nieuwe elektra in de boot.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor varg » 19 Nov 2019, 13:33

De berekening van Aquanaut is wat grofstoffelijk. Aat zijn koelkastje staat voor 65 kWh/jaar in de boeken. Dat is bij het percentage van 22% actief per dag dat de fabrikanten gebruiken. De 33% van Aquanaut is realistischer, ook al omdat Aat zijn boot vooral zomers gebruikt; Dat levert dan een meer reëel geschat verbruik van 97,5 kWh per jaar op. Per dag dus 267 Wh. Tel daarbij op 8 uur lang (1/3 van de tijd is de koelkast actief) de nullast van de omvormer geeft 347 Wh. Bij een 94% rendement van de omvormer wordt er dan 29Ah uit de accubank gebruikt. Bij 3 dagen koelkast aan heeft Aat dus een 90Ah uit zijn 400Ah accubank gebruikt. Dan kan hij dus af en toe toch nog naar F1 kijken.
Zelf doe ik het met een kleinere accubank (320Ah) die nu flink wat jaar (ong. 13 jaar) in gebruik is. Ik merk dat ik de drie dagen nog maar met moeite haal. Ook omdat het aantal apparaten aan boord fors is toegenomen door laptops, telefoons, tweede handheld marifoon, en ga zo maar door. Ik overweeg dan ook om het voorbeeld van Guido te volgen en toch een zonnepaneel te installeren. De prijs van de panelen is fors gedaald en ze werken precies op de tijd dat de koelkast de meeste energie vraagt. Alleen heb ik niet zoveel ruimte als Guido, maar met 1 paneel verleng je je autonomie zomers ook al flink.

Let wel, ik weet dat de omvormer de hele dag aanstaat, maar in de tijd dat de koelkast niet actief is (16 uur/dag) is het stand-by verbruik maar 0,7 Watt per uur (0,7Wh stand=by bijv. Studer AJ1000/12).
Het clusteren van klein- en sluip-gebruik zoals van opladers/tandenborstels etc. naar tijden dat je tv kijkt of je lamp aan hebt is dus zinvol. Vooral 's nachts alles uitzetten behalve je (stille) koelkastje scheelt. Elke ochtend kijk ik automatisch even op mijn accu-monitor (aanbevolen Aat!), dat geeft rust.
Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aquanaut » 19 Nov 2019, 17:05

Ik had hier een 3 kantjes duiding staan, maar omdat het forum zich automatisch uitlogt was alles bij het posten verdwenen :twisted:
Laatst gewijzigd door aquanaut op 19 Nov 2019, 17:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aquanaut » 19 Nov 2019, 17:23

Samenvatting want ik ga het niet nogmaals neerzetten.
Sorry voor de grofstoffelijkheid, ik tracht de uitleg simpel te houden om niet te verzanden in details.

Niet van energiegebruik uitgaan maar van opgenomen vermogen, 55W in dit geval met een (door mij gehanteerde ID van 33% gaat dat prima)
Het opgenomen vermogen zoals voorgespiegeld door de fabrikant is in 75% van de gevallen te positief (bron: onderzoek NVWA)
Bij niet weten > meten!

Nullast erbij optellen (rendement zit de nullast al in verwerkt)
Bij 55W belasting op een 1600VA omvormer is de efficiency bijna 100% de nullast veroorzaakt het lagere rendement., bij 55W ongeveer 85% ( bij 10W is het rendement nog maar 50%)
Anders is het, bij zware belasting waar de efficiency zakt door warmte ontwikkeling en een ventilator, hier is de nullast weer verwaarloosbaar.
Dus niet en-en maar of-of.

Search mode of standby mode niet gebruiken aan boord (boot/camper/caravan off grid huisje) sloopt moderne apparatuur!!
Voor halvering van de nullast liever AES (had een hele uitleg wat dit inhoud)

Voor de bewustwording is een batterij monitor onontbeerlijk, bijvoorbeeld een BMV 712 deze is vanaf je Smartphone compleet te managen.

Groet Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 19 Nov 2019, 18:37

bedankt voor de uitleg jongens het meeste snap ik wel zo n beetje. met mijn voorgenomen accubank
en verbruikers komt het wel goed voor wat ik zou willen. nogmaals 3 dagen hoeft niet persee maar is
leuk als het kan je weet nooit wanneer je een mooi plekkie vind waar je eens wat langer wil blijven.

zonnepanelen komen in de toekomst wel een keer past nu voorlopig niet in het budget. ik probeer wel
bedrading ervoor meteen mee te nemen. het kan er maar inzitten.

aquanaut, die magneetschakelaar schakeld bij insteken walstroom ook automatisch om neem ik aan.
kompleet schakelkastje is niet veel duurder dus ik overweeg dat nog even.

kun je me dit een beetje uitleggen?
Search mode of standby mode niet gebruiken aan boord (boot/camper/caravan off grid huisje) sloopt moderne apparatuur!!
Voor halvering van de nullast liever AES (had een hele uitleg wat dit inhoud)


thanx voor de moeite jongens! aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor Yep » 19 Nov 2019, 18:43

Om Aquanaut een beetje te ontlasten :-)
Op https://omvormers-12v-naar-220v.welke-k ... 2000-50-p6 staat een complete uitleg.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor Amersfow » 19 Nov 2019, 22:17

Waarom zijn zovelen zo druk bezig om zo lang mogelijk zonder walstroom te kunnen? Met je scheepsmotor heb je toch een prachtige generator voorhanden? Zet 'm ff een uurtje aan en je weer weer 40 ampère in de accu's zitten.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor Yep » 19 Nov 2019, 22:47

- Slecht rendement
- Vrijwel onbelast draaien slecht voor een diesel
- Herrie
- Dagbehoefte aan elektra betekent hier ruim 3 uur draaien (en dat met een flinke extra dynamo)

Samengevat: Slecht idee ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor varg » 19 Nov 2019, 23:42

aquanaut schreef:Search mode of standby mode niet gebruiken aan boord (boot/camper/caravan off grid huisje) sloopt moderne apparatuur!!
Groet Aquanaut


Aquanaut, bedankt voor de uitleg..sorry dat je hele verhaal is weggevallen...heb ik ook wel eens gehad :),
Nog één intrigerend dingetje en misschien ook belangrijk voor andere forumleden, je opmerking over stand-by en de gevolgen voor moderne apparatuur!
Ik kan bij veel omvormer-merken niet vinden hoe hun stand-by werkt. Wel dat er veel verschil is in hoeveel energie in die stand wordt gebruikt. Verder heb ik het verhaal dat Yep stuurde gelezen over AES. Ik begrijp ook dat een niet perfecte sinus niet fijn is voor gevoelig apparatuur. En ik heb begrepen dat bijv. led-drivers de AES functie voor de gek houden. Ook kan ik me voorstellen dat apparatuur met altijd doorlopende klokjes zoals magnetrons misschien niet zo gelukkig zijn met 'stand-by'.
Maar toch graag iets meer uitleg over deze zaak.
Hou het maar zo kort mogelijk :)
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor quichot » 20 Nov 2019, 10:06

Amersfow schreef:Waarom zijn zovelen zo druk bezig om zo lang mogelijk zonder walstroom te kunnen? Met je scheepsmotor heb je toch een prachtige generator voorhanden? Zet 'm ff een uurtje aan en je weer weer 40 ampère in de accu's zitten.

Je kunt op Schiphol ook een Boeing als bladblazer gebruiken. :mrgreen:

Maar even zonder gekheid. Dit wordt ook best wel veel gedaan, even de motor starten voor stroom, maar dat is niet altijd even prettig voor je buren. Dat geldt trouwens ook voor een generator. Dat kan (en mag) niet overal, en zeker niet in jachthavens. Nu is daar meestal walstroom, maar op drukbezochte passantenplekken niet.
@aatv zoekt een meer structurele oplossing.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 20 Nov 2019, 21:50

de link van Yep gelezen snap nu wat het doet. wel hoef ik me er niet druk over te maken
daar mijn omvormer geen stand by funktie heeft. vandaag mijn nieuwe instumentjes voor
het dashboard binnen gekregen dus dat ziet er straks ook weer gelikt uit. de oude werkte
nog goed maar zagen er toch gedateerd uit en er was totaal geen info meer over te vinden.
ook de draden spaghetti er aan was een zooitje. de nieuwe klokkies hebben een stuk minder
draad nodig. moet alleen ff kijken of mijn dynamo een W-aansluiting heeft anders moet ik die
er ff in maken.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten