Onderschip reparatie Polar 22

Onderschip reparatie Polar 22

Berichtdoor ritsaert » 15 Jan 2020, 13:20

Goedemorgen!

Ik ben sinds vorige zomer de eigenaar van een Polar 22 uit 1980. De sloep ligt in Rdam aan de Bergse Plassen.
Deze winter is de sloep op de kant gegaan zodat ik ook eens kon kijken hoe het onderschip erbij staat.
Zoals ik al een beetje verwachtte had de antifouling zijn beste tijd gehad en kon je duidelijk zien dat er in de loop der jaren meerdere lagen over elkaar waren heen gesmeerd.
Om nu ervoor te zorgen dat ook het onderschip er weer goed bij komt te liggen heb ik besloten er nu maar meteen wat aan te gaan doen en de klus niet tot volgend jaar uit te stellen.
Omdat ik verschillende adviezen zie, lees en krijg bij deze een aantal vragen om er zeker van te zijn dat ik het eea goed aanpak.
Bij deze mijn plan van aanpak. Graag jullie tips en adviezen:
1) Eerst het onderschip wassen en ontvetten.
2) Het onderschip schuren met korrel 80 zodat alle lagen antifouling er zo goed als af zijn en ik overal nagenoeg op het polyester zit.
3) Het onderschip in de primer zetten. (Welk type?)
4) Nadat de primer droog is de antifouling aanbrengen. (Welk type?)
5) Rond de waterlijn nog een 2e laag antifouling aanbrengen.
Het zal allemaal nog een flinke klus worden omdat ik niet overal fantastisch bij kan. Ik hoop dat het resultaat desondanks ervoor gaat zorgen dat het onderschip er weer een paar jaar tegenaan kan. Oh, en ik ben ook benieuwd of het nou echt zin heeft om bijvoorbeeld ook het roer in de antifouling te zetten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ritsaert
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Jan 2020, 13:02
ligplaats: Rotterdam
info: Polar 22 uit 1980. 24pk volvo penta.

Re: Onderschip reparatie Polar 22

Berichtdoor broekie » 15 Jan 2020, 15:32

Hoi, ik zou voor een compleet systeem van een fabrikant gaan. Kijk op internet of ga naar een goede winkel voor jachtlakken.
Alle merken hebben een programma om op de juiste wijze op te bouwen vanaf kaal.
Epifanes, International, IJssel allemaal hebben die hele mooie spullen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Onderschip reparatie Polar 22

Berichtdoor harry19612 » 15 Jan 2020, 16:02

Weet je zeker dat het antfouling is wat er nu op zit? Is het hard, of kan je je nagel erin drukken?)
Ben je van plan om de boot elk jaar uit het water te halen?
Als je alles gaat afschuren, wees dan alert op de gelcoat.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Onderschip reparatie Polar 22

Berichtdoor ritsaert » 15 Jan 2020, 16:07

Ja ik weet bijna zeker dat het 'oude' zachte antifouling is aangezien ik steeds zwarte voeten had als ik al hangend aan de boot met mijn voeten het onderschip raakte. Maar ik zal dat van de week nog eens checken.

En in principe kan mijn sloep elk jaar uit het water mits er voldoende plek is. Wat meestal het geval is.
Het is nu echt een rommeltje. Wil het graag goed hebben.

Oh, en ik vaar nooit in zoutwater. Meestal alleen de Bergse Plassen en de Rotte.
ritsaert
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Jan 2020, 13:02
ligplaats: Rotterdam
info: Polar 22 uit 1980. 24pk volvo penta.

Re: Onderschip reparatie Polar 22

Berichtdoor MarcelM » 15 Jan 2020, 16:14

als het zachte AF is dan kun je het eraf spuiten met een hogedruk reiniger (bij de afspuitplaats!)
Krabber gebruiken om de rest eraf te halen. Dit gaat echt sneller dan met een schuurmachine. Zijn speciale krabbers die je ook op een stofzuiger aan kunt sluiten, scheelt een boel rommel!

Daarna even met de schuurmachine erover en opnieuw opbouwen met primer en AF

22 voet heb je in een dag makkelijk kaal met zo een krabber.
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Onderschip reparatie Polar 22

Berichtdoor ritsaert » 15 Jan 2020, 16:15

En als het harde blijkt te zijn? Dan is schuren waarschijnlijk de enige optie, toch?
ritsaert
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Jan 2020, 13:02
ligplaats: Rotterdam
info: Polar 22 uit 1980. 24pk volvo penta.

Re: Onderschip reparatie Polar 22

Berichtdoor harry19612 » 15 Jan 2020, 19:52

Door de 2e foto moest ik denken aan de boot van een vriend van me, die had voor het onderwaterschip een teervervanger van chloor-rubber. Geen aangroeiwerende werking, maar wel erg geschikt als bescherming (naar men zei) voor boten die er elke winter uitgingen. Het vervelende was dat het spul zich erg slecht liet verwijderen. Schuren was geen optie omdat het schuurpapier gelijk vol zat. We hebben het toen met speciale krabbers gedaan (Hete lucht met stofafzuiging)
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten