. Na lang zoeken kwamen we tot de ontdekking dat de leidingen weliswaar een diameter van 8 mm hadden, maar het kraantje op de tank slechts een doorsnede van 2 mm. Een klein beetje bacteriële vervuiling deed de rest.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: daf575 blijft niet door lopen

Berichtdoor annfra » 09 Feb 2020, 15:08

navigo ik start hem met startpilot als die dan loopt ontlucht ik hem weer tot die uit gaat
annfra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jan 2020, 21:15
ligplaats: Wolvega
info: daf 575

Re: daf575 blijft niet door lopen

Berichtdoor Navigo » 09 Feb 2020, 16:59

HH,

Startten met startpilot is nu niet dat wat een diesel erop vooruit laat gaan, ze raken er "verslaafd"aan en je sloopt meer dan goed is.

Zit er aan de voorzijde van de HD lijnpomp niet een knop die je in kunt drukken? Zo nee dan kun je de stopknop uittrekken, beide komen terug in normale stand zodra de diesel loopt. Dit is de normale koud start methode.

Als je na starten gaat ontluchtten welk deel moet of ga je dan ontluchtten.

Het lagedruk deel dus vanaf de opvoerpomp, dp het brandstoffilter en op de HD lijnpomp?
Het hogedruk deel, dus op de verstuivers?

Lucht in je systeem, is een lek in je systeem.
Persoonlijk zou ik eerst eens het filtertje voor de opvoerpomp controleren/ schoonmaken.
Hierna de boel eens in het lagedruk systeem ontluchtten mbv het handopvoerpompje en een beetje onderdruk zetten. ontluchtten op filter en HD pomp.

Gashandle vol open, aansluitingen op de verstuivers een slag losdraaien en de motor rond laten gaan. Hij zal niet aanslaan (je heb geen drukopbouw bij de verstuivers).
Even doorstarten totdat er overal brandstof verschijnt. Nu aansluitingen vast en normaal proberen te startten.

Desnoods met koudstart.

Zo op afstand; filtertje controleren, aansluitingen controleren (nieuwe koper ringen) ook op lekolieleiding verstuivers) en hoofdverdachte is hierbij lagedrukopvoerpomp.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten