BTW verklaring

algemene discussies

BTW verklaring

Berichtdoor broekie » 16 Dec 2019, 16:58

Ik ken iemand die zijn schip recent heeft verkocht aan iemand die in het buitenland woont.
Deze persoon eist een BTW verklaring.
Om het schip in te voeren moet hij namelijk aantonen dat de BTW over het schip is betaald in het verleden.
De douane geeft deze verklaringen af mits je over de juiste bewijzen beschikt.

In dit geval krijgt de verkoper de verklaring niet, hij kan niet aantonen dat de BTW over de aankoop is afgedragen.
Ik ga zelf zo'n verklaring aanvragen voor de toekomst.
Dus aan iedereen de tip om eens te kijken of je kan aantonen dat je schip BTW vrij is, kan belangrijk zijn in de toekomst.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ervaartuig

https://www.vaarbewijzen.nl/btw/
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: BTW verklaring

Berichtdoor pascall » 16 Dec 2019, 17:52

Ik heb alle facturen van de bouw overgedragen bij de Douane, daarop heb ik een BTW verklaring gekregen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: BTW verklaring

Berichtdoor Yep » 16 Dec 2019, 18:15

Me2.
Deze verklaring heeft een geldigheid van 3 jaar.
Verlengen is een eitje (op basis van de al bekende gegevens).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: BTW verklaring

Berichtdoor Basher » 17 Dec 2019, 02:06

Bij mijn huidige schip was er een.
Nu recente en geldige versie aanwezig.
En idd verlengen is een eitje. :lol:
Toevallig vroeg de makelaar er naar. Dit idd met de verkoop aan buitenlkander.
Kan bij verkoop nuttig zijn, maar ook bij reizen naar het buitenland.
Er is mij in België 1 x naar gevraagd.
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: BTW verklaring

Berichtdoor Het Sluizenfront » 14 Jan 2020, 11:31

Ik ben pas nieuw op dit forum en zie dit topic over de BTW-verklaring.
Daarover heb ik een vraagje.
Wij hebben onze boot oktober vorig jaar gekocht en hebben daar toen een Duitse BTW-verklaring uit 2002 bij gekregen.
Volgens de "makelaar was die oké.
Onze in Nederland gebouwde boot is inderdaad in 2002 nieuw door een Duitse eigenaar gekocht.
Enkele jaren later is de boot weer overgenomen door een Nederlandse eigenaar.
Klopt het dat dan die Duitse BTW-verklaring gewoon geldig blijft.
Misschien een domme vraag maar ik ben helemaal niet thuis in deze materie :|
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: BTW verklaring

Berichtdoor broekie » 14 Jan 2020, 17:57

Ik zou de belastingdienst douane raadplegen. Sluit je een discussie welles nietes uit.
Je kunt ook een Nederlandse BTW verklaring aanvragen op basis van de documenten die je hebt.
Weet je gelijk of je goed zit en heb je een recente voor de toekomst.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: BTW verklaring

Berichtdoor Het Sluizenfront » 16 Jan 2020, 12:41

broekie schreef:Ik zou de belastingdienst douane raadplegen. Sluit je een discussie welles nietes uit.

Vanmorgen contact gehad met de Belastingdienst Douane.
Toen ik vertelde dat ik een Duitse BTW-verklaring heb van 2002, kreeg ik als antwoord dat dat niet mogelijk is omdat de Duitse autoriteiten pas enkele jaren BTW-verklaringen uitgeven.
Hij vermoedde dan ook dat het een document is wat niet officieel is opgemaakt; er staat bijvoorbeeld geen stempel op.
Op mijn vraag of ik alsnog een Nederlandse BTW-verklaring kan aanvragen gaf de man aan dat dat wel kan maar dat ik dan een aankoopfactuur van de nieuwe boot moet kunnen overleggen waaruit blijkt dat de BTW is betaald.
Dat document heb ik niet maar zou ik kunnen opvragen bij de fabrikant, ware het niet dat de fabrikant van Reline in 2015 failliet is gegaan.
Op mijn vraag of ik zonder dit document problemen kan krijgen als ik in een van de omringende buitenlanden ben, antwoordde de man dat ik geen problemen kan krijgen zolang ik niet op zee kom. Het schijnt dat autoriteiten in de EU-landen niet mogen vragen naar een BTW-verklaring als je op hun binnenwateren vaart.
Onze boot mag volgens de papieren wél op zee komen (categorie B) maar dat zijn wij niet van plan. Als ik de boot ooit wil verkopen en de nieuwe eigenaar wil daarmee wél de zee op, dan is een BTW-verklaring wél nodig.
Op mijn vraag hoe het dan zit als je binnen de territoriale wateren blijft gaf de man aan dat dat niet uitmaakt omdat de douane, die ergens aan de kust staat te controleren op binnenkomende schepen, niet kan zien of jij echt van buiten komt of niet. Daarom moet je een BTW-verklaring kunnen overleggen.
Dat betekent dat als ik de boot ooit wil verkopen, en de nieuwe eigenaar er de zee mee op wil, er wél een probleem is.
Weet iemand of het mogelijk is om oude facturen, uitgeschreven door een inmiddels failliet bedrijf, nog op te vragen zijn? :|
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: BTW verklaring

Berichtdoor Oeverloos » 16 Jan 2020, 15:05

Beste Het Sluizenfront,

Een punt van aandacht bij de aankoop van een boot is de originele aankoopfactuur met btw of alle rekeningen met btw bij zelfbouw.
De Nederlandse dounane kan dan controleren dat de btw betaald is.
Je kunt er ook een douane verklaring mee aanvragen.

Mijn ervaring is dat b.v. in Duitsland, Denemarken en Zweden mij niet door de douane of kustwacht werd gevraagd naar de btw.
Wel naar je scheepspapieren (Duitsland van zee ingang Elbe en in de sluis van Brunsbuttel) , paspoort (Zweden en Denemarken)

In Nederland kun je verwachten controle te krijgen in havens en sluizen aan de kust, zoals Kornwerderzand ( werd toen alleen naar persoonsgegevens gevraagd), Delfzijl of de waddeneilanden. Ankerend bij de Engelsman plaat werd ik gecontroleerd op een marifooncertificaat.

Als je niet in de kustplaatsen komt en alleen op het binnenwater, word je niet door de douane gecontroleerd en geldt de EU wetgeving van vrij verkeer van personen en goederen.
Je hebt dan geen btw verklaring nodig omdat de douane er van uitgaat dat de boot in de EU is gekocht.
Bij de kust neemt de douane aan dat je mogelijk van buiten de EU kunt komen.

Je kunt wellicht het beste proberen de eerste eigenaar op te sporen en kijken of hij de originele aankoopfactuur nog kan vinden.
Een originele aankoopfactuur heeft invloed op de waarde van een gebruikte boot. Een boot met een aankoopfactuur met afgedragen btw heeft een andere waarde omdat een eventuele btw claim hier niet boven hangt.

Booteigenaren met een bv hebben vroeger wellicht hun boot aangekocht of laten bouwen via hun bedrijf en als de boot dan later verkocht moet worden komt die bij een makelaar te koop zonder afgedragen btw. Dan zijn er ook Nederlanders en Duitsers die hun boot gekocht hebben via hun buitenlandse bedrijf gevestigd op een eiland buiten de EU. Die hebben dus ook een aankoopfactuur zonder afgedragen btw.

Als je niet in de kustgebieden komt en gewoon op het binnenwater vaart zou ik mij verder geen zorgen maken. Hier in Friesland heb ik nog nooit gehoord dat wie dan ook, ooit om een btw verklaring werd gevraagd.

Als de jachtwerf niet meer bestaat dan kun je proberen de vroegere eigenaar van de jachtwerf of de bestuurder op te sporen bijvoorbeeld via de Kamer van Koophandel. Daar vind je soms nog namen en adressen van bestuurders of eigenaars.
Kijk dan eerst eens bij http://www.drimble.nl
Anders blijft alleen de eerste eigenaar over als bron.

Ik ben op dit gebied slechts een watersporter met een beetje vaarervaring dus hou mij ten goede.

Mvrg.
Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: BTW verklaring

Berichtdoor jkos » 16 Jan 2020, 15:58

In 2019 heb ik via een officiële (Engelse) makelaar een boot gekocht in Engeland.
Ik heb de boot persoonlijk vanuit Lowestoft overgevaren naar Nederland.
Tijdens de passage van de Roompotsluis kwam de douane aan boord, ik heb toen de koopovereenkomst laten zien waarop netjes te lezen stond dat de BTW reeds was afgedragen in Engeland.
Volgens de douane was dit bewijs van aankoop voldoende.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: BTW verklaring

Berichtdoor Mopolcamper » 17 Jan 2020, 11:13

Een serieus te nemen makelaar levert een deugdelijke BTW-verklaring mee, zeker als je daarom vraagt!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten