afstudeer hulp!

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor quichot » 28 Okt 2019, 14:02

Yep schreef: Het gaat uiteindelijk tenslotte om de kosten per jaar.
1 keer bv. € 20.000 investeren over een periode van bv. x jaar is tenslotte goedkoper dan 2 maal € 12.000 investeren over dezelfde periode.

Zeker, dat heb ik ook al twee keer aangehaald. Over de hele levensduur gerekend is Li per gebruiksjaar goedkoper, daar geen twijfel over. Maar een particulier moet die investering wél kunnen ophoesten, en dat moet bruin dan wél even kunnen trekken. Dan maar weer 10 jaar lood, is dan vaak financieel de enige optie.

En dan nog die opmerking van @henkvd eerder in dit draadje: De randapparatuur voor het laden moet je ook aanpassen. Ik weet niet wat voor extra kosten dat met zich meebrengt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor quichot » 28 Okt 2019, 16:12

Yep schreef: Het gaat uiteindelijk tenslotte om de kosten per jaar.
1 keer bv. € 20.000 investeren over een periode van bv. x jaar is tenslotte goedkoper dan 2 maal € 12.000 investeren over dezelfde periode.

Zeker, dat heb ik ook al twee keer aangehaald. Over de hele levensduur gerekend is Li per gebruiksjaar goedkoper, daar geen twijfel over (hoewel, zie hieronder). Maar een particulier moet die investering wél kunnen ophoesten, en dat moet bruin dan wél even kunnen trekken. Dan maar weer 10 jaar lood, is dan vaak financieel de enig haalbare optie.

En dan nog die opmerking van @henkvd eerder in dit draadje: De randapparatuur voor het laden moet je ook aanpassen. Ik weet niet wat voor extra kosten dat met zich meebrengt.

Overigens zet ik ook vraagtekens bij die verhouding prijs/levensduur. Uitgaande van 200Ah. Victron Lithium rond de 2200 euro, AGM rond de 300 euro. Dus zeg maar 7x zo duur. Maar Lithium gaat maar 5x zo lang mee (gemiddeld). Dus wat is uiteindelijk dan wijsheid? (Bij gangbaar gebruik als servicebank. @FKZ gebruikt ze voor een heel specifieke toepassing, dan ligt het wellicht anders.)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor Marie Christina » 28 Okt 2019, 16:28

Ik ben er nog te huiverig voor.
Als je Lithium accu's brand intikt op JijBuis kom je erg nare filmpjes tegen.
Zoals deze:

https://youtu.be/_Cd2WIxKRDk

Ik zie er voorlopig even van af.
Hou het nog even bij oud en vertrouwd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor quichot » 28 Okt 2019, 17:13

Yep schreef: Je vermeld het dubbel...…
Nummer 1 is echter hetzelfde als nummer 3.

Ja, klopt. Dat was me even ontgaan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor keano49 » 28 Okt 2019, 17:43

FKZ schreef:Even een wat andere klank die van een tevreden Lifepo gebruiker sinds 2014

Steek je licht ook eens op op het zeilersforum. Daar zijn naar mijn weten een aantal LIfepo gebruikers en mensen die de conversie aan het maken zijn/ recent gemaakt hebben en al een aantal jaar gebruikmaken van op lithium gebaseerde accu techniek.

1. Bent u in het bezit van een lithium accu? Zo ja, van welk merk?
Ja Victron 24v lithium ion
2. Wat is uw mening ten opzichte van lithium accu’s voor recreatieve boten?
Veel beter dan Lood accus met name laden met zonnepanelen en het constante voltage bij afgifte. Gebruik deze accus in een 100% elektrische boot.
3. Welke criteria vind u het belangrijkste bij het kopen van een accu voor uw boot?
Levensduur gewicht en ruimte. Ivm actieradius van mijn boot
4. Is het noodzakelijk dat de accu bij u aan boord waterdicht is? Zo ja, in hoeverre is dat?
Nee net als een lood accu kan deze niet onder gedompeld worden.
5. welke ontwikkelingen ziet u ontstaan in de energiebehoefte aan boord van recreatieve boten?
Meer elektrisch vermogen nodig voor luxe zoals vaatwassers, wasmachines. of gebruik van 220v apparatuur zoals koelkasten tv, en netwerk apparatuur.
6. Indien u dit weet: welk types/merken van lithium accu zijn doorgaans het meest populair en worden het meest verkocht?
In de meeste boten word er naar het veilig geachte type van LIFePo4 gebruikt. Je ziet naar mijn mening een steeds grotere mate van het kopen van losse cellen met een onder en boven beveiliging of extern BMS. Als je cellen uit china haalt zijn de kosten vergelijkbaar met de A merk AGM accus. met een zelfde hoeveelheid aan bruikbare capaciteit.


succes met je onderzoek


Top bedankt! zou u misschien nog iets verder kunnen uitleggen waarom juist gewicht/ruimte van de accu een belangrijke reden van aanschaf was voor u?
keano49
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 Okt 2019, 16:35
ligplaats:
info:

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor FKZ » 28 Okt 2019, 22:57

Ik heb nu 2 accus van samen 110 kg. Met een bruikbare capaciteit van 10Kwh. Dit past inclusief emotor en lader onder de oude motor kist. In agm had ik 8x 220ah moeten installeren a 65kg per stuk was ik 400kg zwaarder geworden. Plus alle berg ruimte was met accu gevuld geweest. Ik heb de boot nooit permanent aan de wal stroom. Dat had met agms of andere lood technologie wel gemoeten.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor quichot » 29 Okt 2019, 11:02

FKZ schreef:Even een wat andere klank die van een tevreden Lifepo gebruiker sinds 2014

Gaat niet om pro/contra Li-accu's. Je tevredenheid is begrijpelijk, zeker in jouw situatie.
TS onderzoekt het gebruik (dan wel de potentiële markt) voor recreatieve toepassing (zie vraag 2.) Wat in het oog springt bij Li is de extreem hoge aanschafsprijs. Die zou je kunnen invullen als criterium in vraag 3, maar wordt vreemd genoeg niet specifiek in het onderzoek betrokken, terwijl dat juist bij TS' onderzochte creatieve toepassing wel eens hét struikelblok zou kunnen zijn.
Vandaar mijn kanttekeningen. Dus niet ingegeven door scepsis.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor aquanaut » 30 Okt 2019, 12:40

Marie Christina schreef:Ik ben er nog te huiverig voor.
Als je Lithium accu's brand intikt op JijBuis kom je erg nare filmpjes tegen.
Zoals deze:

https://youtu.be/_Cd2WIxKRDk

Ik zie er voorlopig even van af.
Hou het nog even bij oud en vertrouwd.


Inderdaad, ik heb even gezocht op "dieselolie" en "brand" daar wordt je echt niet vrolijk van........... :geek:
Ook "benzine" en "explosie" kun je maar beter niet op zoeken, ik vind dat ze alle benzinemotoren maar moeten afschaffen...
Laten we nog maar zwijgen van "trein" en "zelfmoord" ....... ik ga wel met de auto.....

[cynische mode uit] Een lithium batterij van een telefoon is niet te vergelijken met een lithium batterij die in de scheepvaart wordt toegepast.
Dit in vele opzichten overigens.....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor Rob Art » 01 Nov 2019, 22:56

keano49 schreef:@rob Art: Als aanvulling op uw antwoord: waarom is gewicht / KWH voor specifiek zeilers weer belangrijk? bedankt!

Voor een zeilschip is gewicht erg belangrijk, hoe minder gewicht hoe meer snelheid. Als een Lithiu accu licht is en nog eens meer energie per m2 bevat, kan dat best interessant zijn. Zeker als je mee doet met de Volvo Ocean race.

https://www.mastervolt.nl/sponsor-proje ... e-systeem/
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten