Smering schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Smering schroefas

Berichtdoor varg » 09 Jan 2020, 00:57

goed idee.
Je kunt zeker niet de pakkingdrukker andersom monteren. Een mooi stuk rubber ertussen klemmen als permanente afdichting naar de askoker. Alles vasttrekken met de twee tapeinden en dan op de omgekeerde pakkingdrukker de rubbermof van het zwevend lager vastzetten. misschien nog een randje aan draaien zodat ie er niet af kan schieten.
succes iig. Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 09 Jan 2020, 08:56

varg schreef:goed idee.
Je kunt zeker niet de pakkingdrukker andersom monteren. Een mooi stuk rubber ertussen klemmen als permanente afdichting naar de askoker. Alles vasttrekken met de twee tapeinden en dan op de omgekeerde pakkingdrukker de rubbermof van het zwevend lager vastzetten. misschien nog een randje aan draaien zodat ie er niet af kan schieten.
succes iig. Arnold


Hoi Arnold, bedankt voor je reactie! Dat was ook niet mijn intentie, ik wou een volledig nieuwe bus draaien. De bus wil ik met +- 3cm in de bestaande koker drukken, op dit vlak ben ik van plan om ook nog 2 O-ring (in groeven) te plaatsen. Dit zou in principe al voldoende moeten afdichten, en om zeker te zijn wil ik dan tussen de kraag van de bus en de koker wat kit doen.

Groet,
Jens
Jenson94
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 12:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Amersfow » 09 Jan 2020, 17:27

zware oplossing. Ik zou er een vetkoord in doen en een vetnippel of vetpomp opzetten. Waar gaat het helemaal over.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor kajoe » 09 Jan 2020, 20:54

soms denk ik wel eens ??? er worden soms moeilijke en ingewikkelde oplossingen bedacht waarom gaan ze niet even bij een scheepsreparatie bedrijf langs oom te vragen wat het best is .
ik zou ook een vet smeer koker er op gezet hebben dit hoeft niet direct op de galan maar ergens waar hij niet in de weg zit met leidinkje ertussen ,en gewoon een goed vetkoort er tussen of meerdere .
al een eeuwigheid werkt dit op alle soorten schepen en is de buitenbus goed aansluitend is het vetverbruik minimaal .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 09 Jan 2020, 23:21

Het is inderdaad niet de meest eenvoudige oplossing, dat ben ik met jullie eens. Echter gezien de lagers toch vervangen moeten worden (slechte staat) en deze niet standaard zijn moet ik sowieso aan het werk op de draaibank om deze zelf te maken. Ik kan dan net zo goed twee bussen draaien waarmee ik een mooi water gesmeerd systeem kan creëren. En dan kan ik in de toekomst standaard componenten toepassen. Daarnaast is het nagenoeg onderhoudsvrij.

Ik begrijp dat sommige mensen het overdreven vinden, maar ik kom zelf uit de maritiem sector en mij is altijd geleerd om dingen in één keer goed te doen zodat je er zo min mogelijk naar om hoeft te kijken! Ik zie dit als een verbetering van het huidige systeem.

Groet, Jens
Jenson94
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 12:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Smering schroefas

Berichtdoor harry19612 » 10 Jan 2020, 10:16

Watersport is hobby, dus leef je vooral uit. Niks mis mee imho.
Bij de weg, woon je toevallig in de buurt van Meppel? :D
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Smering schroefas

Berichtdoor bas » 10 Jan 2020, 11:40

Juist wel een mooie oplossing. Lekker frutselen op de draaibank ...altijd leuk ;)

Topic nog eens doorgelezen....twijfel toch of het ooit een watergesmeerd systeem is geweest. Als dit van een platform afkomt en de koker vult zich af en toe met zeewater dan zou die koker onder je gat vandaan roesten van binnenuit
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor harry19612 » 10 Jan 2020, 12:13

....twijfel toch of het ooit een watergesmeerd systeem is geweest. Als dit van een platform afkomt en de koker vult zich af en toe met zeewater dan zou die koker onder je gat vandaan roesten van binnenuit[/quote]

Dat ben ik eigenlijk niet met je eens. De constructie is typisch watergesmeerd en dat het niet onderhouden is, is ook wel duidelijk te zien aan de roest op de schroefdraad van de pakkingdrukker. Het ontbreken van de smeernippel verbaast me een klein beetje, maar omdat reddingsmiddelen in mijn ervaring toch al altijd als sluitpost werd gezien toch ook niet heel veel. Roestvorming in het binnenwerk lijkt me wel meevallen omdat er maar beperkt zuurstof bij kan.
Het onderhoud van de sloepen beperkte zich bij ons altijd tot de motor en het strijksysteem. Controle van de eventuele lekkage van de schroefas.....nou ja, laat ik zeggen dat dat geen prioriteit had. 8-)
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Smering schroefas

Berichtdoor bas » 10 Jan 2020, 14:18

De constructie is typisch watergesmeerd

Juist niet toch? Geen waterschepjes, harde kunststof glijlagers...

Roestvorming in het binnenwerk lijkt me wel meevallen omdat er maar beperkt zuurstof bij kan.

Als er water in en uit kan lopen komt er ook zuurstof bij. Zal geen optimale ventilatie zijn maar genoeg om staal in zeelucht goed te laten roesten.

Kan nog zijn dat de koker niet van staal is maar anders denk ik toch dat het een vetgesmeerd asje is. Alleen wel weer apart dat er dan geen smeerpunt te vinden is idd
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor harry19612 » 10 Jan 2020, 16:02

Zeker weten doe ik het beslist niet hoor, maar mijn vorige boot had een vetsmering en aan de buitenzijde een sluitring met daarin een simmerring voor de afdichting. Vet kon er wel uit, maar water kon er niet in (nou ja, in theorie). De lagering bestond uit he stuwdruklager, en de tripod vlak voor de schroef. Er ging zowat een hele bus vet in. Mijn huidige boot met watersmering heeft ook harde glijlagers, met alleen vetkoord voor de afdichting. Op beide systemen zitten smeerpunten, maar dat is nu meer voor het extra smeren van het vetkoord dan wat anders (denk ik). Iets van waterschepjes heb ik nog niet kunnen ontdekken ergens. Daar zal ik wat beter op gaan letten van het voorjaar.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten