Aanpassing spanten platbodem

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Aanpassing spanten platbodem

Berichtdoor cmeighan » 07 Okt 2019, 17:05

Goedendag allen. Ik ben momenteel bezig met het opknappen van een stalen platbodem. Omdat ik zelf behoorlijk lang ben, wil ik de vloer van de salon indien mogelijk verlagen, ook al is het met een paar centimeter.

Na de bestaande (betonplex) vloer open te hebben gemaakt, zie ik de spanten 'A' van de oorspronkelijke geklonken romp. Hier wil ik niet aankomen. De L-profielen 'B' lijken er echter alleen voor te dienen om de vloer te ondersteunen. Ik wil deze graag weghalen, maar ik ben er niet zeker van of dit verantwoord is (de vraag is dus of ze ook bijdragen aan de structurele integriteit van de romp). Heeft iemand hier verstand van?

De tweede foto laat de ruimte onder de vloer zien. Het gat in het midden is de kiel. De profielen 'A' zijn gebogen en lopen niet over de kiel, de profielen 'B' wel.
Afbeelding
Afbeelding
cmeighan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Okt 2019, 16:35
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Aanpassing spanten platbodem

Berichtdoor pascall » 07 Okt 2019, 17:18

Mijn gevoel zegt, niet aankomen omdat de spanten onderbroken zijn en ondervangen zijn door de vloerdragers/spanten.
Mogelijk dat je ze kan vervangen door een zwaardere/minder hoge uitvoering maar ik zou daar wel naar laten rekenen.
Het is in ieder geval geen originele situatie zo te zien, daar is al eens aan gesleuteld.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Aanpassing spanten platbodem

Berichtdoor pascall » 07 Okt 2019, 17:23

Misschien nog een optie, je grondhout verlagen tot bovenkant stalen vloerdrager/spant, heb je in ieder geval de dikte van je grondhout winst.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Aanpassing spanten platbodem

Berichtdoor cmeighan » 07 Okt 2019, 18:09

pascall schreef:Misschien nog een optie, je grondhout verlagen tot bovenkant stalen vloerdrager/spant, heb je in ieder geval de dikte van je grondhout winst.


Goed idee Pascal, dat kan in ieder geval (misschien dat m'n hoofd het plafond dan net níet raakt, wat al een grote verbetering zou zijn). Ik dacht ook om houten platen te maken die precies tussen de vloerdrager passen, op gelijke hoogte als de bovenkanten ervan. Zo blijven de dragers wel zichtbaar, maar dat zou op zich ook wel mooi kunnen worden (kwestie van smaak, ik hou zelf wel van de industriële look maar niet iedereen is ervan gediend). Zo win je 2x18mm ongeveer.
cmeighan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Okt 2019, 16:35
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Aanpassing spanten platbodem

Berichtdoor cmeighan » 07 Okt 2019, 18:15

pascall schreef:Het is in ieder geval geen originele situatie zo te zien, daar is al eens aan gesleuteld.

De romp is trouwens bijna in z'n geheel gedubbeld, ik kan me voorstellen dat deze toendertijd ook geplaatst/aangepast zijn.
cmeighan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Okt 2019, 16:35
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Aanpassing spanten platbodem

Berichtdoor quichot » 08 Okt 2019, 10:18

pascall schreef:Misschien nog een optie, je grondhout verlagen tot bovenkant stalen vloerdrager/spant, heb je in ieder geval de dikte van je grondhout winst.

Zo heb ik dat destijds ook gedaan, en om dezelfde reden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Aanpassing spanten platbodem

Berichtdoor Popeye » 08 Okt 2019, 11:49

Ik heb op de "Aimee" ook geen 100% stahoogte. Hoeveel ik tekort kom op mijn 183 zou ik moeten nameten, maar ik merk het eigenlijk helemaal niet! Wanneer je een hele grote platbodem hebt, en meters(!) kunt/moet lopen is het waarschijnlijk een ander verhaal.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Aanpassing spanten platbodem

Berichtdoor varg » 08 Okt 2019, 18:39

de constructie is origineel. meestal bestaande uit een legger (hoeklijn op het vlak) een wrang (de verticale plaat die hier op is geklonken) en een kattenspoor (de hoeklijn die aan de wrangplaat is geklonken en waar de buikdenning op ligt) Er zijn ook andere benamingen in zwang, maar het is de originele constructie en het kattenspoor verwijderen haalt het verband uit het schip is mij geleerd (Den Breejen - H'veld)
groet, Arnold (194 cm)
ps.: de lengte van een mens neemt af gedurende zijn leven...het probleem lost zichzelf op!
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Aanpassing spanten platbodem

Berichtdoor pascall » 08 Okt 2019, 19:56

Zo te zien op de foto zijn de Kattensporen deels gelast, dan is het niet origineel lijkt mij.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Aanpassing spanten platbodem

Berichtdoor quichot » 09 Okt 2019, 09:39

varg schreef: ps.: de lengte van een mens neemt af gedurende zijn leven...het probleem lost zichzelf op!

Álle problemen lossen uiteindelijk zichzelf op! (memento mori) :mrgreen:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten