nieuwe elektra in de boot.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aquanaut » 21 Nov 2019, 09:33

varg schreef:Maar toch graag iets meer uitleg over deze zaak.
Hou het maar zo kort mogelijk :)
groet, Arnold

Zonder te veel Aat zijn topic te vervuilen;
AES is een mechanisme waarbij de omvormer in nullast minder stroom verbruikt dit kan op 2 manieren.
Voor beide modes geldt: zodra de omvormer detecteert dat er wel vermogen benodigd is schakelt de omvormer in normaal bedrijf in:
Afbeelding
De mooiste vorm van AES is de bovenste, als er geen gebruikers (anders dan bijvoorbeeld tijdsgestuurde apparatuur of standby electronica) wordt er minder energie gebruikt voor het opbouwen van een nette sinus.
Bedenk dat een (blauwe) omvormer 25.000 schakelingen nodig heeft voor het opbouwen van 1 flank van een sinus (dus 100.000 flops voor een volledige sinus)
1 seconden spanning leveren is dus 5.000.000 keer schakelen van de Mosfets.
Door minder te schakelen bespaar je energie alleen ziet de spanningsvorm er dan anders uit.
Voordeel is dat standby electronica onder spanning blijft staan zodat tiptoets gestuurde apparatuur gewoon gebruikt kan worden
Nadeel is dat de besparing niet zo veel is als bij search mode (of standby mode zoals bij de door jou genoemde omvormer).
In search mode worden er in plaats van 50 sinussen per seconde slechts een paar opgebouwd en dan stopt de productie en valt de spanning weg.
Hoe langer de pauze tussen de pulsen hoe zuiniger de omvormer.
Voordeel: heel zuinig
Nadeel: tijdsgestuurde apparatuur gaat van slag en standby electronica (dit zijn systemen die ervoor zorgen dat iets zonder fysieke schakelaar ingeschakeld kunnen worden) gaat kapot.
Denk hierbij aan een koelkast (met elektronische thermostaat), audio/video apparatuur, koffiezetters met drukknoppen, huishoud apparatuur met klokjes, wekkers.
Vandaar de opmerking om geen standby mode of search mode te gebruiken in een installatie aan boord (schip/caravan/camper/huisje)

Als er meer uitleg nodig is kun je er altijd een apart topic over openen, dat is ook leuker voor Aat want zijn omvormer kent sowieso geen standby mode.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor broekie » 21 Nov 2019, 09:58

Toch nog even reageren.
Is dit hetzelfde als de stand automatisch?
De blauwe van mij kan UIT=duidelijk, AAN=is direct stroom bij vraag en AUTO=dat hij bij kleine afname niet start.
Hij staat altijd auto en heeft even nodig om te gaan leveren en een redelijke afname nodig heeft.
Neemt dan minder vermogen af in rust.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aquanaut » 21 Nov 2019, 10:17

Wat voor "blauwe" heb jij dan precies Broekie?
De term "Auto" wordt al een aantal jaren niet meer gebruikt...
De huidige generatie lader/omvormers hebben wel 3 standen on/off/charger only.
Of omvormers, zonder laadfunctie: on/off/eco

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor broekie » 21 Nov 2019, 11:31

Is de omvormer zonder laadfunctie.
Ik bedoel dus de ECO stand.
Knopje midden= UIT
boven indrukken=AAN
onder indrukken=ECO
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor varg » 22 Nov 2019, 16:33

@aquanaut: Dank voor je uitleg, deze: koelkast (met elektronische thermostaat), audio/video apparatuur, koffiezetters met drukknoppen, huishoud apparatuur met klokjes, wekkers. heb ik niet dus blijft mijn Studer omvormer voorlopig nog even op 'auto/standby' staan. groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 23 Nov 2019, 06:44

Vraagje, ik heb nieuwe instrumentjes gekocht voor het dashboard.
toerental + uren meter voltmeter en een met olie,volt,temp en engine check.

moet je deze gezekerd monteren of hoeft dat niet? kan er niets over vinden en de
meegeleverde beschrijvingen zeggen hier ook niets over.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor quichot » 23 Nov 2019, 09:58

Is het stroomverbruik van die metertjes daarvoor niet veel te laag? Lijkt mij overbodig.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor Amersfow » 23 Nov 2019, 18:06

Ik heb 1 10 amp zekering in het instrumentenpaneel zitten.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 24 Nov 2019, 11:03

Zoals ik al eerder gezegd had is de komplete elektra een zooitje. ook op en aan de motor dus.
je kent het wel draadje hier draadje daar en doet u nog maar een kroonsteentje en ach dit is
ook wel een leuk kleurtje draad. uiteraard gaat dit allemaal vervangen worden. alle bedrading
vanaf de motor naar het dashboard ga ik samenvoegen in een meerpolige stekker. andere aansluit
zaken krijgen ook een stekker zodat als de motor er eens uit moet het een kwestie is van stekkers
en andere zaken los maken.

het oude dashboard, een bende spaghetti, daarvan heb ik de draden redelijk kunnen herleiden zodat ik
nu aardig weet wat wat is en welke kleurtjes ze waarvoor gebruikt hebben. Natuurlijk zou de lol (haha)
er snel vanaf zijn zaten er ook niet nog wat stekkers aan die ooit wel ergens voor gebruikt waren en wat
losgeknipte draden waarvan ook niemand weet wat daar aangehangen heeft. om het af te ronden zit er op
het dashboard nog een 8ah cirquit breker waarvan het afdekplaatje van de drukknop gesmolten is dus ergens
is het in het verleden niet helemaal goed gegaan denk ik.

Vanmiddag even op de boot de andere kant herleiden en in kaart brengen. aan de hand van de bevindingen
ga ik vervolgens wat schema s tekenen zodat ik een overzicht krijg hoe alles ooit gemaakt was en welke
kleurtjes men gebruikt heeft. het leuke is dat vanaf het dash kleurtjes zijn gebruikt naar een zwarte
multikabel waarvan de draden gelukkig wel nummertjes (minescuul klein) hebben en de motor kant hieraan
weer zijn eigen kleurtjes. zekeringen waren vroeger (boot is van 1985) blijkbaar te duur heb er in de hele
boot tot nu toe wel eentje gevonden!!


Als ik straks een beeld heb van hoe het nu is kan ik aan de hand daarvan, en hopelijk jullie hulp, nieuwe
schema s maken waarin dan de nieuwe instrumenten, contactslot,lampjes en schakelaars verwerkt zijn.

in de oude situatie heb ik een contactslot aan/uit met een apparte start en stopknop en zover ik nu met herleiden ben
een drukknop voor het gloeien. in de 10x dat ik de boot gestart heb voor ik hem demonteerde heb ik nooit voorgegloeid
daar ik niet wist dat de drukknop daar waarschijnlijk voor was en de motor starte altijd direct!

maar goed er moet een nieuw contactslot in met voorgloeistand. Jullie advies hierbij zal nodig zijn want er staan zoveel verschillende
online te koop in prijsklasses van bijna gratis tot isie van goud of zo, dat ik niet meer weet wat ik het beste kan kopen en hoeveel
aansluitingen er op moeten zitten.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 24 Nov 2019, 15:03

Net terug van de boot, de gehele draden spaghetti maar van de motor los gemaakt en mee naar huis
genomen en alles wat niet relevant was om de motor en dash te laten werken de container in gekiept.
waarschijnlijk bedrading van accesoires van voor mijn tijd dus we hebben er nix meer aan.
wat overblijft is redelijk overzichtelijk en kan gedeeltelijk hergebruikt worden. eerst alle t-raps en plakband
maar verwijderen, kijken wat met elkaar verbonden is en hiervan een schema maken. ach het houd je
van de straat op zondag :lol:

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten