Boek gevraagd

Boek gevraagd

Berichtdoor aadbloem » 04 Sep 2019, 17:59

Ik wil volgend jaar Maas Moezel Rijn varen en ben op zoek naar een boek en/of kaart van de Moezel.
Het meest gelezen boek: Die Mosel: Mit Saar, Saarkanal, Rhein-Marne-Kanal und Lahn is niet meer beschikbaar en een nieuwe druk wordt pas ergens in 2020 verwacht. Eventueel andere tips of advies is ook welkom.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Boek gevraagd

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Sep 2019, 09:53

Mbt boek:
Sorry, maar mijn exemplaar is niet te koop

Mbt kaarten:
Ik ben recentelijk de Rijn op en neer geweest naar Koblenz en heb daarbij gebruik gemaakt van ENC kaarten op de laptop icm OpenCPN en AIS
Voordeel is dat daarop heel duidelijk de vaargeul zichtbaar is en dat is een welkome aanvulling op de Navionics kaarten op de C80.
En Hollanders als we zijn, zowel de ENC als OpenCPN zijn gratis .....
Het nut van nauwkeurigere kaarten (bv met diepte) is beperkt, aangezien de waterstand nogal wisselt en je kaart systeem niet weet wat de actuele waterstand is.
De C80 liet vaak witte (= veilig) stukken zien, maar agv de lage waterstand ging toch regelmatig het diepte alarm af.
Daarbij verandert de bodemstructuur ook nog eens continue door de stroming . . . . .

Verder de TourenAtlas TA3 (Rhein/Mosel), geen echte waterkaart, maar meer algemeen voor als je bv een stukje wilt gaan fietsen of wandelen.
Ook verkrijgbaar bij Datema.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boek gevraagd

Berichtdoor aadbloem » 05 Sep 2019, 10:09

Rob, dank voor je reactie. Ik ga zeer zeker kijken naar OpenCPN en ENC. Heb me al eerder in verdiept maar tot nu gewerkt met Oziexplorer met ANWB, Fluviacarte en Geocarte waterkaarten. Met name ook om AIS tijdens de vaart in beeld te hebben. Daar helpt een boek uiteraard ook niet bij :D
Ik heb het boek Die Mosel voorlopig even te leen van een schipper hier op de jachthaven die de (enig uitgegeven) druk van 2004 een tiental jaren geleden kocht voor fl3,50 zo lees ik op het prijsje van de Slechte in de kaft. Heb je een tip voor me om de duitse ENC te downloaden?
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Boek gevraagd

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Sep 2019, 10:46

Ik gebruik nu voor het 2e jaar OpenCPN met ENC, vorig jaar als try-out maar nu 'echt'.
Heb wel de laptop moeten upgraden naar SSD, maar loopt nu als een ....
AIS Xponder aangesloten via USB

Duitse ENC zijn te vinden op https://www.elwis.de/DE/Service/Inland-ENC-der-WSV/Inland-ENC-der-WSV-node.html;jsessionid=3DC90DA03287AFD698962D6FF67E0FE3.server2t1
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boek gevraagd

Berichtdoor henkvd » 05 Sep 2019, 14:34

henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boek gevraagd

Berichtdoor aadbloem » 05 Sep 2019, 14:37


Dank, ik ben al twee dagen aan het zoeken maar kennelijk geen juiste zoekargumenten :o
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Boek gevraagd

Berichtdoor aadbloem » 09 Sep 2019, 21:29

R.C.Grootveld schreef:Ik gebruik nu voor het 2e jaar OpenCPN met ENC, vorig jaar als try-out maar nu 'echt'.
Heb wel de laptop moeten upgraden naar SSD, maar loopt nu als een ....
AIS Xponder aangesloten via USB

Duitse ENC zijn te vinden op https://www.elwis.de/DE/Service/Inland-ENC-der-WSV/Inland-ENC-der-WSV-node.html;jsessionid=3DC90DA03287AFD698962D6FF67E0FE3.server2t1


Dank voor de informatie. Diverse instellingen inmiddels gevonden.
Rijn en Moezel zowel de franse als de duitse inmiddels gedownload en in beeld. Wat uitzoekwerk qua instellingen moeten doen.
Zojuist ook de nederlandse enc bijgeladen. USB GPS werkt ook prima. AIS transponder nog uitzoeken.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 09 Sep 2019, 22:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Boek gevraagd

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Sep 2019, 22:57

Kan kloppen, maar is een instellingen kwestie.
Via Gereedschap > Instellingen (als ik het goed heb...) kun je een hele waslijst van zaken aanvinken die je wel of niet wilt zien.
Het is even zoeken, maar er is een optie waarmee plaatsnamen, scheepsnamen etc, zichtbaar gemaakt kunnen worden.

Afbeelding
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boek gevraagd

Berichtdoor aadbloem » 13 Sep 2019, 19:06

Inmiddels helemaal in OpenCPN gedoken en leuk gratis Navigatie/Kaart pakket en ik heb de Nederlandse, Duitse en Franse ENC kaarten geladen. Deze kaarten geven een prima presentatie van de betreffende rivieren, alleen de franse Maas ontbreekt op de route Maas-Moezel-Rijn. Ik ga de kaarten nu bijwerken met navigatie en toeristische informatie voor de tocht volgend jaar.

Inmiddels ook ontdekt dat de rasterkaarten voor heel Nederland beschikbaar zijn en samen met de .gpx van Rijkswaterstaat over bruggen en sluizen (bedieningstijden) een prima beeld geven van Nederland. Met een GPS-muisje, AIS ontvanger of AIS transponder zie je waar je vaart en i.s.m AIS wat er om je heen vaart (met AIS). Op de bruggen en sluizen kan je "clicken" voor meer informatie. Om de een leuk icoon te krijgen bij bruggen en sluizen moet er een icon bestand bijgeladen worden.

Ik moet nog uitzoeken of ik de laatst geladen rasterkaarten van Nederland (https://www.openwaterkaart.nl/ufaqs/hoe ... n-opencpn/) uit kan schakelen omdat deze de ENC kaarten van RWS onzichtbaar maken in beeld en die hebben toch mijn voorkeur al zijn het slechts de zeer grote vaarwegen (Maas, Rijn, IJssel en omgeving)
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Boek gevraagd

Berichtdoor henkvd » 13 Sep 2019, 19:15

Dan verwijder je die kaart set, of anders als je er delen van gebruikt, onder in de balk zie je verschillende gekleurde balken ( afhankelijk van het zoom niveau ) door op zo'n balk te klikken selecteer je de verschillende kaarten voor het zoom niveau.
Enig nadeel, de ENC kaarten laten alleen bv de rivieren zien, houd je kale vlakken over als je alleen de ENC's zou hebben, niet belangrijk, wel iets overzichtelijker als je verder uitzoomt.
ENC kaarten hebben een andere kleur balk dan de raster kaarten
Tevens dat versnelt het laden van sommige ENC sets kaarten, in de map oties, kaarten, eenmalig uitvoeren door vinkjes te zetten.
Kaartmappen bijwerken, 2x een kruisje zetten endaarna afhankelijk van de kaart set (zeker voor Zeeland ) de knop ENC kaarten voorbereiden een keer gebruiken.


Tevens wil je de diepte eenheid in beeld rechtsboven weg hebben, klik rechts onder op de streepjes kaart opties en verwijder vinkje toon diepte eenheid, daarna staat er geen meter of voet of wat dan ook rechts boven in de kaart.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Gezocht / gevraagd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast