afstudeer hulp!

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

afstudeer hulp!

Berichtdoor keano49 » 23 Okt 2019, 08:59

Goedemiddag beste mensen!

Voor mijn afstudeeropdracht probeer ik informatie te vergaren omtrent lithium accu's voor recreatieve boten applicatie! Nou is het voor mij erg lastig om hier informatie, laat staan goede informatie, over te vinden. Zonder twijfel zijn op dit forum mensen actief die de juiste expertise hebben op dit gebied. Hierbij dus mijn vraag of er mensen zijn die een student in nood willen helpen door slechts een paar korte vragen te beantwoorden! Als u mij wilt helpen kunt u op dit bericht reageren of de vragen in een prive bericht door sturen. Ik zou het heel erg op prijs stellen!
Vragen:
1. Bent u in het bezit van een lithium accu? Zo ja, van welk merk?
2. Wat is uw mening ten opzichte van lithium accu’s voor recreatieve boten?
3. Welke criteria vind u het belangrijkste bij het kopen van een accu voor uw boot?
4. Is het noodzakelijk dat de accu bij u aan boord waterdicht is? Zo ja, in hoeverre is dat?
5. welke ontwikkelingen ziet u ontstaan in de energiebehoefte aan boord van recreatieve boten?
6. Indien u dit weet: welk types/merken van lithium accu zijn doorgaans het meest populair en worden het meest verkocht?

Mocht u niet de antwoorden weten op alle vragen dan mag u ook slechts de vragen beantwoorden die u weet. Bij voorbaat dank!!
keano49
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 Okt 2019, 16:35
ligplaats:
info:

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor quichot » 23 Okt 2019, 13:29

Ik vrees dat ik alleen vraag 1 kan beantwoorden: neen.
Succes!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor Marie Christina » 23 Okt 2019, 15:13

Ik zal wel weer te negatief denken, maar na het beantwoorden van de 6 vragen heeft Keano wel genoeg info om je een geweldige aanbieding te kunnen doen. :D
Sorry, Keano.
Ik begin er vooralsnog niet aan.

Eerst maar eens zelf een paar vragen beantwoorden:
1) Wat is je echte naam?
2) Wat studeer je?
3) Waar studeer je?
4) Wat wil je met je scriptie gaan aantonen?
5) Wat gaat de app straks voor mij doen?

Doe je best, overtuig me van je goede (lees: niet commerciële) bedoelingen, want nu lijkt het meer op een slim verpakte reclame dan om een verzoek om informatie voor een scriptie.
Maar, zoals gezegd, misschien denk ik wel te negatief.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor keano49 » 24 Okt 2019, 09:02

Ik kan je begrijpen Marie, ik geloof dat er genoeg mensen met commerciële doeleinden zich hier proberen te promoten. Dit echter wel ten kostte van studenten als ik die oprecht input nodig hebben voor hun opdracht. Mijn opdracht is vrij lastig en ik kan met slechts eenvoudig desk research deze vraagstukken niet beantwoorden, daarvoor heb ik input van mensen met verstand van dit onderwerp nodig. Ik zou zelfs graag telefonisch met mensen in gesprek gaan die verstand hebben van dit onderwerp. Ik probeer niks te verkopen maar probeer alleen de trends in de recreatieve botenmarkt te onderzoeken.

Vooralsnog ga ik je proberen te overtuigen en je vragen beantwoorden. mijn naam is echt Keano. 21 jaar oud en student International business school. Er is geen sprake van een app :D
keano49
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 Okt 2019, 16:35
ligplaats:
info:

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor Marie Christina » 25 Okt 2019, 08:55

Dan is hier sprake van een generatiekloofje.
Je hebt het in je openingspost over een applicatie, en deze(laten we zeggen) wat oudere dacht dat dat vroeger 'iets dat je aanbrengt' en tegenwoordig 'app' betekende.
Bovendien krijg ik dit: https://modscripts.com/ als ik je naam Google.
Dat doet aardig computerig aan (al heb ik geen idee wat het zijn: modscripts) en dat i.c.m. 'applicaties'....
Enfin, je begrijpt wat ik bedoel.

Het feit dat je weer terug komt wekt alweer wat meer vertrouwen.
Het aantal enquêtes en onderzoeken van "studenten" op dit soort fora is welhaast oneindig.
En je hoort zelden of nooit meer wat van ze.

Goed, dan gaan we uit van het goede van de mens.
Je vragen:

1. Bent u in het bezit van een lithium accu? Zo ja, van welk merk?
Ik ben niet in het bezit van Li accu's
2. Wat is uw mening ten opzichte van lithium accu’s voor recreatieve boten?
Te duur, te brandgevaarlijk. Niet te blussen, behalve met een speciale blusser. Te milieubelastend bij afvoer.
3. Welke criteria vind u het belangrijkste bij het kopen van een accu voor uw boot?
Veiligheid, Prijs/het gebodene-verhouding. Weinig zelfontlading. Lange levensduur. Lange levering van stroom in kleine accu (Veel Ah in kleine accu
4. Is het noodzakelijk dat de accu bij u aan boord waterdicht is? Zo ja, in hoeverre is dat?
Ik begrijp niet geheel wat hier bedoeld wordt. Elke accu is toch waterdicht? Indien bedoeld wordt dat de accu "onder water" moet kunnen: niet belangrijk.
5. welke ontwikkelingen ziet u ontstaan in de energiebehoefte aan boord van recreatieve boten?
Er wordt meer en meer stroom gevraag. 40 jaar geleden: een lampje aan de muur en een autoradio. Eventueel nog een ankerlichtje, 's nachts.
Nu wordt er een omvormer op de accu's aangesloten met daarop magnetrons, TV's, computers, "feestverlichting"(lampen net onder de waterlijn, ja echt...), en wat dies meer zij.

6. Indien u dit weet: welk types/merken van lithium accu zijn doorgaans het meest populair en worden het meest verkocht?

Victron, Mastervolt, Varta en dan vallen we al snel in de Chinese merken. En dat baart mij het meeste zorgen. Chinese kwaliteit en veiligheid gaat vaak niet erg goed samen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor henkvd » 25 Okt 2019, 19:13

Grootste uitdaging is laden, niet geschikt om zomaar aan de bestaande laad mogelijkheden te koppelen die reeds aan boord zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor quichot » 26 Okt 2019, 09:07

Zelfs als algemeen bekend is dat Li-accu's over de hele levensduur gezien aanzienlijk goedkoper zijn dan conventionele accu's, zullen de meeste pleziervaarders terugdeinzen voor de enorme aanschafkosten. Bootjevaren is hobbywerk dat uit het gezinsinkomen betaald moet worden, en dan zijn er doorgaans andere prioriteiten (bovenmodalen buiten beschouwing gelaten ;) ).
In de beroepsvaart ligt dat anders. Daar kan de investering de boeken in als afschrijfpost die zich uiteindelijk met winst terugverdient.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Okt 2019, 22:14

Volgens mij zijn er efficiëntere methodes voor enquêtes als dit, google forms bv ..

Maar goed:
1: Neen
2: Nog te duur
3: Aanschafprijs versus verwachte levensduur, Kwh/Jaar zeg maar
4: Accu dient sowieso dicht te zijn
5: Toenemende vraag naar energie aan boord, de tijd van 'behelpen' (krant lezen bij een olielampje, koffie zetten met opschenken) ligt achter ons
6: Geen idee
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor Rob Art » 26 Okt 2019, 23:51

Keano,

Wat houd je opdracht precies in?
Marie heeft eigenlijk al keurig antwoord gegeven en ik denk dat deze antwoorden voor de meeste watersporters wel van toepassing zijn.
Als aanvulling kan ik nog geven dat het gewicht / KWH van Li ion accu's voor zeilers vaak weer interessant is.

Zelf word ik nog niet heel erg warm van Li ion techniek. Ook het aanleggen van een Li ion installatie vereist enige kennis wat niet iedereen bezit.
De accu's zijn gevoelig voor stoten en trilling.

Succes met je opdracht.
PS als ik jouw was zou ik mij laten informeren door Victron of Mastervolt.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor quichot » 27 Okt 2019, 11:39

R.C.Grootveld schreef: koffie zetten met opschenken) ligt achter ons

Ehhh... ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten