accu laden met gelijkstroom generator

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

accu laden met gelijkstroom generator

Berichtdoor jkb » 25 Nov 2019, 21:37

Als ik mijn accu's zou willen laden via een 230V generator op mijn acculader (Multiplus 24-1600) zou ik een generator nodig hebben die een zuivere sinus levert.
Naar mijn idee zou je beter een (in mijn geval) 24V gelijkstroom generator kunnen gebruiken. Maar ja die zijn er, voor zover ik weet, niet in de "fluister" uitvoering zoals een Honda. Wel zie je af en toe een legeraggregaat van 24 volt. Blijft dan nog wel de vraag hoe bruikbaar die dingen zijn. Vast niet zo mooi geregeld als de huidige meertrapsacculaders. Maar misschien wel handig om relatief korte tijd "bulk" bij te laden.
Heeft iemand hier ideeën over of ervaring mee? vr gr Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: accu laden met gelijkstroom generator

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Nov 2019, 00:41

Ik zie niet in, waarom een 230V generator (dwz een verbrandingsmotor die een 230V AC generator aandrijft) geen zuivere sinus zou leveren.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: accu laden met gelijkstroom generator

Berichtdoor henkvd » 26 Nov 2019, 01:03

Uit bv een Honda inverter generator komt een zeer nette sinus, of dat bij een chinees ook zo is, geen idee, met een knappe generator zou ik me er geen zorgen over maken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: accu laden met gelijkstroom generator

Berichtdoor quichot » 26 Nov 2019, 13:27

Volgens mij drijven alle brandstofgestookte generatoren, duur of goedkoop,een dynamo aan waarmee stroom wordt opgewekt. Een sinus is niets anders dan een grafiek die het resultaat is van een ronddraaiende beweging uitgezet op een horizontale tijdas. Anders gezegd: een zuiverder sinus dan uit een dynamo kun je niet krijgen. Vraag blijft Hu Lang houdt de Chinees dat vol? :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: accu laden met gelijkstroom generator

Berichtdoor henkvd » 26 Nov 2019, 13:37

quichot schreef:Volgens mij drijven alle brandstofgestookte generatoren, duur of goedkoop,een dynamo aan waarmee stroom wordt opgewekt. Een sinus is niets anders dan een grafiek die het resultaat is van een ronddraaiende beweging uitgezet op een horizontale tijdas. Anders gezegd: een zuiverder sinus dan uit een dynamo kun je niet krijgen. Vraag blijft Hu Lang houdt de Chinees dat vol? :lol:


Dat geldt zeker niet voor de huidige kleine generators ( inverter ) die maken dmv een 3 fase generator uit eindelijk een gelijkspanning aan die de inverter weer omzet in een wisselspanning.
Het voordeel is dan, de generator motor is keurig bij te sturen bij belasting verandering, kan idlen bij geen of erg weinig afname en geeft nog steeds 220VAC bij 50 Hz af
Nu hangt het van de inverter af of het een mooie sinus is ( prima in orde bij een geteste Honda ) of dat er iets uit komt wat op een sinus moet lijken, dat laatste wordt slecht verteert door elektro motoren en een bonk ijzer met koperdraad een trafo.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: accu laden met gelijkstroom generator

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Nov 2019, 22:26

henkvd schreef:Dat geldt zeker niet voor de huidige kleine generators ( inverter ) die maken dmv een 3 fase generator uit eindelijk een gelijkspanning aan die de inverter weer omzet in een wisselspanning.
Het voordeel is dan, de generator motor is keurig bij te sturen bij belasting verandering, kan idlen bij geen of erg weinig afname en geeft nog steeds 220VAC bij 50 Hz af

Hoewel er zeker generatoren met het 3~ AC > DC > 1~ AC principe, is ook een direct aangedreven AC generator te stabiliseren waardoor er constante spanning met zuivere sinus uitkomt.
"Vroegah" deed men immers niet anders. Daar werd een zg regulateur voor gebruikt: 2 ronddraaiende bollen ...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: accu laden met gelijkstroom generator

Berichtdoor henkvd » 26 Nov 2019, 22:34

Het voordeel van de inverter is dat het toerental niet meer belangrijk is om een nette spanning te leveren, dat is met een directe generator aan een motor met een regalateur noodzaak.
Voor kleine generators kom je haast niet anders meer tegen dan met inverter.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: accu laden met gelijkstroom generator

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Nov 2019, 09:32

jkb schreef:Vast niet zo mooi geregeld als de huidige meertrapsacculaders. Maar misschien wel handig om relatief korte tijd "bulk" bij te laden.
Heeft iemand hier ideeën over of ervaring mee? vr gr Jan

(oa) Mastervolt levert overigens zo'n (3-Traps) regelmodule voor gebruik op een reguliere dynamo.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: accu laden met gelijkstroom generator

Berichtdoor Yep » 27 Nov 2019, 14:20

Klopt, en deze Mastervolt werkt super en is eenvoudig aan te sluiten (4 draden).
Wel moet op de dynamo de regelaar met koolborstels vervangen worden door alleen koolborstels.

En dan heb je ook nog Sterling.
Deze is erg complex qua aansluiten (ervaringsdeskundige) en zou ik alhoewel goedkoper links laten liggen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: accu laden met gelijkstroom generator

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Nov 2019, 00:03

Yep schreef:En dan heb je ook nog Sterling.
Deze is erg complex qua aansluiten (ervaringsdeskundige) en zou ik alhoewel goedkoper links laten liggen.

Yep schreef:Deze is erg complex qua aansluiten (ervaringsdeskundige) en zou ik alhoewel goedkoper links laten liggen.

Die zat er bij mij in de eerste instantie ook in, maar na een hoop storingsmeldingen er uit gesloopt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten