Antifouling vraag

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Antifouling vraag

Berichtdoor elrenegado » 11 Dec 2019, 15:51

In het jaar dat ik mijn vorige boot, was deze in het voorjaar voorzien van een verse laag AF van International, waterways future.
Toen ik hem einde dat jaar kocht, stond hij op de kant en heb ik voor aankoop bedingt dat verkoper nog een laag AF aan liet brengen.
Dat was in 2015.
Ik heb hier tot september 2019 mee gevaren, en bij verkoop zat er nog nauwelijks aangroei op, en was de AF nog in goede staat.

Nu gaat onze nieuwe boot in April 2 weken de loods in, en is ook de AF aan de beurt.
Wat erop zit weet ik niet, maar voor zover ik het kan zien, zit het wel vast.

Dus ik ga ervan uit dat ik het kan laten zitten, enkel goed reinigen en opruwen en voorzien van een goede laag Primocon van International.
Maar wat dan ?

WaterwaysFuture is niet meer te koop,
En de vervanger ervan, de Micron , geeft aan dat het 1 jaar beschermd, en dat er 1 laag op moet.
Zou ik er 3 jaar mee doen als ik er 3 lagen op zet ?

Of is er een advies voor een andere zelfslijpende AF waarmee de boot 3 tot 5 jaar in het water kan blijven ??
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor pascall » 11 Dec 2019, 17:40

Ons bootje wordt binnenkort gestraald, het onderwaterschip wel te verstaan.
Omdat de regelgeving maandelijks wordt aangescherpt, en vele antifoulings al verboden zijn, wordt de keuze voor op zoutwater gelegen schepen erg mager.
ook met de vooruitzichten op een totaalverbod gaat mijn belangstelling uit naar dit product, Hempel Silic One 77450 biocidevrij.
Dit product wordt al toegepast op zeeschepen, aldus de fabrikant, te tijd zal het leren.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor Marie Christina » 11 Dec 2019, 17:56

Ik hoor er zeer verschillende verhalen over.
Van "geldverspilling" tot "Topspul".
Ik ben dus zeer benieuwd naar jouw ervaring ermee.
Kom je er tzt even op terug?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor broekie » 11 Dec 2019, 18:00

Ik zou eerst vaststellen of je harde of zachte AF hebt.
Zachte lost op als je er met een vochtige doek overheen gaat.

Als de laag gaaf is en je hebt geen losse of kale plekken met roest enz. kun je er gewoon met eenzelfde AF overheen na schoonmaken.
Primacon gebruik je op plekken die niet goed zijn en voorbehandeld moeten worden.

Zelf gebruik ik een AF die wel toegestaan is maar niet onder de milieu vriendelijkste valt denk ik, nl met koper wat weer mag.
Komt uit de Rotterdamse haven, adres via een forum lid gekregen. Niet duur en goed. Heeft ook primacon. PM voor meer info.

Op de sites van de leveranciers vindt je verder informatie genoeg denk ik over de reguliere produkten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor Hooveld960 » 11 Dec 2019, 18:09

Ik zit voor hetzelfde. Op mijn boot zit nu Epifanes Werdol kopervrij. Toch zie ik deze niet in de lijst met toegestane AF. Is een zachte AF.

Epifanes coppercruise high performance is, volgens Epifanes, wel een toegestane AF. Maar volgens de productomschrijving alleen geschikt om aan te brengen op koperhoudende AF.

Vraag me af of dit echt zo strict werkt?

Overigens raar dat een kopervrije AF zoals de Werdol kopervrij, verboden is en een AF met koper wel toegestaan is.

Zie hier de lijst met toegestane AF: https://www.varendoejesamen.nl/storage/app/media/Antifouling/toegelaten-antifoulings-particulieren-27-03-2018.pdf
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor pascall » 11 Dec 2019, 18:56

Hooveld960 schreef:Ik zit voor hetzelfde. Op mijn boot zit nu Epifanes Werdol kopervrij. Toch zie ik deze niet in de lijst met toegestane AF. Is een zachte AF.

Epifanes coppercruise high performance is, volgens Epifanes, wel een toegestane AF. Maar volgens de productomschrijving alleen geschikt om aan te brengen op koperhoudende AF.

Vraag me af of dit echt zo strict werkt?

Overigens raar dat een kopervrije AF zoals de Werdol kopervrij, verboden is en een AF met koper wel toegestaan is.

Zie hier de lijst met toegestane AF: https://www.varendoejesamen.nl/storage/app/media/Antifouling/toegelaten-antifoulings-particulieren-27-03-2018.pdf


Ik zie 27-3-2018 staan, deze is allang niet meer actueel!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor elrenegado » 11 Dec 2019, 21:10

@broekie.
Ik heb de boot in oktober aangekocht.
Ik weet dus niet welke AF erop zit, behalve dat hij zwart is, en waarschijnlijk hard. (zag geen wolkje in het water bij wrijven wat ik bij me vorige boot wel had)

Ik moet er dus wel een volledige laag primocon overheen zetten, omdat dat een schakellaag vormt tussen de nieuwe en oude onbekende AF.

Maar wat is je ervaring met die AF die jij eronder hebt ?
Gaat hij meerdere seizoenen mee ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor Hooveld960 » 11 Dec 2019, 21:45

@Pascall: als je naar de website gaat van varendoejesamen en dan klikt op de lijst met toegestane AF dan kom je daar terecht. Ik zie ook in de link dat het een oude datum is, maar deze lijst krijg je wel actueel te zien.
Ik zal ze eens een mailtje sturen.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor broekie » 11 Dec 2019, 22:54

De AF is in voorjaar 2015 aangebracht op een schakellaag intertuf door een werf.
In 2019 voorjaar is het schip eruit geweest en afgespoten. Aangroeiing was niet sterk, vaar hoofdzakelijk zoetwater.
De rode AF op foto 1 is de AF van 4 jaar terug.
Mijn probleem zat in de hechting van de basislagen op de waterlijn. AF doet daar niets aan.
De losse lagen zijn vernieuwd en de waterlijn opgehoogd. Het stuk dat los lag was eenvoudig niet goed aangebracht bij schilderen.

Ik wil opmerken dat AF geen bescherming voor staal is. De basis op je staal moet gewoon goed zijn.
Daar zijn andere middelen voor om je staal onder water te beschermen.
AF voorkomt aangroeien. Dat doet het spul goed.

Even een borstel rondom de waterlijn nu en hij is weer mooi blauw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor broekie » 11 Dec 2019, 23:11

Nog even een opmerking.
Zachte over hard is geen probleem. Kan gewoon als de AF schoon is en vast zit.
Wil je harde over een zachte aanbrengen, moet je een schakellaag Primacon aanbrengen.

Hard over hard en zacht over zacht is ook geen probleem natuurlijk.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten