Mass Combi en het laden van accu's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Mass Combi en het laden van accu's

Berichtdoor whalertje40 » 02 Jan 2020, 17:23

Ik heb recent een boot gekocht met daarin de volgende onderdelen, een Mastervolt Mass combi 12/2000/100 + scheidingsdiode BI702 + Battery Watch + Dynamo met de Alpha-Pro 1. In de begin-situatie had ik 2 accu-sets, te weten: de start-accu en de service accu voor de 12 V verbruikers en de boegschroef.

De nieuwe situatie is met 3 accu-sets, 1 extra set voor de boegschroef. Echter hoe ga ik dit laden in combinatie met de Mass Combi, liever had ik een losse acculader en omvormer gehad. Maar dat is nu eenmaal niet de situatie, dus ik heb het volgende voor ogen:
- De service-accu wordt via de Mass combi geladen met walaansluiting,
- De boegschroef en startaccu worden via een scheidingsdiode (BI702) op de 5A uitgang van de Mass combi geladen met walaansluiting,
- De boegschroef en startaccu worden via bovenstaande scheidingsdiode via de dynamo tijdens motorbedrijf (dus de + van de dynamo en de 5A uitgang zitten op de A aangesloten),
- De service-accu wordt dan geladen via een nieuwe scheidingsdiode die ik ook op de dynamo aansluit.

Echter wordt dan tijdens laden via de Mass Combi ook de 5A uitgang gebruikt voor de service-accu.
Ik heb aardig zitten vogelen maar ik ben niet tevreden met de op oplossing, heeft iemand anders nog een goed idee hoe ik dit aan kan pakken?
De oplossing zou misschien zijn de 5A uitgang niet te gebruiken en de start en boegschroef accu alleen via de dynamo te laden.
Ik hoor het graag van jullie.
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Mass Combi en het laden van accu's

Berichtdoor pascall » 02 Jan 2020, 20:12

Waarom niet de acculader en de dynamo op de diodebrug en tevens ook de 3 accu's, haal je het maximale uit je acculader.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Mass Combi en het laden van accu's

Berichtdoor whalertje40 » 02 Jan 2020, 21:57

pascall schreef:Waarom niet de acculader en de dynamo op de diodebrug en tevens ook de 3 accu's, haal je het maximale uit je acculader.

Mvg,

Pascal.

Helaas heb ik een combi dus dat gaat dan niet werken op deze manier. Bij een losse acculader en omvormer gaat dat wel.
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Mass Combi en het laden van accu's

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Jan 2020, 00:32

Als ik het allemaal goed begrepen heb, werken zowel de combi (ik heb dezelfde, prachtkast) als de Alpha-Pro (in feite de regel elektronica die ook in de Combi zit) alleen optimaal als ze direct op de accu zitten waar de grote stroom naar toe gaat.
In de praktijk, zal dat de service accu zijn.

Uitgaande van 3 accu's, zeg ik uit de losse pols:

Combi-Service op de Service accu
Combi-Start op de diodebrug met daarop de start en boegschroefaccu
Alpha-Pro op de Service accu
Accu > Accu lader van Service accu naar diodebrug, echter alleen actief als motor loopt

Tot zover een uit de losse pols suggestie.

Maar waarom moeilijk doen en een 3e accu voor je boegschroef?
Ik weet niet of dat ook je plan is, maar dat heeft m.i. alleen ècht zin, als je die accu voorin, vlak bij je boegschroef zet.
Anders zie ik de toegevoegde waarde er niet van in .....

Ik heb zelf ook zo'n kast (zou nooit een gescheiden lader/omvormer willen hebben, maar dat ter zijde) op 3x230 Ah Service set en 2x75 Optima Red Top voor de motor, de boegschroef en de ankerlier.
En die staan gewoon naast elkaar achter in de "kelder"
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Mass Combi en het laden van accu's

Berichtdoor whalertje40 » 03 Jan 2020, 16:51

R.C.Grootveld schreef:Als ik het allemaal goed begrepen heb, werken zowel de combi (ik heb dezelfde, prachtkast) als de Alpha-Pro (in feite de regel elektronica die ook in de Combi zit) alleen optimaal als ze direct op de accu zitten waar de grote stroom naar toe gaat.
In de praktijk, zal dat de service accu zijn.

Uitgaande van 3 accu's, zeg ik uit de losse pols:

Combi-Service op de Service accu
Combi-Start op de diodebrug met daarop de start en boegschroefaccu
Alpha-Pro op de Service accu
Accu > Accu lader van Service accu naar diodebrug, echter alleen actief als motor loopt

Tot zover een uit de losse pols suggestie.

Maar waarom moeilijk doen en een 3e accu voor je boegschroef?
Ik weet niet of dat ook je plan is, maar dat heeft m.i. alleen ècht zin, als je die accu voorin, vlak bij je boegschroef zet.
Anders zie ik de toegevoegde waarde er niet van in .....

Ik heb zelf ook zo'n kast (zou nooit een gescheiden lader/omvormer willen hebben, maar dat ter zijde) op 3x230 Ah Service set en 2x75 Optima Red Top voor de motor, de boegschroef en de ankerlier.
En die staan gewoon naast elkaar achter in de "kelder"


Hoi Rob, bedankt voor de reactie.
De 3e set accu's komt inderdaad bij de boegschroef te staan, ik heb voor de service-accu's maar 250 Ah (2x 125 Ah AGM) beschikbaar.
Voor de boegschroef heb ik 3x Optima Red-Top accu van 55 Ah beschikbaar, en de start-accu is een 90 Ah.

Ik denk dat ik de oplossing heb:
- De service-accu laden via de combi-service,
- De boegschroef-accu en start-accu laden via de 5A uitgang via een scheidingsdiode met 2 diode's,
- De service-accu + boegschroef-accu + start-accu laden via de dynamo via een scheidingsdiode met 3 diode's.

Maar ik begrijp van jou dat de 3 traps regeling zowel van de Alpha Pro en Mass Combi niet optimaal werken als je deze niet direct op de accu aansluiten maar via een scheidingsdiode bijvoorbeeld. Ik heb gelukkig al de documentatie bij de boot gekregen en in de gebruikershandleiding staat een voorbeeld met een scheidingsdiode, dus dat lijkt me dan geen probleem.

Ik ben een tijdje uit de boten weg geweest en ik zie dat er nu ook Mosfet techniek toegepast wordt in plaats van een diode, dan heb je nagenoeg geen spanningsverlies meer.
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Mass Combi en het laden van accu's

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Jan 2020, 18:57

whalertje40 schreef:ik zie dat er nu ook Mosfet techniek toegepast wordt in plaats van een diode, dan heb je nagenoeg geen spanningsverlies meer.

Klopt, ik heb ook zo'n MOS-FET brug er in zitten, dan heb je nagenoeg geen verlies meer
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Mass Combi en het laden van accu's

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Jan 2020, 18:58

whalertje40 schreef:Maar ik begrijp van jou dat de 3 traps regeling zowel van de Alpha Pro en Mass Combi niet optimaal werken als je deze niet direct op de accu aansluiten maar via een scheidingsdiode bijvoorbeeld. Ik heb gelukkig al de documentatie bij de boot gekregen en in de gebruikershandleiding staat een voorbeeld met een scheidingsdiode, dus dat lijkt me dan geen probleem.

OK, verrassend, maar als het in de documentatie staat zal dat wel zo zijn..
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Mass Combi en het laden van accu's

Berichtdoor Rob Art » 04 Jan 2020, 23:29

Ik zou je de volgende optie willen adviseren:
Service accu en boegschroef accu parallel aansluiten via een DC/DC converter.
De DC/DC converter naast de boegschroef accu's monteren, scheelt weer in je spannings verlies.

Motor bedrijf:
DC/DC converter in schakelen via het run signaal van de motor.

Wal aansluiting:
DC/DC converter in schakelen via een relais walspanning aanwezig.
Mocht je een Masterbus systeem hebben en alles is aan elkaar geknoopt, dan kan je bovenstaande oplossen door een schakel "Event"aan te (laten) maken.

Ik zou niet de 5A uitgang van de combi gebruiken voor het bijhouden van de start en boegschroef accu. Hou deze uitgang alleen voor de start accu.
Heb jij een standaard motor dynamo en een Alpha Pro dynamo?

Nog even terug komend op de 3 traps laad karakteristiek: dit werkt idd niet optimaal achter een diode laadstroomverdeler omdat de lader de accu niet kan meten.

Zelf heb ik de volgende configuratie:
Motor bedrijf:
De start, boegschroef en bijboot accu worden geladen via de Mass Charger. Voordeel is dat de start accu (incl. standaard dynamo) op uitgang 3 zit aangesloten, die bij motor bedrijf ook fungeert als laad ingang. De 3 aangesloten accu's worden dan 3 traps geladen door de standaard motor dynamo.

Wal aansluiting:
Aangesloten aan de walspanning werkt de Mass Charger als een normale accu lader en worden de 3 aangesloten accu's normaal 3 traps opgeladen.

De Alpha Pro 3 (dynamo) en de Mass Combi zijn alleen maar voor de 700Ah service set.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Mass Combi en het laden van accu's

Berichtdoor whalertje40 » 08 Jan 2020, 20:13

Rob Art schreef:Ik zou je de volgende optie willen adviseren:
Service accu en boegschroef accu parallel aansluiten via een DC/DC converter.
De DC/DC converter naast de boegschroef accu's monteren, scheelt weer in je spannings verlies.

Motor bedrijf:
DC/DC converter in schakelen via het run signaal van de motor.

Wal aansluiting:
DC/DC converter in schakelen via een relais walspanning aanwezig.
Mocht je een Masterbus systeem hebben en alles is aan elkaar geknoopt, dan kan je bovenstaande oplossen door een schakel "Event"aan te (laten) maken.

Ik zou niet de 5A uitgang van de combi gebruiken voor het bijhouden van de start en boegschroef accu. Hou deze uitgang alleen voor de start accu.
Heb jij een standaard motor dynamo en een Alpha Pro dynamo?

Nog even terug komend op de 3 traps laad karakteristiek: dit werkt idd niet optimaal achter een diode laadstroomverdeler omdat de lader de accu niet kan meten.

Zelf heb ik de volgende configuratie:
Motor bedrijf:
De start, boegschroef en bijboot accu worden geladen via de Mass Charger. Voordeel is dat de start accu (incl. standaard dynamo) op uitgang 3 zit aangesloten, die bij motor bedrijf ook fungeert als laad ingang. De 3 aangesloten accu's worden dan 3 traps geladen door de standaard motor dynamo.

Wal aansluiting:
Aangesloten aan de walspanning werkt de Mass Charger als een normale accu lader en worden de 3 aangesloten accu's normaal 3 traps opgeladen.

De Alpha Pro 3 (dynamo) en de Mass Combi zijn alleen maar voor de 700Ah service set.


Bedankt Rob voor je goede advies!!

Ik ben zelf ook even verder gaan denken met betrekking tot de ideale oplossing mede ook door het meedenken van andere Rob.

Bij walspanning
De service-accu en boegschroef-accu parallel aan elkaar (of dit gaat weet ik niet omdat ik 2x125 Ah (service-accu) en 3x55 Ah (boegschroef-accu) heb, allen AGM) en aansluiten op de service-accu uitgang van de Mass-Combi en de 5A uitgang gebruiken voor de start-accu. Ik gebruik de huidige 90 mm2 kabels van de machinekamer naar de boegschroef, dit is voldoende capaciteit.

Bij motorbedrijf
De service-accu en boegschroef-accu parallel aan elkaar rechtstreeks op de Dynamo. De start-accu laad ik dan met de dynamo via 1 uitgang van mijn scheidingsdiode, zo blijft de start-accu gescheiden van de service-accu en boegschroef-accu. Eventueel kan ik ook gebruik maken van een Victron Cyrix relais, dan kan de scheidingsdiode vervallen.

Want denken jullie hier van?
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten