Achterkant Polyester boot herstellen?

Achterkant Polyester boot herstellen?

Berichtdoor Christian2019 » 01 Nov 2019, 15:18

Goedemiddag,

Hieronder mijn polyesterbootje die ik wil gaan opknappen alleen na beetje strippen twijfel ik even hoe ik het moet gaan aanpakken.

Voor mijzelf heb ik twee opties bedacht:
1. gaatjes dichten met hars en polyestermatten en vervolgens strak maken met plamuur en dan netjes aflakken.
Voor het monteren van de motor komt aan de binnenkant van de boot een kunststof plank: https://www.trustwatersport.nl/a-40251549/spiegelbeschermplaten/spiegelbeschermplaat-wit-270-x-98-mm/#description
Aan de achterkant wou ik triplex plank maken van link naar rechts > rood gearceerde gedeelte op de foto: Afbeelding


Of plan 2: totaal geen ervaring mee, de gehele achterkant eruit slijpen, nieuw plank hardhout erin maken en deze helemaal afwerken met polyester.
Alleen ben ik bang dat ik op deze manier de stevigheid uit de boot haal en nooit meer krijgt zoals het was of hoort.
Zie voorbeeld van deze man: https://www.mrboat.nl/projecten/sven-spierings-opknappen-polyester-boot/


Afbeelding
Afbeelding
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Re: Achterkant Polyester boot herstellen?

Berichtdoor henkvd » 01 Nov 2019, 15:30

Ik zou de buitenkant laten zitten en van binnen uit de verrotte achterkant eruit slijpen, nieuwe multiplexplaat er inzetten verlijmen met epoxy en afwerken met glasweefsel en afwerken met epoxy, aan de buitenkant de gaten dicht plamuren met epoxylijm die je ook al gebruikte voor de houtenplaat vast te lijmen.
Hiermee maak je het afwerken het eenvoudigst en is tevens het stevigst.

Er is 1 uitdaging voldoende temperatuur, 15 graden om te verwerken heb je wel nodig.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Achterkant Polyester boot herstellen?

Berichtdoor Christian2019 » 01 Nov 2019, 16:19

Top goeie tip!!
zo behoud in de buitenconstructie intact maar van binnenuit verstevigen.
dankjewel! qua temperatuur moet wel goed komen, de boot ga ik kaal maken onder de veranda en wanneer ik bezig ga met verwerken van lijmen e.d. gaat ie de werkplaats in bij mijn werk :-)
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Re: Achterkant Polyester boot herstellen?

Berichtdoor swblom » 01 Nov 2019, 16:45

Gebruik wel epoxy en geen polyester. Hoe vreemd het ook klinkt, polyester hecht niet goed op oud polyester. Epoxy doet dat wel.

Laat je als je matjes wil gebruiken ook even voorlichten welke samenkunnen met epoxy.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Achterkant Polyester boot herstellen?

Berichtdoor henkvd » 01 Nov 2019, 17:07

swblom schreef:Gebruik wel epoxy en geen polyester. Hoe vreemd het ook klinkt, polyester hecht niet goed op oud polyester. Epoxy doet dat wel.

Laat je als je matjes wil gebruiken ook even voorlichten welke samenkunnen met epoxy.


Dat is eigenlijk vrij simpel, glasweefsel, glasmat gaat niet door zeg maar de poeder die erdoor zit om de glasdeeltjes met elkaar te binden, die is niet te gebruiken met epoxy alleen met polyester, tenzij je een geschikt weefsel hebt voor epoxy, die zijn er wel maar zijn zeldzaam.

weefsel
Afbeelding

glasmat
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Achterkant Polyester boot herstellen?

Berichtdoor Christian2019 » 01 Nov 2019, 17:20

helder! ik kom uit op zoiets:
https://www.polyestergigant.nl/polygig-epoxy-uitgebreid-pakket-1-m2-162-gr-m2

Dit kan ik gebruiken voor de achterwand herstellen.

Binnenkant eruit slijpen, multiplexplaat erin maken en afwerken met bovenstaand pakket.
Bij glasweefsel zoals deze, is dan één afwerklaag voldoende? of net zoals wij glasvezel meerdere lagen?
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Re: Achterkant Polyester boot herstellen?

Berichtdoor henkvd » 01 Nov 2019, 17:34

Meerdere lagen, maar die haal je wel uit die vierkante meter doek, doek is vrij dum maar verwerkt gemakkelijk daardoor.

tevens om lijm te maken, vulmiddel bij bestellen om de epoxy in te dikken om te kunnen lijmen, dan aanvullen tot je met vulmiddel tot je het idee hebt dat het zo dik is als pindakaas.
https://www.polyestergigant.nl/katoenvezel-400-gram
waarmee je de houten plaat vastlijmt tegen de bestaande achterkant ( wel ff kaal schuren tot de vezels ) tevens kun je de randen direct hiermee vullen die je overhoud.
Mogelijk alleen iets meer epoxy bestellen, bestel je toch alles los.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Achterkant Polyester boot herstellen?

Berichtdoor Christian2019 » 03 Nov 2019, 10:07

henkvd schreef:Meerdere lagen, maar die haal je wel uit die vierkante meter doek, doek is vrij dum maar verwerkt gemakkelijk daardoor.

tevens om lijm te maken, vulmiddel bij bestellen om de epoxy in te dikken om te kunnen lijmen, dan aanvullen tot je met vulmiddel tot je het idee hebt dat het zo dik is als pindakaas.
https://www.polyestergigant.nl/katoenvezel-400-gram
waarmee je de houten plaat vastlijmt tegen de bestaande achterkant ( wel ff kaal schuren tot de vezels ) tevens kun je de randen direct hiermee vullen die je overhoud.
Mogelijk alleen iets meer epoxy bestellen, bestel je toch alles los.


@Henkvd, een vraagje, ik kom op die site veel tegen en zie beetje door de bomen het bos niet meer.
Je hebt verschillende glasmatten en verwerkingsmiddelen en meerdere mogelijkheden bijv 50gram, 75gram e.d.

Zou jij ongeveer kunnen aangeven obv die webshop wat ik nodig zou zijn.
Ik snij de achterwand binnenkant open en maak er een plaat hout in, deze moet ik dan afwerken en achterkant ook afwerken ivm veel gaten (ik denk aan 1 grote mat erover?)
Plus onderkant van de boot, alleen waar de rollers op rollen > van voor naar achteren en dan 15 breed ook extra laag op maken nu ik toch bezig ben.

En welke plamuur zou je aanraden voor het strak maken?
Alvast bedankt
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Re: Achterkant Polyester boot herstellen?

Berichtdoor henkvd » 03 Nov 2019, 11:53

Je begint met de oppervlakte die je wil gaan doen te bepalen.
Dan het doek, dat moet een weefsel zijn geweven glasdraden, daar zit geen poeder in om het bij elkaar te houden zoals bij mat onthouden epoxy gaat niet met mat ivm de poeder tenzij er staat ook geschikt voor epoxy ( komt weinig voor )
De dikte van je doek bepaalt de sterkte, voor cosmetisch of bv het beschermen van de houten plaat aan de binnenkant heb je geen sterkte nodig, dat kan met een dun doek, hoe dikker het doek hoe sterker, heb je bv een hele slappe vloer en die wil je versterken dan red je dat zelfs niet met 1 laag van het dikste doek en ga je meerdere lage gebruiken van het dikste doek om dikte te krijgen, dik doek is grof en zou veel nabewerken vergen en dan doe je er het dunste doek over wat veel gladder is om dit gemakkelijker te maken.
Heel verhaal, de dikte van het doek geeft ook precies aan hoeveel epoxy weg nodig hebben bij een enkele laag bv een glasweefsel van 290gr/m2 zouden we als we een vierkante meter hiervan gebruiken ca 290 gr epoxy nodig hebben om deze laag aan te kunnen brengen, zouden we meerdere lagen doen en achter elkaar aanbrengen de zg nat in nat methode dan mag je voor de tweede laag de helft aan epoxy nemen.
voor 2 lagen doek van 290gr/m2 over 1m2 aanbrenegen is dan 290 gr + 145 gr aan te maken epoxy.
Voeg je vulmiddel toe dan geldt het zelfde alleen de oppervlakte bepalen wat je gaat vullen is wat lastiger, meer natte vingerwerk wat je gaat verbruiken.

De hoeveelheid epoxy die je denk nodig te hebben zal je dus eerst ongeveer moet bepalen, je starterspakket is in ieder geval betreft de hoeveelheid epoxy te klein.
Deze epoxy heb je nodig https://www.polyestergigant.nl/epoxy-ep ... -b-0-75-kg , alleen de juiste hoeveelheid bepalen.

Verder weggooi kwasten en meng bekers, in ruime hoeveelheid, bij iedere werkgang heb je nieuwe nodig.


Verder kan je ook kijken op:
https://polyestershoppen.nl
https://www.polyservice.nl
http://www.polymat.nl

Mogelijk wat meer keus

Of je de achterkant van buiten zou moeten voorzien van een laag doek hangt ervan af hoe slecht die is, mijn voorkeur gaat uit om indien versteviging gewenst is dat van binnenuit te doen, stel je verwijdert straks de verrotte houten plaat en merkt dat wat overblijft van de achterkant nauwelijks vormvast is dan zou ik eerst een laag weefsel ( wat dikker doek) aan de binnenkant aanbrengen, de gaten kan je dan dichten met de "lijm" die je later aanmaakt.
Het afwerken van wat in het zicht komt maak je dan veel gemakkelijker, dan een mat op de buitenkant aanbrengen.

Plamuren met epoxyplamuur, het enige vervelende ervan is het schuurt niet zo gemakkelijk, maar polyesterplamuur is niks voor boten.


Voor de nodige inspiratie zou ik dit project even bekijken https://www.youtube.com/watch?v=y5laLatIWpY
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Achterkant Polyester boot herstellen?

Berichtdoor Christian2019 » 03 Nov 2019, 14:45

Super Henkvd!!!! Nuttige en zeer complete informatie!
Dankjewel, dat filmpje maakt het herstellen van de achterwand ook wat beter te overzien.
Ik ga komende weken/maanden er mee bezig.
Dankje
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten