broekie schreef:Ik denk dat het verharde keerringen zijn.
Ik zou de zaak schoonmaken en eens goed kijken wat het voor afdichting is.
Als het geen vetkoord is, moet het een keerring zijn.
Heb je iets gezien wat lijkt op waterschep om de schroefas te smeren?
Verder ben ik niet echt thuis in schroefas systemen. Een specialist moet je meer kunnen vertellen.
Bedankt voor je reactie, er zitten geen keringen o.i.d. in. De foto's laten alles zien wat er aanwezig is. Voor en achterin de koker zit dus een kunststof glijlager en de gland zonder vetkoord. Ik ga hier gewoon een vetkoord in stoppen, dat zou een goede afdichting moeten bewerkstelligen. Alleen maak ik me dan zorgen om de smering van de lagers, er zit namelijk geen waterschep om de schroefas te smeren.
Het maffe is dat ik de boot gekocht heb, ik deze in IJmuiden in het water heb gegooid en zelf naar Uitgeest gevaren ben. Dit was een volle dag varen en de schroefas heeft toen nauwelijks gelekt (dit heb in nauwlettend in de gaten gehouden, omdat ik de staat van de boot niet kende) er kwam zo nu en dan een druppeltje langs de gland.
Ik zat er zelf ook al aan te denken om dit aan een specialist te vragen, hebben jullie een adres welke kennis heeft van zaken?
jkos schreef:Mijn vraag is dan ook: hoe is de achterzijde gelagerd of afgedicht?
De achterzijde is gelagerd.
kajoe schreef:tja totaal mishandelde galant waarschijnlijk wist de vorige eigenaar niet het hoe en wat en heeft wel de moeren wat aangedraaid maar niet op de hoogte dat er koord tussen moest en ja als je er maar genoeg vet in draait lekt het weinig ,in plaats van bronzen bussen werden bij kleine objecten ook wel nylon bussen gebruikt waren even zo goed ,
nou sterkte er mee zal zeker wel goedkomen .
Waarschijnlijk wel... het rare is alleen dat deze boot rechtstreeks van het beatrice olieplatform afgekomen is, je zou toch verwachten dat deze boten worden onderhouden door een gecertificeerd bedrijf daar de regels voor de scheepvaart etc. zeer streng zijn.