Dek/bilge pomp

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Dek/bilge pomp

Berichtdoor pascall » 02 Dec 2019, 17:16

Goede dag, vraagje,

Ik heb twee dek/bilge pompen, Jabsco Utility Puppy 3000.
Een in gebruik, en een op de plank gereviseerd, dat op de plank liggen heb ik niet zoveel aan.
Nu vraag ik mij af, heeft het zin om de tweede pomp naast de eerste pomp te monteren, dus op de zelfde leiding?
Krijg ja dan meer opbrengst?
Wordt de belasting minder voor de pomp als er een tweede bij wordt geplaatst, deze kan knap warm worden.

Ik hoor graag van jullie.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Dek/bilge pomp

Berichtdoor Yep » 02 Dec 2019, 19:26

Lijkt me afhankelijk van de druk van de respectieve pompen.
Gestel dat een pomp een veel hogere druk levert dan de andere, dan zou deze die andere pomp kunnen tegenwerken (denk ik).
Zou het gewoon proberen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Dek/bilge pomp

Berichtdoor Marie Christina » 02 Dec 2019, 20:58

Is in dr de bagger heel normaal bij walpersen.
Pomp 1 zuigt het zand uit het beun naar de perspomp toe en laatdtgenoemde transporteert het naar de wal.
Zolang pomp 2 niet aan 1 gaat zuigen is er niets aan de hand.
Daarom zit er tussen pomp 1en 2 een afsluiter.
Vraagt 2 te veel, te zien aan de dalende druk op de manometer van 1, dan de tussenafsluiter wat knijpen.

Pomp 2 moet dus ietsje minder druk hebben dan 1.

Je hebt dan niet zozeer meer opbrengst, maar wel meer druk.
Lekker dekwassen op het stuurhuisdak zal geen probleem zijn.
Maar je moet wel even aan de knutsel.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Dek/bilge pomp

Berichtdoor pascall » 02 Dec 2019, 21:29

Marie Christina schreef:Is in dr de bagger heel normaal bij walpersen.
Pomp 1 zuigt het zand uit het beun naar de perspomp toe en laatdtgenoemde transporteert het naar de wal.
Zolang pomp 2 niet aan 1 gaat zuigen is er niets aan de hand.
Daarom zit er tussen pomp 1en 2 een afsluiter.
Vraagt 2 te veel, te zien aan de dalende druk op de manometer van 1, dan de tussenafsluiter wat knijpen.

Pomp 2 moet dus ietsje minder druk hebben dan 1.

Je hebt dan niet zozeer meer opbrengst, maar wel meer druk.
Lekker dekwassen op het stuurhuisdak zal geen probleem zijn.
Maar je moet wel even aan de knutsel.


Kijk daar kan ik wat mee, ik sta er ook niet van te kijken dat het antwoord uit deze hoek komt :roll: :D
Ik ga een beetje hobbyen, kijken of ik het netjes geïnstalleerd krijg, wordt vervolg.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Dek/bilge pomp

Berichtdoor aquanaut » 02 Dec 2019, 22:20

Pascall,

Wil je de pompen nu in serie of parallel zetten?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Dek/bilge pomp

Berichtdoor kajoe » 03 Dec 2019, 09:21

volgens mij moet dat zonder probleem gaan wel dikte van de afvoer leiding .ev wat aanpassen .
op de tankvaart word heel vaak met 2 pompen gewerkt en afgevoerd door een persleiding ,dit zelfs onder vrij hoge druk maar moet wel gelijktijdig met even hoge druk anders perst de ene de vloeistof terug door de andere pomp , en bij klein spul kan je er een terugslag klep tussen zetten zodat als er een uitvalt /gezet word de ander door kan gaan .
wij losten zo met een pomp ruim 650 kub per uur en met 2 ruim 1200 kub maar moest je er een stilzetten had je een ingewikkeld geheel van dat je bijde pompen moest minderen en dan van de pomp die stil ging eerst de pers zoveel mogelijk knijpen en de pomp steeds langzamer laten draaien dan op het laatste mommend snel en de pomp stilzetten en de afsluiter dicht doen ,maar men vergiste zich nog wel eens en draaide ze zuigafsluiter dicht met de kans dat de filterbak uit knalde en dus had je een geweldige troep.
oja wij zaten in de stookolie meest bunkerwerk schip 2260 ton dubbel leiding systeem ,een los giek pers was10 duim laad een zuig was 20 duim .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Dek/bilge pomp

Berichtdoor bas » 03 Dec 2019, 12:18

Moet op zich wel kunnen werken al zal e.e.a. ook van het al aanwezige leidingwerk afhangen of je ook daadwerkelijk meer debiet gaat krijgen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Dek/bilge pomp

Berichtdoor pascall » 03 Dec 2019, 19:13

aquanaut schreef:Pascall,

Wil je de pompen nu in serie of parallel zetten?

Aquanaut


De bedoeling is de pompen in serie zetten.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Dek/bilge pomp

Berichtdoor pascall » 03 Dec 2019, 19:18

kajoe schreef:volgens mij moet dat zonder probleem gaan wel dikte van de afvoer leiding .ev wat aanpassen .
op de tankvaart word heel vaak met 2 pompen gewerkt en afgevoerd door een persleiding ,dit zelfs onder vrij hoge druk maar moet wel gelijktijdig met even hoge druk anders perst de ene de vloeistof terug door de andere pomp , en bij klein spul kan je er een terugslag klep tussen zetten zodat als er een uitvalt /gezet word de ander door kan gaan .
wij losten zo met een pomp ruim 650 kub per uur en met 2 ruim 1200 kub maar moest je er een stilzetten had je een ingewikkeld geheel van dat je bijde pompen moest minderen en dan van de pomp die stil ging eerst de pers zoveel mogelijk knijpen en de pomp steeds langzamer laten draaien dan op het laatste mommend snel en de pomp stilzetten en de afsluiter dicht doen ,maar men vergiste zich nog wel eens en draaide ze zuigafsluiter dicht met de kans dat de filterbak uit knalde en dus had je een geweldige troep.
oja wij zaten in de stookolie meest bunkerwerk schip 2260 ton dubbel leiding systeem ,een los giek pers was10 duim laad een zuig was 20 duim .


Oke, duidelijk verhaal, ik kan me wel iets voorstellen van een ontplofte filterbak als je in de stookolie zit.
In deze tijd was het misschien een bijkomstig voordeel dat je na je werk gelijk het dak op kon, maar ja na 5 december houd dat ook weer op ;)

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Dek/bilge pomp

Berichtdoor pascall » 03 Dec 2019, 19:21

bas schreef:Moet op zich wel kunnen werken al zal e.e.a. ook van het al aanwezige leidingwerk afhangen of je ook daadwerkelijk meer debiet gaat krijgen.


Ik ga in ieder geval een poging wagen, dat ding op de plank laten liggen is ook geen optie.
Wat de dikte van de slangen betreft, dat is ook nog een puntje.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten