Inboard motorisering stalen runabout 6m

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Inboard motorisering stalen runabout 6m

Berichtdoor Thinlanet » 02 Feb 2020, 22:28

Ik ben 4 jaar in het bezit van een stalen runabout (zelfbouw door een werktuigbouwkunde docent). Onder het achterdek is een spiegel gemonteerd waar nu een F9.9AE Yamaha uit 1988 nog keurig draait. Door wat isolatie in de ombouw is dit relatief stil varen. 9.9 is overigens niet overbemeten, sneller dan de rompsnelheid kom ik niet. In plané komen kan ik vergeten. Ruimte voor een grotere buitenboordmotor heb ik door het achterdek niet en ben ik eigenlijk genoodzaakt om verder te kijken naar een inboard oplossing (hoe een challenge dat ook mag zijn).

Mijn oog is gevallen op een Toyota/Lexus V8 4.0 (1uz-fe) en kennen een uitgebalanceerd, trillingsarm ontwerp (en circa. 250 pk) en bewezen betrouwbare techniek. Dit in combinatie met een hekdrive (voor overbrenging) en keerkoppeling (motor is met automaat uitgevoerd). Evt koeling van de uitlaatspruitstukken wordt handwerk (al is dit misschien niet nodig). Ik zie in het buitenland regelmatig combinaties van dit blok met een jetdrive. Gezien ik grotendeels op smalle en ondiepe binnenwateren vaar lijkt mij een jetdrive niet praktisch.

Ik ben op zoek naar jullie opinies en tips die mij plannen weer met beide benen op de grond helpen (ik droom graag)...
Ik zal wat foto’s uploaden om ook een beeld bij dit project te geven.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Inboard motorisering stalen runabout 6m

Berichtdoor broekie » 03 Feb 2020, 09:00

Je neemt in ieder geval gelijk een goede stap van 10 naar 250 PK.
Om snel te varen neemt men in de regel geen staal, maar polyester (met rubber) of aluminium.
Ik zou dus eerst maar gaan rekenen wat deze combinatie gaat wegen totaal en of snelvaren daarbij mogelijk is.
Wat zijn de afmetingen en gewicht van de boot?

Verder heb je met een hekdrive geen keerkoppeling, die zit in het staartstuk.
Wel zul je de motor aan het staartstuk moeten koppelen.
Als deze combi al meer gebruikt is zoals je zegt, zou ik daar een gaan vragen hoe ze het gedaan hebben.
Jetdrive lijkt me verder juist geschikt op smalle ondiepe wateren.

Ik denk dat een gedegen voorstudie je wel weer laat landen met twee benen op de grond.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Inboard motorisering stalen runabout 6m

Berichtdoor bas » 03 Feb 2020, 11:03

Ooit het ongenoegen gehad om een nieuwe heckdrive aan te moeten schaffen, als je ziet wat alleen dat al kost dan snap je de bedragen niet waarvoor ze complete boten aan kunnen bieden.

Maak is een lijstje met wat je nodig hebt...
-heckdrive
-adapterplaat
-vliegwiel
-warmtewisselaar
-koelwaterpomp
-gekoelde spruitstukken
-ander stuursysteem
-etc
-etc
-etc

Zoek hier de prijzen is bij op internet en ik denk dat je droom al aan duigen ligt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Inboard motorisering stalen runabout 6m

Berichtdoor Popeye » 03 Feb 2020, 11:36

Thinlanet schreef:Gezien ik grotendeels op smalle en ondiepe binnenwateren vaar lijkt mij een jetdrive niet praktisch.
.
:shock:

Hoe hard wil je?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Inboard motorisering stalen runabout 6m

Berichtdoor Thinlanet » 03 Feb 2020, 13:14

broekie schreef:Je neemt in ieder geval gelijk een goede stap van 10 naar 250 PK.
Om snel te varen neemt men in de regel geen staal, maar polyester (met rubber) of aluminium.
Ik zou dus eerst maar gaan rekenen wat deze combinatie gaat wegen totaal en of snelvaren daarbij mogelijk is.
Wat zijn de afmetingen en gewicht van de boot?

Verder heb je met een hekdrive geen keerkoppeling, die zit in het staartstuk.
Wel zul je de motor aan het staartstuk moeten koppelen.
Als deze combi al meer gebruikt is zoals je zegt, zou ik daar een gaan vragen hoe ze het gedaan hebben.
Jetdrive lijkt me verder juist geschikt op smalle ondiepe wateren.

Ik denk dat een gedegen voorstudie je wel weer laat landen met twee benen op de grond.


Afmetingen zijn 5,5 meter lang, 1,75 meter breed (op z’n breedste punt). Gewicht circa 500 kilo (opgave vorige eigenaar, zelf nooit gemeten). Spiegel zit 50 cm voor de achterkant van de boot.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Inboard motorisering stalen runabout 6m

Berichtdoor pascall » 03 Feb 2020, 18:07

500 kilo lijkt mij erg weinig voor een stalen boot van 5.5 meter, dan is hij wel heel ligt gebouwd.
Daar komt nog eens 400 kilo bij voor de motor, de vraag is dan, kan het bootje dit gewicht met bijkomend vermogen wel hebben?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Inboard motorisering stalen runabout 6m

Berichtdoor Thinlanet » 03 Feb 2020, 22:15

Ja ik heb de boot zelf nooit gewogen. Plaatwerk van de romp is niet al te dik. Motor is relatief licht voor een V8, zo’n 210 kilo zonder Automaatbak. Hekdrive komt er dan nog bij uiteraard. Constructie lijkt mij bijzonder sterk (weinig tot geen torsie).

40 km/u vind ik mooi zat, maar die 8 a 9 km/u nu is een lachertje. Komt mogelijk ook door de schroef (komt van een werkmotor).
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Inboard motorisering stalen runabout 6m

Berichtdoor Thinlanet » 11 Mrt 2020, 19:54

Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Inboard motorisering stalen runabout 6m

Berichtdoor Thinlanet » 18 Aug 2021, 10:44

Inmiddels zijn mijn plannen wat gewijzigd, mede door hoe de ruimte in de boot te gebruiken. M'n runabout gaat nooit een snelle boot worden, en voor gebruik in de polder met 6km/u snelheidsbeperking ga ik die v8 niet uitnutten. Onlangs bij mij in de buurt ook weer gezien wat er kan gebeuren als bezine/gas dampen een feestje willen vieren. Met kinderen aan boord, pff ik wil er niet over nadenken....

Ik ben tot de conclusie gekomen dat een E-conversie, haalbaarder en praktischer is. Ik focus mij nu even op het gebruiken van het staartstuk/onderbouw van mijn huidige BBM en waar ik de 2-cylinder vervang door een electromotor.

Mijn boot is inmiddels voorzien van het interieur van een Citroen DS Pallas in leer (2 achterbanken). Zeer comfortabel en bleek achteraf met weinig modificaties te passen. Ruimte die overblijft is overigens wat beperkt, dat had nog krap geworden met een v8 tussen de voor- en achterbank.

Afbeelding
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast